Co czwarta firma z sektora MŚP kupi samochód w 2021 roku

Leasing samochodów

Firmy nie dają się pandemii - 25 proc. przedsiębiorców z sektora MŚP deklaruje, że w ciągu najbliższych 12 miesięcy kupi przynajmniej jeden samochód.

 

Najpopularniejszą metodą finansowania zakupu firmowego auta będzie w przyszłym roku leasing (58 proc.), zaś kupno za gotówkę deklaruje 28 procent.

Czy pandemia zmienia plany działających w Polsce firm z sektora MŚP związane z zakupem samochodów? Z badań wynika, że nieznacznie. Żaden z przedsiębiorców nie rezygnuje z nabycia firmowego pojazdu, a aż 58 proc. z nich jednoznacznie deklaruje, że pandemia nie wpłynęła na te plany. Niecała 1/3 rozważa jedynie odsunięcie zakupu w czasie. Co ciekawe, zaledwie 4 proc. firm zdecyduje się na zakup tańszego auta. Niemal wszystkie badane przedsiębiorstwa planują zakup maksymalnie 5 samochodów: 58 proc. zamierza powiększyć park maszyn o jedno auto, a 40 proc. kupi od 2 do 5 pojazdów.

- Przedsiębiorcy oceniają, że pandemia nie wpływa negatywnie na ich nastroje związane z zakupem samochodów. To bardzo ważna informacja dla polskiego rynku motoryzacyjnego – mówi Daria Zielaskiewicz, dyrektor Departamentu Marketingu i Brand Managementu w Volkswagen Financial Services. – Jednocześnie jest to naturalny kierunek w zmienionej biznesowej rzeczywistości. Z jednej strony, firmy walczą o utrzymanie się na rynku i odzyskanie jak najwyższego poziomu sprzedaży towarów i usług, a samochód dla większości branż jest do tego niezbędnym narzędziem. Z drugiej strony – auto to najbezpieczniejszy środek transportu ze względu na możliwość izolacji od otoczenia - dodaje ekspertka VWFS.

Jakie samochody planują kupić polskie firmy? Zdecydowana większość ankietowanych (80 proc.) zamierza nabyć nowe auto, a zaledwie co piąta wybierze używane. Duża popularność pojazdów fabrycznie nowych jest zrozumiała: samochód w firmie ma za zadanie pracować, musi więc być w pełni sprawny, a przy tym relatywnie tani w utrzymaniu. Auto z salonu dealerskiego ma gwarancję producenta i rzadsze interwały przeglądów, a przy tym jest zwykle wyposażone w nowoczesne rozwiązania techniczne, w tym bardziej oszczędny silnik niż w starszych modelach. To daje poczucie niezawodności samochodu i ogranicza koszty.
- Czego firmy oczekują po samochodzie? Pełnej mobilności. Biorąc samochód w leasing – na przykład na 3 lub 4 lata – przedsiębiorcy zapewniają sobie spokojny sen, ponieważ jest to okres, w którym sprawność auta jest największa, a koszty jego eksploatacji, przeglądów czy napraw są najniższe - wyjaśnia Daria Zielaskiewicz z Volkswagen Financial Services. - Dla firm ograniczanie kosztów jest jednym z biznesowych celów. W badaniu znajdujemy potwierdzenie: 60 proc. ankietowanych oczekuje dołączenia do finansowania leasingiem pakietu serwisowego, jako najważniejszej usługi dodatkowej - uzupełnia Daria Zielaskiewicz.

Jaki budżet ankietowane firmy planują przeznaczyć na zakup samochodów? Niemal połowa (44 proc.) deklaruje zakup auta z przedziału 50-100 tys. zł, a 26 proc. zaakceptuje o 50 tys. więcej. Prawie ¼ (24 proc.) ankietowanych przedstawicieli sektora małych i średnich przedsiębiorstw zdecyduje się na auto kosztujące powyżej 200 tys. zł.
- Z naszego doświadczenia wynika, że biznesowi nabywcy w dużej mierze wybierają lepiej wyposażone samochody, szczególnie przy leasingu z niskimi ratami VWFS. Wówczas koszt dodatkowych pakietów, wyższej wersji (na przykład z mocniejszym silnikiem) lub pojedynczych elementów doposażenia, w przypadku takiego finansowania rozkłada się na miesięczne raty. W firmowym budżecie jest więc mało odczuwalny, a na co dzień daje więcej komfortu i przyjemności w korzystaniu z samochodu - podkreśla Daria Zielaskiewicz.

Wysoki odsetek przedsiębiorców chcących kupić auta z wyższej półki cenowej zdecydowanie odróżnia firmy od nabywców indywidualnych. Z badań przeprowadzonych na zlecenie VWFS w listopadzie br. wśród osób prywatnych wynika, że aż 83 proc. z nich planuje zmieścić się w budżecie nieprzekraczającym 50 tys. zł. – Taka różnica w odpowiedziach klientów prywatnych i firmowych wynika z zasobności portfela, ale i z rodzaju samochodów. Klienci prywatni celują w pojazdy używane, a firmy – w nowe, wskazują wyniki badania. Dodatkowo przedsiębiorstwa zwykle kupują droższe auta, korzystając m.in. z możliwości odliczenia podatku VAT. Osoby prowadzące biznes przekonały się już także do leasingu z niskimi ratami, którego atuty indywidualni kupujący dopiero poznają – wyjaśnia Daria Zielaskiewicz.

Volkswagen Financial Services już siedem lat temu wprowadził na rynek leasing z niskimi ratami. Możliwość spłacania za samochód rat czasem nawet o połowę niższych niż przy klasycznym leasingu oraz zagwarantowany zwrot auta na koniec umowy, to odpowiedź na rosnące ceny pojazdów. Dla firm rachunek ekonomiczny jest prosty: skoro i tak co 3-4 lata wymieniają samochody na nowe, to wolą spłacać co miesiąc stosunkowo niskie raty, a gotówką obracać dla maksymalizacji zysków.

Pandemia sprawiła, że zakup samochodu w leasingu z niskimi ratami stał się jeszcze bardziej atrakcyjny. Wpłynęła też na przyspieszenie procesu przenoszenia sprzedaży do sieci, naturalnym kierunkiem było więc wprowadzenie internetowych auto sklepów. - Pierwszy wirtualny salon samochodowy powstał w Polsce jeszcze przed pandemią – uruchomiła go SKODA w bliskiej współpracy z Volkswagen Financial Services. W ostatnim czasie również inne popularne marki – SEAT i Volkswagen – razem z VWFS zaprezentowały swoje internetowe platformy. W każdym z tych sklepów przedsiębiorcy i klienci prywatni mogą sfinansować samochody naszym leasingiem, w tym leasingiem konsumenckim - opisuje Daria Zielaskiewicz z Volkswagen Financial Services.

Z badania wynika, że zakup aut online spotkał się z uznaniem wśród przedsiębiorców, którzy cenią sobie innowacyjność. 23 proc. z nich deklaruje, że kupi auto przez Internet. Lepsza oferta, szybkość oraz wygoda to, zdaniem osób prowadzących biznes, największe zalety takiej formy sprzedaży.

Badanie zrealizowała firma ARC Rynek i Opinia na zlecenie Volkswagen Financial Services. Pod koniec listopada 2020 roku ponad 200 decydentów odpowiedzialnych za zakup samochodów w firmach z sektora małych i średnich przedsiębiorstw odpowiedziało na pytania dotyczące nie tylko aktualnej oceny sytuacji gospodarczej kraju i własnej sytuacji finansowej, ale i wpływu pandemii na ich plany związane z zakupem samochodu dla firm.

Przeczytaj też:
Kolejny duży przewoźnik odmawia wysyłania transportów do Anglii

Niemiecka grupa logistyczna DB Schenker zawiesiła usługi doręczeń transgranicznych z powodu nowej biurokracji i procedur celnych nałożonych Przez Wielka Brytanię. DB Schenker twierdzi, że tylko 10 procent przesyłek do Wielkiej Brytanii ma prawidłową dokumentację.

 

Ile kupiliśmy samochodów ciężarowych? Mocny finisz przewoźników w grudniu

W grudniu 2020 r. zarejestrowano 2448 pojazdów użytkowych pow. 3,5 t, to więcej aż o 37,9% niż rok wcześniej.

 

Komu opłaca się korzystać z usług spedycji lotniczej?

Dowiedz się czym jest spedycja lotnicza, z jakimi wiąże się zaletami oraz jakie posiada wady.

 

Koszty transportów z Francji do Wielkiej Brytanii wzrosły ponad czterokrotnie

Wraz z nadejściem Brexitu zwiększył się czas oczekiwania na granicy UE-Wielka Brytania.

 

Ciężarówki w drodze do Wielkiej Brytanii - na co trzeba zwrócić uwagę

Pomimo osiągniętego porozumienia między Wielką Brytanią a UE, wymagania dotyczące deklaracji celnych, sanitarnych, bezpieczeństwa i ochrony pozostają niezmienione.

Ciężarówki o nacisku osi 11,5 ton - na drogach bez zezwoleń

Pojazdy o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi napędowej do 11,5 ton będą mogły jeździć po drogach publicznych bez zezwoleń.

 

Pakiet Mobilności - jak zmieni się transport do 3,5 tony DMC

Dyskusja na temat tzw. pakietu mobilności w branży TSL nie cichnie od kilku miesięcy. Przegłosowane w lipcu przepisy dotykają między innymi norm socjalnych, tachografów, czy wynagrodzeń kierowców.

 

Główne zmiany w opłatach drogowych od stycznia 2021 r w Czechach

Od 1 stycznia 2021 r. wejdą w życie zmiany dekretu rządu Republiki Czeskiej nr 240/2014 Dz. i dekret nr 470/2012 Coll. W efekcie zacznie obowiązywać kilka ważnych zmian w elektronicznym systemie poboru opłat za pojazdy powyżej 3,5 tony DMC.

 

Karta drogowa – kto jej używa i czy powinien?

Branża TSL nieuchronnie zmierza w kierunku cyfryzacji. Mimo to przedsiębiorcy transportowi nadal posługują się papierowymi kartami drogowymi. Jakie są ich zalety, na co uważać i czy tradycyjne pliki dokumentów mogą zostać zastąpione wydrukami generowanymi za pomocą narzędzi telematycznych?

 

Wyszukiwarka

Informacje

Zapisz się do newslettera

Raz w tygodniu otrzymasz od nas przegląd wydarzeń z branży TSL