Rusza jeden z największych procesów sądowych w branży transportowej

Kierowcy ciężarówek wynagrodzenia

Pierwszy pozew przeciwko Vlantana Norway od czasu ogłoszenia upadłości firmy w 2020 r.

 

W poniedziałek 11 stycznia rusza proces cywilny przeciwko firmie transportowej, w którym 52 byłych pracowników żąda odszkodowania w wysokości ponad 16 mln NOK. Roszczenie skierowane jest nie tylko wobec spółki lecz także przeciw jej byłemu dyrektorowi generalnemu - czytamy na stronie Norges Lastebileier-Forbund - NLF (Norweskiego Stowarzyszenia Właścicieli Ciężarówek).

Sprawa Vlantana Norway trafiła na łamy wielu gazet, gdy po raz pierwszy stała się znana jesienią 2019 r. Krótko mówiąc, chodzi o zaniżanie wypłat dla ponad dwustu kierowców ciężarówek na przestrzeni kilku lat. Zakłada się, że oszustwo pracownicze wynosi około sto milionów koron.

Po serii skandali norweski urząd zawiesił firmie transportowej koncesję na wykonywanie przewozów w lutym 2020 r., co uniemożliwiło dalszą działalność.

Równolegle z dochodzeniem policyjnym objęto 52 byłych pracowników, którzy zdecydowali się pozwać Vlantana Norway, próbując uzyskać rekompensatę za zaległe pensje i inne wynagrodzenia.

Kierowców, którzy średnio żądają po około 300 tys. Koron, reprezentuje kancelaria Andersen & Bache-Wiig, która komentuje sprawę następująco: - Oskarżony (Vlantana Norwegia i jej były dyrektor generalny) rażąco wykorzystywał swoją mocną pozycje, jako pracodawca, przez długi czas systematycznie naruszał podstawowe prawa pracownicze. Wszystko to nosi znamiona dumpingu społecznego. Był to tzw. "reżim strachu”, w którym pracownicy byli naciskani i manipulowani. Kierowcy twierdzą, że musieli podpisywać własne zwolnienia, które zostały przygotowane w języku norweskim, języku, którego żaden z kierowców nie opanował ani nie rozumiał. Kierowcy ciężarówek twierdzą, że byli również naciskani, aby złamać przepisy dotyczące czasu jazdy i odpoczynku.

Kancelaria prawna uważa jednak, że odpowiedzialność nie spoczywa wyłącznie na pozwanym - firmie transportowej. Obejmują osobiście odpowiedzialnego dyrektora generalnego Vladasa Stonciusa Jr. Jeżeli roszczenie powodów zostanie uwzględnione, Stoncius może zostać pociągnięty do osobistej odpowiedzialności na kwotę wielu milionów, ponieważ masa upadłości nie jest w stanie pokryć całej kwoty roszczenia.

Uważa się również, że sami kierowcy mogą być sobie winni tej całej sytuacji. Oskarżający przyczyniają się na równi, ze swoim pracodawcą, zarówno do przestępstw. Ich bierność i długotrwała zgoda na nieuczciwość pracodawcy ukazuje, że cała sprawa jest zagmatwana i skomplikowana w wyjaśnieniu długotrwałego procesu oszustwa.

W 2019 roku, ta sama kancelaria prawna, reprezentowała dwóch byłych pracowników w podobnej sprawie o odszkodowanie przeciwko firmie transportowej. Zakończyło się wówczas ugodą, w której cała kwota roszczenia w wysokości około 1,5 mln koron została wypłacona kierowcom. Pomogło wówczas upublicznienie wszystkich szczegółów sprawy.

Przeczytaj też:
Kolejny duży przewoźnik odmawia wysyłania transportów do Anglii

Niemiecka grupa logistyczna DB Schenker zawiesiła usługi doręczeń transgranicznych z powodu nowej biurokracji i procedur celnych nałożonych Przez Wielka Brytanię. DB Schenker twierdzi, że tylko 10 procent przesyłek do Wielkiej Brytanii ma prawidłową dokumentację.

 

Brexit: celnicy konfiskują kanapki z szynką kierowcom ciężarówek

Od 1 stycznia 2021 Wielka Brytania opuściła UE. Poprzedziło to dość duży chaos na granicach, ale to nie koniec niedogodności.

 

Po czym rozpoznasz cywilny radiowóz

Cywilne samochody z radarami jeżdżą po całej Francji, do końca 2021 r. w 8 regionach będzie eksploatowanych ponad 200 pojazdów.

 

Trudne warunki na drogach w Niemczech. Policja zmniejsza maksymalną dopuszczalną prędkość

Śnieg i lód od soboty rano utrudniają ruch na autostradzie A2 między Magdeburgiem a Braunschweig.

 

Niefortunne zderzenie ciężarówki z samolotem na lotnisku w Gdańsku

Wypadki ciężarówek lotniskowych zdarzają się niezmiernie rzadko. Procedury związane z poruszaniem się samochodów obsługi technicznej są bardzo surowe, a kierowcy takich pojazdów muszą przechodzić specjalne szkolenia.

 

Koszty transportów z Francji do Wielkiej Brytanii wzrosły ponad czterokrotnie

Wraz z nadejściem Brexitu zwiększył się czas oczekiwania na granicy UE-Wielka Brytania.

 

Ciężarówki w drodze do Wielkiej Brytanii - na co trzeba zwrócić uwagę

Pomimo osiągniętego porozumienia między Wielką Brytanią a UE, wymagania dotyczące deklaracji celnych, sanitarnych, bezpieczeństwa i ochrony pozostają niezmienione.

Nie powinno być kłopotów z testami dla kierowców ciężarówek w Wielkiej Brytanii

Rząd w Londynie zwiększył możliwości testowania kierowców ciężarówek pod kątem koronawirusa przed wyjazdem przez kanał La Manche lub Eurotunnel do Francji.

Główne zmiany w opłatach drogowych od stycznia 2021 r w Czechach

Od 1 stycznia 2021 r. wejdą w życie zmiany dekretu rządu Republiki Czeskiej nr 240/2014 Dz. i dekret nr 470/2012 Coll. W efekcie zacznie obowiązywać kilka ważnych zmian w elektronicznym systemie poboru opłat za pojazdy powyżej 3,5 tony DMC.

 

Wyszukiwarka

Informacje

Zapisz się do newslettera

Raz w tygodniu otrzymasz od nas przegląd wydarzeń z branży TSL