Grupa Krone podsumowała ubiegły rok
W ostatnim roku obrotowym Grupa Krone osiągnęła obroty w wysokości 1,9 miliarda euro (rok wcześniej około 2,2 miliarda euro). Ten rok, ze względu na Covid-19 był nieco gorszy, jednak nienajgorszy.
Gdy gospodarka zaczęła się ożywić na początku 2020 r., rynkami wstrząsnęła globalna pandemia Covid-19. Blokady doprowadziły do dalszego spadku popytu na sprzęt transportowy. Chociaż firma Krone zdołała jeszcze bardziej wzmocnić swoją pozycję rynkową w Europie, przychody ze sprzedaży spadły o około 24,2 procent. W konsekwencji obroty spadły do ok. 1,1 mld euro (rok wcześniej 1,5 mld euro). Niemcy pozostają najsilniejszym jednolitym rynkiem z udziałem wynoszącym 32% (obroty 372,7 mln euro, rok ubiegły 495,1 mln euro). Sprzedaż na rynkach zagranicznych spadła do 793,6 mln euro (rok wcześniej 1,04 mld euro).
W ostatnim roku obrotowym Grupa Krone zatrudniała 5375 pracowników w ponad 15 krajach (wcześniej 5292). W tej liczbie było średnio 293 praktykantów (poprzednio 270).
Suma bilansowa za rok obrotowy 2019/2020 wyniosła 1333,6 mln euro (rok poprzedni 1305,5 mln euro). Całkowite inwestycje w wysokości 60,2 mln euro (wcześniej 92,9 mln euro) zostały skompensowane amortyzacją w wysokości 37,2 mln euro. Wzrost ten wynikał głównie z szeregu inwestycji w różnych lokalizacjach produkcyjnych i biurowych. Wskaźnik kapitału własnego na poziomie 44,1% nie zmienił się istotnie w stosunku do roku poprzedniego (44,8%).
Średnio i długoterminowy kapitał dłużny wzrósł z 424,4 mln euro do 426,4 mln euro w roku obrotowym 2019/2020. Grupa posiada kapitał średnio- i długoterminowy o wartości 1015,5 mln euro (rok wcześniej 1010,0 mln euro). Obejmuje to zarówno środki trwałe, jak i cały majątek magazynowy, a także należności.
Aby jeszcze bardziej podnieść jakość produktu i możliwości produkcyjne, Krone stale inwestuje w cyfryzację, automatyzację, łączność i telematykę w prawie wszystkich zakładach produkcyjnych. Latem 2020 r. uruchomiono nowe centrum walidacji w Lingen. Ten ośrodek testowy, znany, jako Future Lab, wykorzystuje różne zaawansowane technologicznie procedury do testowania żywotności, jakości, funkcjonowania i operatywności komponentów, co będzie miało, w przyszłości, pozytywny wpływ na jakość produktu. Krone ma również tor testowy o długości 1,2 km.
Bernard Krone, przewodniczący Rady Nadzorczej Krone Holding, podsumowuje wyniki grupy: - Pandemia rzuciła światło na sektory gospodarki, które są naprawdę ważne. Wyraźnie wśród nich jest rolnictwo i transport. Spoglądając wstecz na rok obrotowy 2019/2020, z przyjemnością stwierdzamy, że firma Krone zwiększyła swoje udziały w rynku w obszarach swojej działalności. Znajduje to odzwierciedlenie w kolejnym wzroście sprzedaży do 732 mln euro na rynku maszyn rolniczych i 1,16 mld euro w sprzedaży na znacznie bardziej zmiennym rynku naczep i przyczep ciężarowych. W sumie Grupie Krone udało się osiągnąć przyzwoity wynik o wartości 1,9 mld euro. Chociaż obecne skutki pandemii w połączeniu z czynnikami klimatycznymi, politycznymi i gospodarczymi utrudniają ocenę tego, co przyniesie przyszłość, spodziewamy się, że sprzedaż w bieżącym roku finansowym utrzyma się na poziomie z poprzedniego roku.
W dłuższej perspektywie Grupa Krone będzie nadal podążać za dwoma głównymi trendami. Oczekuje się, że populacja Ziemi osiągnie 10 miliardów do 2050 roku; wszyscy ci ludzie muszą być karmieni, a do tego potrzebujemy najnowocześniejszego sprzętu rolniczego i sprawnie połączonej logistyki. Taka perspektywa sprawia, że patrzymy w przyszłość z optymizmem.
Naczepy Krone
Do najważniejszych rynków należą rynki Europy Zachodniej - 43,3% (rok wcześniej - 43,9%) i rynki Europy Wschodniej - 18,9% (rok wcześniej - 17,7%).
Firma Krone wprowadziła program modernizacji i automatyzacji we wszystkich swoich zakładach produkcyjnych. Na szczególną uwagę zasługuje zakład w Herzlake, w którym linie montażowe naczep serii Dry Liner i linie powłokowe do nadwozi wymiennych zostały wysoce zautomatyzowane. Nowa zrobotyzowana linia do produkcji nadwozi wymiennych jest już bliska ukończenia. Warto również wspomnieć o inwestycji w nową dwugłowicową zgrzewarkę tarciową, która może zwiększyć wydajność zakładu w Dinklage do ponad 100 000 osi rocznie.