IVECO, Daimler Truck AG, OMV, Shell i Grupa Volvo podejmują współpracę dotyczącą wodorowej ciężarówki

Ciężarówki na wodór

Duże motoryzacyjne koncerny podjęły dziś zobowiązanie do współpracy w zakresie stworzenia warunków dla masowego wdrożenia samochodów ciężarowych zasilanych wodorem w Europie.

 

W miarę jak coraz więcej rządów i firm podziela wspólną wizję systemu energetycznego o zerowej emisji netto, uczestnicy programu H2Accelerate wierzą, że wodór jest podstawowym paliwem, które umożliwi pełną dekarbonizację sektora samochodów ciężarowych.

Oczekuje się, że wdrożenie samochodów ciężarowych napędzanych wodorem przyczyni się do powstania nowych branż: bezemisyjnych wytwórni wodoru, wielkoskalowych systemów dystrybucji wodoru, sieci wysokowydajnych stacji tankowania wodoru ciekłego i gazowego oraz produkcji wodorowych samochodów ciężarowych. Uczestnicy H2A uważają, że zsynchronizowane inwestycje w całym sektorze w latach 20. stworzą warunki dla powstania masowego rynku ciężkiego transportu opartego na paliwie wodorowym, które jest niezbędne do spełnienia europejskich ambicji zerowej emisji netto do 2050 r.

Rozłożona na dekadę operacja zwiększania skali rozpocznie się od grupy klientów gotowych odpowiednio wcześnie zadeklarować przejście na wodorowy transport ciężarowy. Ich floty powinny obsługiwać regionalne klastry i europejskie korytarze transportowe o dużej przepustowości z licznymi stacjami tankowania paliwa wodorowego. W ciągu dziesięciu lat klastry te mogłyby się połączyć w prawdziwie ogólnoeuropejską sieć.

Gerrit Marx, prezes działu pojazdów użytkowych i specjalistycznych w CNH Industrial, powiedział: - Upowszechnienie się technologii wodorowych ogniw paliwowych w ciężkim transporcie jest możliwe pod warunkiem powstania niezbędnej infrastruktury. Potrzebujemy również bardzo konkretnych projektów, aby wykazać wraz z przewoźnikami i innymi zainteresowanymi stronami w branży, że rozwiązanie to jest opłacalne pod względem finansowym i operacyjnym. Przełomowa współpraca w ramach H2Accelerate stworzy ku temu warunki i przyspieszy przejście na transport o zerowej emisji.

- Korzyść jest oczywista. Dzięki potężnemu zwiększeniu skali wodorowe samochody ciężarowe staną się dostępne dla klientów przy kosztach porównywalnych z posiadaniem i eksploatacją obecnych samochodów z silnikami Diesla, lub nawet niższych. Użytkownikom samochodów ciężarowych trzeba zaoferować bezemisyjne pojazdy o podobnych parametrach pod względem czasu tankowania, zasięgu i kosztów, jak samochody, z których korzystają dzisiaj. Aby to się stało, potrzebne są przejrzyste ramy regulacyjne, w tym skoordynowana polityka dotycząca zaopatrzenia w wodór, samochodów ciężarowych zasilanych wodorem, infrastruktury tankowania oraz inicjatyw konsumenckich - powiedziała Elisabeth Brinton, wiceprezes zarządu ds. nowych energii w Shell.

H2accelerate jest umową o współpracy między jej uczestnikami w następujących obszarach:
- zabieganie o publiczne wsparcie w zakresie finansowania wczesnych przedkomercyjnych projektów służących aktywizacji rynku w kierunku masowej skali;
- komunikowanie technicznej i komercyjnej wykonalności wdrożenia wodorowego transportu ciężarowego w pełnej skali;
- prowadzenie rozmów z politykami i organami regulacyjnymi w celu zachęcenia do wprowadzania polityki wsparcia zrównoważonego i szybkiego uruchomienia rynku długodystansowego przewozu towarów bezemisyjnymi samochodami ciężarowymi.

IVECO inwestuje w technologię elektryczną i wodorową, współpracując z należącą również do CNH Industrial i specjalizującą się w zespołach napędowych spółką FPT Industrial, a także z Nikola Corporation.

Shell wspiera rozwój globalnego rynku wodoru, budując kompleksową działalność obejmującą cały łańcuch od pozyskiwania wodoru z wykorzystaniem energii słonecznej i wiatrowej po zaopatrywanie finalnych odbiorców z branży transportowej, przemysłu ciężkiego oraz innych sektorów, w których trudno przeprowadzić dekarbonizację.

We wrześniu 2020 r. Daimler Truck AG zorganizowała światową premierę koncepcyjnego samochodu ciężarowego Mercedes-Benz GenH2 Truck zasilanego ogniwami paliwowymi. W wersji seryjnej taki samochód byłby wyposażony w zbiornik ciekłego wodoru zapewniający zasięg do 1000 kilometrów, co umożliwiałoby elastyczną eksploatację na dalekich trasach. Daimler Truck AG planuje rozpocząć testy modelu GenH2 Truck z udziałem klientów w 2023 r. Uruchomienia produkcji seryjnej można się spodziewać w drugiej połowie bieżącej dekady. W listopadzie Grupa Volvo i Daimler Truck AG podpisały porozumienie w sprawie powołania joint-venture zajmującego się rozwojem, produkcją i komercjalizacją systemów ogniw paliwowych.

OMV w odpowiedzialny sposób wytwarza i oferuje paliwa naftowe i gazowe, innowacyjne źródła energii oraz zaawansowane rozwiązania petrochemiczne. Zrównoważony rozwój stanowi integralną część strategii korporacyjnej OMV.

Ambicją Grupy Volvo jest całkowite wyeliminowanie paliw kopalnych z jej produktów do 2040 r. Będzie to polegało na stopniowym przechodzeniu na napędy elektryczne oparte zarówno na akumulatorach, jak i ogniwach paliwowych. Zwłaszcza ta druga opcja jest szczególnie ważną technologią w przypadku transportu ciężkich towarów i długich tras. Obydwie technologie wzajemnie się uzupełniają i są niezbędne do zbudowania przyszłego zrównoważonego systemu transportowego.

Przeczytaj też:
Volvo Trucks w nowy rok z nową gamą ciężarówek i z dużym optymizmem

Wywiad z Małgorzatą Kulis, Dyrektor Zarządzającą Volvo Trucks Polska:

 

Kto kupi IVECO?

CNH Industrial potwierdza negocjacje dotyczące sprzedaży Iveco chińskiej grupie FAW.

 

Panele słoneczne zasilają Renault Trucks D Wide ZE

Firma Rhyner Logistik, która specjalizuje się w dystrybucji towarów dla sieci supermarketów Denner nabyła niedawno elektryczną ciężarówkę Renault Trucks D Wide.

 

Ciężarówki Volvo w wynajmie. Volvo Trucks Polska podpisuje duże zamówienie z firmą Hama Polska

Niemal do ostatniego dnia ubiegłego roku Zespół Volvo Trucks Polska podpisywał nowe kontrakty już na rok 2021.

 

Profesjonalni Kierowcy 2021 - społeczna akcja Volvo Trucks

Ponad 80 zawodowych kierowców wzięło udział w wykładach online z bezpiecznej jazdy, a kolejnych 50 sprawdziło swoje umiejętności w praktyce, wsiadając do kabin najnowszych modeli ciężarówek Volvo Trucks i ćwicząc kontrolowane poślizgi na Autodromie Jastrząb w ubiegłym roku.

 

Samochody ciężarowe Volvo Trucks z aplikacją głosową Alexa

Nowe Volvo FH, Volvo FH16, Volvo FM oraz Volvo FMX będą pierwszymi pojazdami ciężarowymi wyposażonymi w Alexę.

 

Ciężarówka napędzana wodorem już w testach

W Düsseldorfie rozpoczyna się praktyczny test ciężarówki napędzanej ogniwami paliwowymi w miejskim ruchu dostawczym.

 

IVECO wprowadza IVECO ON - nową markę usług i rozwiązań transportowych

Program IVECO ON to nowy świat zintegrowanych usług i rozwiązań transportowych, które pomagają klientom marki w efektywnym zarządzaniu posiadaną flotą.

 

Volvo Trucks zapowiada na przyszły rok pełną gamę elektrycznych samochodów ciężarowych

Już w przyszłym roku przewoźnicy w całej Europie będą mogli zamawiać całkowicie elektryczne wersje samochodów ciężarowych Volvo.

 

Wyszukiwarka

Informacje

Zapisz się do newslettera

Raz w tygodniu otrzymasz od nas przegląd wydarzeń z branży TSL