Ekologia w mieście - elektryczne i gazowe autobusy w 2020 roku

Coraz więcej w Polsce rejestruje się pojazdów z napędami alternatywnymi.
Dotyczy to, jak na razie tylko tego jednego segmentu - autobusów miejskich. Zarówno wśród autobusów turystycznych, jak i międzymiastowych oraz minibusów dominuje napęd Diesla i nic nie wskazuje na to, żeby to się miało zmienić w najbliższym czasie. Natomiast wśród miejskich operatorów - głównie dzięki unijnym funduszom i antysmogowym strategiom miast - takie ekologiczne rozwiązania stają się coraz popularniejsze.
Wyniki za 11 miesięcy 2020 roku pokazują, że polski rynek cały czas kontynuuje swój marsz w kierunku zielonych technologii i spośród wszystkich zarejestrowanych w tym czasie autobusów miejskich (629) aż 339 miało alternatywny napęd (54% udział w segmencie!) i dodatkowo były 2 szt. w segmencie minibusów.
W łącznej liczbie 341 szt. ekologicznych autobusów w polskich miastach znajdują się:
122 szt. z napędem gazowym (CNG) ;
188 szt. z napędem elektrycznym;
31 szt. z napędem hybrydowym (elektryczno-spalinowym).
Od początku roku w rankingu miast, które najbardziej inwestują w zero i niskoemisyjne autobusy na pierwszym miejscu mamy Warszawę z gazowo-elektromobilnym miksem (136), a na drugim Tychy - głównie z pojazdami gazowymi (54 szt. w tym dwa elektryczne). W ubiegłym roku na zielonym podium stanęła Warszawa (153) oraz Rzeszów (25) i Poznań (15) - - podaje PZPM.
Jak pokazują "zielone" dane, liczba zarejestrowanych autobusów z alternatywnymi napędami rośnie w rekordowym tempie - przede wszystkim dzięki unijnemu dofinansowywaniu. Do tej pory polskie miasta najczęściej korzystały z trzech narzędzi: Regionalnych Programów Operacyjnych, Programu Operacyjnego Polska Wschodnia i Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Z tej ostatniej puli m.in. finansowany jest największy zakup elektrycznych autobusów w Polsce, czyli „kontrakt stulecia” Miejskich Zakładów Autobusów w Warszawie na dostawę 130 przegubowych e-busów. Z kolei drugi nabór POIiŚ – obejmujący zakup e-busów pod kątem konkretnych linii – objął swym zasięgiem 13 miast, w tym m.in. Kraków, który w ten sposób zakupi 50 elektrobusów klasy MEGA. Te dwa kontrakty to największe jednorazowe e-zamówienia w Polsce, których realizacja jest przewidziana na lata 2020-2022 i które będą miały największy wpływ na wygląd polskiego rynku zielonych autobusów.
Natomiast w przyszłości większy udział w elektrycznych zakupach mają mieć programy Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, w tym „Gepard” dla miast i „Kangur” pod kątem zakupu autobusów szkolnych dla gmin. Ostatecznie zadania Funduszu Niskoemisyjnego Transportu, przejmuje NFOŚiGW, również wspieranie zakupu elektrobusów w naszym kraju. Obecne Ministerstwo Klimatu i Środowiska uruchomiło program „Zielony Transport Publiczny” z dopłatami do elektrobusów, trolejbusów i wodorowców, natomiast jego pierwszy nabór kończy się pod koniec 2021 r., czyli realnie pierwsze pojazdy z „zielonym” dofinansowaniem wyjadą na ulice najwcześniej niż w 2022 r.

Do 2025 roku Amazon planuje zakup do 2500 całkowicie elektrycznych ciężarówek Lion 6 i Lion 8 od kanadyjskiego producenta Lion Electric.

W pierwszym kwartale 2021 roku do floty DPD Polska trafi 50 w pełni elektrycznych samochodów dostawczych marki MAN TGE.

W styczniu w Arabii Saudyjskiej rozegra się najsłynniejszy rajd świata - Dakar.

Netto testuje w pełni elektryczną ciężarówkę do transportu i dostarczania towary do swoich oddziałów w Hamburgu. Dla dyskontu ważne jest, że e-ciężarówka Mercedes-Benz nie tylko jeździ cicho, ale jest również bezemisyjna.

Wyścig producentów samochodów o to kto jest bardziej ekologiczny dotarł również do Rosji.

Zakres zamówienia na ciężarówki Volvo obejmuje dostawę podwozia, współpracę przy sprzedaży oraz dostęp do istniejącej infrastruktury posprzedażowej.

Wiodący europejscy producenci ciężarówek chcą sprzedawać pojazdy bez paliw kopalnych dopiero od 2040 roku. Jest to konieczne, aby osiągnąć cel neutralności klimatycznej na 2050 r.

Firma Linde (NYSE: LIN; FWB: LIN) i spółka Daimler Truck AG podpisały porozumienie w sprawie wspólnego opracowania nowej generacji urządzeń do tankowania ciekłym wodorem samochodów ciężarowych z napędem na ogniwa paliwowe.

Niemożliwe do zrealizowania wartości graniczne nowej normy emisji spalin Euro 7, o których obecnie dyskutuje się publicznie, wyrządzają więcej szkody niż pożytku.