Ciężarówki na wodór

IVECO, Daimler Truck AG, OMV, Shell i Grupa Volvo podejmują współpracę dotyczącą wodorowej ciężarówki

Duże motoryzacyjne koncerny podjęły dziś zobowiązanie do współpracy w zakresie stworzenia warunków dla masowego wdrożenia samochodów ciężarowych zasilanych wodorem w Europie.

 

W miarę jak coraz więcej rządów i firm podziela wspólną wizję systemu energetycznego o zerowej emisji netto, uczestnicy programu H2Accelerate wierzą, że wodór jest podstawowym paliwem, które umożliwi pełną dekarbonizację sektora samochodów ciężarowych.

Oczekuje się, że wdrożenie samochodów ciężarowych napędzanych wodorem przyczyni się do powstania nowych branż: bezemisyjnych wytwórni wodoru, wielkoskalowych systemów dystrybucji wodoru, sieci wysokowydajnych stacji tankowania wodoru ciekłego i gazowego oraz produkcji wodorowych samochodów ciężarowych. Uczestnicy H2A uważają, że zsynchronizowane inwestycje w całym sektorze w latach 20. stworzą warunki dla powstania masowego rynku ciężkiego transportu opartego na paliwie wodorowym, które jest niezbędne do spełnienia europejskich ambicji zerowej emisji netto do 2050 r.

Rozłożona na dekadę operacja zwiększania skali rozpocznie się od grupy klientów gotowych odpowiednio wcześnie zadeklarować przejście na wodorowy transport ciężarowy. Ich floty powinny obsługiwać regionalne klastry i europejskie korytarze transportowe o dużej przepustowości z licznymi stacjami tankowania paliwa wodorowego. W ciągu dziesięciu lat klastry te mogłyby się połączyć w prawdziwie ogólnoeuropejską sieć.

Gerrit Marx, prezes działu pojazdów użytkowych i specjalistycznych w CNH Industrial, powiedział: - Upowszechnienie się technologii wodorowych ogniw paliwowych w ciężkim transporcie jest możliwe pod warunkiem powstania niezbędnej infrastruktury. Potrzebujemy również bardzo konkretnych projektów, aby wykazać wraz z przewoźnikami i innymi zainteresowanymi stronami w branży, że rozwiązanie to jest opłacalne pod względem finansowym i operacyjnym. Przełomowa współpraca w ramach H2Accelerate stworzy ku temu warunki i przyspieszy przejście na transport o zerowej emisji.

- Korzyść jest oczywista. Dzięki potężnemu zwiększeniu skali wodorowe samochody ciężarowe staną się dostępne dla klientów przy kosztach porównywalnych z posiadaniem i eksploatacją obecnych samochodów z silnikami Diesla, lub nawet niższych. Użytkownikom samochodów ciężarowych trzeba zaoferować bezemisyjne pojazdy o podobnych parametrach pod względem czasu tankowania, zasięgu i kosztów, jak samochody, z których korzystają dzisiaj. Aby to się stało, potrzebne są przejrzyste ramy regulacyjne, w tym skoordynowana polityka dotycząca zaopatrzenia w wodór, samochodów ciężarowych zasilanych wodorem, infrastruktury tankowania oraz inicjatyw konsumenckich - powiedziała Elisabeth Brinton, wiceprezes zarządu ds. nowych energii w Shell.

H2accelerate jest umową o współpracy między jej uczestnikami w następujących obszarach:
- zabieganie o publiczne wsparcie w zakresie finansowania wczesnych przedkomercyjnych projektów służących aktywizacji rynku w kierunku masowej skali;
- komunikowanie technicznej i komercyjnej wykonalności wdrożenia wodorowego transportu ciężarowego w pełnej skali;
- prowadzenie rozmów z politykami i organami regulacyjnymi w celu zachęcenia do wprowadzania polityki wsparcia zrównoważonego i szybkiego uruchomienia rynku długodystansowego przewozu towarów bezemisyjnymi samochodami ciężarowymi.

IVECO inwestuje w technologię elektryczną i wodorową, współpracując z należącą również do CNH Industrial i specjalizującą się w zespołach napędowych spółką FPT Industrial, a także z Nikola Corporation.

Shell wspiera rozwój globalnego rynku wodoru, budując kompleksową działalność obejmującą cały łańcuch od pozyskiwania wodoru z wykorzystaniem energii słonecznej i wiatrowej po zaopatrywanie finalnych odbiorców z branży transportowej, przemysłu ciężkiego oraz innych sektorów, w których trudno przeprowadzić dekarbonizację.

We wrześniu 2020 r. Daimler Truck AG zorganizowała światową premierę koncepcyjnego samochodu ciężarowego Mercedes-Benz GenH2 Truck zasilanego ogniwami paliwowymi. W wersji seryjnej taki samochód byłby wyposażony w zbiornik ciekłego wodoru zapewniający zasięg do 1000 kilometrów, co umożliwiałoby elastyczną eksploatację na dalekich trasach. Daimler Truck AG planuje rozpocząć testy modelu GenH2 Truck z udziałem klientów w 2023 r. Uruchomienia produkcji seryjnej można się spodziewać w drugiej połowie bieżącej dekady. W listopadzie Grupa Volvo i Daimler Truck AG podpisały porozumienie w sprawie powołania joint-venture zajmującego się rozwojem, produkcją i komercjalizacją systemów ogniw paliwowych.

OMV w odpowiedzialny sposób wytwarza i oferuje paliwa naftowe i gazowe, innowacyjne źródła energii oraz zaawansowane rozwiązania petrochemiczne. Zrównoważony rozwój stanowi integralną część strategii korporacyjnej OMV.

Ambicją Grupy Volvo jest całkowite wyeliminowanie paliw kopalnych z jej produktów do 2040 r. Będzie to polegało na stopniowym przechodzeniu na napędy elektryczne oparte zarówno na akumulatorach, jak i ogniwach paliwowych. Zwłaszcza ta druga opcja jest szczególnie ważną technologią w przypadku transportu ciężkich towarów i długich tras. Obydwie technologie wzajemnie się uzupełniają i są niezbędne do zbudowania przyszłego zrównoważonego systemu transportowego.

Przeczytaj też:
Współpraca Ford Trucks i IVECO Ford Trucks, marka ciężkich pojazdów użytkowych Ford Otosan, oraz IVECO, firma należąca do Iveco Group N.V., podjęły niewiążące porozumienie wstępne mające na celu zbadanie możliwości potencjalnej współpracy dotyczącej opracowania wspólnej nowej kabiny dla ciężkich pojazdów użytkowych.
Solidaris odbiera pierwsze elektryczne Volvo FM Volvo Trucks Polska dostarczyło pierwsze dwa elektryczne ciągniki siodłowe Volvo FM do firmy –Solidaris Sp. z o.o.
Współpraca Hyundai i IVECO - powstanie elektryczny lekki samochód dostawczy Hyundai Motor Company i IVECO Group ogłosiły podpisanie umowy na dostawę elektrycznego lekkiego samochodu dostawczego IVECO dla Europy, opartego na platformie Hyundai Global eLCV.
Nowy, mocniejszy silnik do Volvo FH16 również na biopaliwa Volvo Trucks wprowadza nowy silnik dedykowany do kultowego modelu Volvo FH16.
Volvo FH Aero - bardziej opływowy i dłuższy Niezależnie od tego, który układ napędowy wybiorą klienci – elektryczny, gazowy czy wysokoprężny – wszystkie warianty nowego FH Aero będą charakteryzowały się niższym zużyciem energii, większym zasięgiem oraz najwyższym poziomem bezpieczeństwa i wrażeń z jazdy.
Poznajemy IVECO S-WAY i X-WAY - modele na rok 2024 IVECO odświeża gamę modelową wprowadzając na rynek nowego S-WAY, X-WAY, EuroCargo i Daily oraz ulepszone wersje gazowe i nowe - elektryczne.  W pierwszej kolejności przedstawimy charakterystykę najcięższych IVECO modeli: S-WAY i X-WAY.
Co połączy IVECO i zespół Metalica w 2024 roku? IVECO ogłosiło historyczne partnerstwo. Włoski producent samochodów ciężarowych będzie wspierać zespół Metalica podczas europejskiego etapu ich światowej trasy koncertowej M72.
Pierwsze elektryczne Volvo FH dla polskiego przewoźnika Podczas VI edycji Targów Rozwiązań Transportowych 4Poland odbyło się uroczyste przekazanie elektrycznej ciężarówki.
Volvo FM Electric we flocie DHL w Polsce W dniu 16 marca w podpoznańskich Żernikach firma Volvo Trucks Polska przekazała DHL Supply Chain symboliczne klucze do 5 pojazdów Volvo FM Electric.