Ekologia w mieście - elektryczne i gazowe autobusy w 2020 roku

Elektryczne autobusy

Coraz więcej w Polsce rejestruje się pojazdów z napędami alternatywnymi.

 

Dotyczy to, jak na razie tylko tego jednego segmentu - autobusów miejskich. Zarówno wśród autobusów turystycznych, jak i międzymiastowych oraz minibusów dominuje napęd Diesla i nic nie wskazuje na to, żeby to się miało zmienić w najbliższym czasie. Natomiast wśród miejskich operatorów - głównie dzięki unijnym funduszom i antysmogowym strategiom miast - takie ekologiczne rozwiązania stają się coraz popularniejsze.

Wyniki za 11 miesięcy 2020 roku pokazują, że polski rynek cały czas kontynuuje swój marsz w kierunku zielonych technologii i spośród wszystkich zarejestrowanych w tym czasie autobusów miejskich (629) aż 339 miało alternatywny napęd (54% udział w segmencie!) i dodatkowo były 2 szt. w segmencie minibusów.

W łącznej liczbie 341 szt. ekologicznych autobusów w polskich miastach znajdują się:


122 szt. z napędem gazowym (CNG) ;
188 szt. z napędem elektrycznym;
31 szt. z napędem hybrydowym (elektryczno-spalinowym).

Od początku roku w rankingu miast, które najbardziej inwestują w zero i niskoemisyjne autobusy na pierwszym miejscu mamy Warszawę z gazowo-elektromobilnym miksem (136), a na drugim Tychy - głównie z pojazdami gazowymi (54 szt. w tym dwa elektryczne). W ubiegłym roku na zielonym podium stanęła Warszawa (153) oraz Rzeszów (25) i Poznań (15) -  - podaje PZPM.

Jak pokazują "zielone" dane, liczba zarejestrowanych autobusów z alternatywnymi napędami rośnie w rekordowym tempie - przede wszystkim dzięki unijnemu dofinansowywaniu. Do tej pory polskie miasta najczęściej korzystały z trzech narzędzi: Regionalnych Programów Operacyjnych, Programu Operacyjnego Polska Wschodnia i Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Z tej ostatniej puli m.in. finansowany jest największy zakup elektrycznych autobusów w Polsce, czyli „kontrakt stulecia” Miejskich Zakładów Autobusów w Warszawie na dostawę 130 przegubowych e-busów. Z kolei drugi nabór POIiŚ – obejmujący zakup e-busów pod kątem konkretnych linii – objął swym zasięgiem 13 miast, w tym m.in. Kraków, który w ten sposób zakupi 50 elektrobusów klasy MEGA. Te dwa kontrakty to największe jednorazowe e-zamówienia w Polsce, których realizacja jest przewidziana na lata 2020-2022 i które będą miały największy wpływ na wygląd polskiego rynku zielonych autobusów.

Natomiast w przyszłości większy udział w elektrycznych zakupach mają mieć programy Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, w tym „Gepard” dla miast i „Kangur” pod kątem zakupu autobusów szkolnych dla gmin. Ostatecznie zadania Funduszu Niskoemisyjnego Transportu, przejmuje NFOŚiGW, również wspieranie zakupu elektrobusów w naszym kraju. Obecne Ministerstwo Klimatu i Środowiska uruchomiło program „Zielony Transport Publiczny” z dopłatami do elektrobusów, trolejbusów i wodorowców, natomiast jego pierwszy nabór kończy się pod koniec 2021 r., czyli realnie pierwsze pojazdy z „zielonym” dofinansowaniem wyjadą na ulice najwcześniej niż w 2022 r.

 

 

Przeczytaj też:
Amazon chce kupić do 2500 elektrycznych ciężarówek

Do 2025 roku Amazon planuje zakup do 2500 całkowicie elektrycznych ciężarówek Lion 6 i Lion 8 od kanadyjskiego producenta Lion Electric.

 

Elektryczne samochody dostawcze MAN TGE we flocie DPD Polska

W pierwszym kwartale 2021 roku do floty DPD Polska trafi 50 w pełni elektrycznych samochodów dostawczych marki MAN TGE.

 

Kiedy Rajd Dakar z samochodami napędzanymi wodorem?

W styczniu w Arabii Saudyjskiej rozegra się najsłynniejszy rajd świata - Dakar.

 

e-ciężarówka Mercedes-Benz na testach w Netto

Netto testuje w pełni elektryczną ciężarówkę do transportu i dostarczania towary do swoich oddziałów w Hamburgu. Dla dyskontu ważne jest, że e-ciężarówka Mercedes-Benz nie tylko jeździ cicho, ale jest również bezemisyjna.

 

Kamaz zaprezentował elektryczny pojazd

Wyścig producentów samochodów o to kto jest bardziej ekologiczny dotarł również do Rosji.

 

Volvo Trucks dostarczy podwozia do konwersji elektrycznej dla Futuricum. Faun zajmie się sprzedażą e-ciężarówek

Zakres zamówienia na ciężarówki Volvo obejmuje dostawę podwozia, współpracę przy sprzedaży oraz dostęp do istniejącej infrastruktury posprzedażowej.

 

Za dwadzieścia lat nie będzie już ciężarówek z dieslem

Wiodący europejscy producenci ciężarówek chcą sprzedawać pojazdy bez paliw kopalnych dopiero od 2040 roku. Jest to konieczne, aby osiągnąć cel neutralności klimatycznej na 2050 r.

 

Ciekły wodór w samochodach ciężarowych

Firma Linde (NYSE: LIN; FWB: LIN) i spółka Daimler Truck AG podpisały porozumienie w sprawie wspólnego opracowania nowej generacji urządzeń do tankowania ciekłym wodorem samochodów ciężarowych z napędem na ogniwa paliwowe.

 

Niemcy biją na alarm. Norma emisji spalin Euro 7 - niemożliwa do zrealizowania

Niemożliwe do zrealizowania wartości graniczne nowej normy emisji spalin Euro 7, o których obecnie dyskutuje się publicznie, wyrządzają więcej szkody niż pożytku.

 

Wyszukiwarka

Informacje

Zapisz się do newslettera

Raz w tygodniu otrzymasz od nas przegląd wydarzeń z branży TSL