Główne zmiany w opłatach drogowych od stycznia 2021 r w Czechach

Czechy opłaty drogowe 2021

Od 1 stycznia 2021 r. wejdą w życie zmiany dekretu rządu Republiki Czeskiej nr 240/2014 Dz. i dekret nr 470/2012 Coll. W efekcie zacznie obowiązywać kilka ważnych zmian w elektronicznym systemie poboru opłat za pojazdy powyżej 3,5 tony DMC.

 

Zmienią się między innymi stawki opłat drogowych, wysokość ulg i kilka innych parametrów. Sieć dróg płatnych zostanie rozszerzona o dwa nowo otwarte odcinki autostrad .

Od 1 stycznia system opłat drogowych na nowo różnicuje stawki dla pojazdów kategorii M2 i M3 (autobusy) w zależności od aktualnej liczby osi, a dla pozostałych pojazdów (ciężarowych) na nowo wprowadza stawkę na 5 lub więcej osi.

- Wprowadzenie stawki dla 5 lub więcej osi musi zwrócić szczególną uwagę na kierowców pojazdów ciężarowych, którzy są obecnie przyzwyczajeni do posiadania jednostki pokładowej ustawionej na 4 lub więcej osi. W przypadku pięciu lub więcej osi będą musieli odpowiednio zmienić liczbę osi w swoim urządzeniu pokładowym, w przeciwnym razie popełnią wykroczenie po 1 stycznia 2021 - powiedział Petr Chvátal, dyrektor operacyjny CzechToll.

Pojazdy muszą mieć rzeczywistą liczbę osi ustawioną na jednostce pokładowej, nawet w przypadku 5 lub więcej osi (liczba osi 5+ jest wtedy wyświetlana na OBU jednocześnie za pomocą diod 2 i 3).
Pojazdy z kategorii M2 i M3 muszą teraz ustawiać aktualną liczbę osi jednostki pokładowej podczas jazdy po drogach płatnych od początku roku.

Równolegle ze zmianą stawek opłat drogowych od początku 2021 r. nastąpią zmiany w wyliczaniu ulg. Wartości graniczne, od których zależy wysokość rabatu, a także procentowa zmiana rabatu. Duzi przewoźnicy, którzy płacą ponad 270 000 CZK lub więcej opłat drogowych, mogą otrzymać 13-procentową zniżkę na opłaty drogowe:

- opłaty drogowe ≥ 65 000 CZK, udzielona zostanie zniżka w wysokości 6%
- opłaty drogowe ≥ 95 000 CZK, zniżka w wysokości 9%
- opłaty drogowe ≥ 170 000 CZK, udzielona zostanie zniżka w wysokości 11%
- opłaty drogowe ≥ 270 000 CZK, udzielona zostanie zniżka w wysokości 13%

Od 1 stycznia 2021 r. stawki opłat drogowych będą obejmowały trzy elementy: opłatę za korzystanie z dróg, opłatę za hałas drogowy i opłatę za zanieczyszczenie powietrza. Nowe opłaty nie oznaczają automatycznie droższych opłat za każdy pojazd, w niektórych kategoriach opłaty będą tańsze.

Wysokość opłaty za hałas drogowy jest obliczana na podstawie liczby osi i ciężaru pojazdu i zależy od pory dnia (taryfa dzienna i nocna). Wysokość opłaty za zanieczyszczenie powietrza ustala się na podstawie normy emisji, masy pojazdu i liczby osi. Przy wyższym standardzie opłata maleje, wraz ze wzrostem wagi i liczby osi. W przypadku pojazdów spełniających normę emisji spalin EURO VI, a także zasilanych gazem ziemnym lub biometanem (wyłącznie w połączeniu z innym rodzajem paliwa) opłata wynosi zero nawet dla pojazdów powyżej 12 ton, niezależnie od liczby osi.

Zmiana do rozporządzenia rządu nr 240/2014 Sb. wprowadza nową klasę emisji CNG / BIO E6. W tej kategorii znajdą się pojazdy zasilane gazem ziemnym lub biometanem (wyłącznie lub łącznie), które również spełniają normę EURO VI. Kategoria pojazdów spełniających normę emisji spalin EURO VI zostanie zatem na nowo podzielona na dwie kategorie, w zależności od rodzaju paliwa.

- Niestety, wprowadzenie nowej normy oznacza również konieczność ponownej rejestracji pojazdów, których to dotyczy, w systemie. W przypadku pojazdów kategorii M2 i M3 zarejestrowanych w Czechach ponowna rejestracja odbędzie się automatycznie, w przypadku innych pojazdów spełniających powyższe warunki operator musi wystąpić o ponowną rejestrację - dodał Petr Chvátal.

Przewoźnik może wystąpić o nową rejestrację, wysyłając e-mail na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. . Wniosek zawiera wykaz tablic rejestracyjnych pojazdów kwalifikujących się do objęcia nową klasą emisji oraz zawiera kopię części II. duży atest techniczny tych pojazdów. W przypadku pojazdów zarejestrowanych w trybie przedpłaty, ponownej rejestracji można dokonać w dowolnym punkcie dystrybucji i kontaktu, zwracając urządzenie pokładowe (koniec rejestracji) i wydając nowe urządzenie pokładowe (nowa rejestracja).

Od 1 stycznia 2021 r. nastąpi dynamiczna zmiana kategorii wagowej. Dlatego klasyfikacja pojazdu w kategorii wagowej będzie się różnić w zależności od podłączania i odłączania przyczep/naczep. Stawka opłaty drogowej za konkretną podróż pojazdu będzie zatem wyliczana na podstawie aktualnej masy pojazdu (zestawu) w czasie tej podróży.

Od 1 stycznia 2021 r. sieć płatnych dróg zostanie rozszerzona o nowo otwarte odcinki płatnych autostrad D48 (autostrady Rybí - Příbor Východ o łącznej długości 11,53 km) i D6 (Nové Strašecí - Krušovice na łącznej długości 9,8 km).

Szczegółowe stawki opłat drogowych w Czechach od stycznia 2021 roku.

 

 

Przeczytaj też:
Kolejny duży przewoźnik odmawia wysyłania transportów do Anglii

Niemiecka grupa logistyczna DB Schenker zawiesiła usługi doręczeń transgranicznych z powodu nowej biurokracji i procedur celnych nałożonych Przez Wielka Brytanię. DB Schenker twierdzi, że tylko 10 procent przesyłek do Wielkiej Brytanii ma prawidłową dokumentację.

 

Komu opłaca się korzystać z usług spedycji lotniczej?

Dowiedz się czym jest spedycja lotnicza, z jakimi wiąże się zaletami oraz jakie posiada wady.

 

Rusza jeden z największych procesów sądowych w branży transportowej

Pierwszy pozew przeciwko Vlantana Norway od czasu ogłoszenia upadłości firmy w 2020 r.

 

Koszty transportów z Francji do Wielkiej Brytanii wzrosły ponad czterokrotnie

Wraz z nadejściem Brexitu zwiększył się czas oczekiwania na granicy UE-Wielka Brytania.

 

Ciężarówki w drodze do Wielkiej Brytanii - na co trzeba zwrócić uwagę

Pomimo osiągniętego porozumienia między Wielką Brytanią a UE, wymagania dotyczące deklaracji celnych, sanitarnych, bezpieczeństwa i ochrony pozostają niezmienione.

Ciężarówki o nacisku osi 11,5 ton - na drogach bez zezwoleń

Pojazdy o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi napędowej do 11,5 ton będą mogły jeździć po drogach publicznych bez zezwoleń.

 

Pakiet Mobilności - jak zmieni się transport do 3,5 tony DMC

Dyskusja na temat tzw. pakietu mobilności w branży TSL nie cichnie od kilku miesięcy. Przegłosowane w lipcu przepisy dotykają między innymi norm socjalnych, tachografów, czy wynagrodzeń kierowców.

 

Co czwarta firma z sektora MŚP kupi samochód w 2021 roku

Firmy nie dają się pandemii - 25 proc. przedsiębiorców z sektora MŚP deklaruje, że w ciągu najbliższych 12 miesięcy kupi przynajmniej jeden samochód.

 

Karta drogowa – kto jej używa i czy powinien?

Branża TSL nieuchronnie zmierza w kierunku cyfryzacji. Mimo to przedsiębiorcy transportowi nadal posługują się papierowymi kartami drogowymi. Jakie są ich zalety, na co uważać i czy tradycyjne pliki dokumentów mogą zostać zastąpione wydrukami generowanymi za pomocą narzędzi telematycznych?

 

Wyszukiwarka

Informacje

Zapisz się do newslettera

Raz w tygodniu otrzymasz od nas przegląd wydarzeń z branży TSL