Za dwadzieścia lat nie będzie już ciężarówek z dieslem

Scania elektryczna

Wiodący europejscy producenci ciężarówek chcą sprzedawać pojazdy bez paliw kopalnych dopiero od 2040 roku. Jest to konieczne, aby osiągnąć cel neutralności klimatycznej na 2050 r.

 

We wspólnej deklaracji producenci pojazdów użytkowych zrzeszeni w Stowarzyszeniu Europejskiego Przemysłu Samochodowego (ACEA) zobowiązali się do produkcji od 2040 r. wyłącznie pojazdów napędzanych energią elektryczną, wodorem lub biopaliwami.

Ten cel jest konieczny, aby osiągnąć neutralność klimatyczną, do której dąży Unia Europejska do 2050 r., Zgodnie z deklaracją koncernów: Daimler Truck, Scania, MAN Truck & Bus. Producenci nawiązali współpracę z Poczdamskim Instytutem Badań nad Wpływem Klimatu (PIK).

- Jeśli transport drogowy ma zachować swoją rolę w służbie społeczeństwu, musimy jak najszybciej odejść od paliw kopalnych. Jesteśmy nie tylko przekonani, że jest to konieczne; wiemy również, że jest to możliwe. I jesteśmy gotowi, aby to się stało. Ale nie możemy tego zrobić sami, potrzebujemy decydentów i innych interesariuszy którzy współpracują z nami - powiedział Henrik Henriksson, przewodniczący Komitetu ds. Pojazdów Użytkowych ACEA i prezes Scania.

ACEA i PIK wspólnie określają harmonogram, ale także ustalają szereg warunków. Obejmuje to na przykład kwestię wprowadzenia opłat zależnych od emisji CO2. Pojazdy przyjazne dla klimatu powinny być również generalnie opodatkowane niżej niż inne.

Utworzenie gęstej sieci stacji ładowania i tankowania przystosowanych do samochodów ciężarowych ma również kluczowe znaczenie dla eksploatacji niskoemisyjnych i bezemisyjnych pojazdów ciężkich. Według stowarzyszenia branżowego jednym z najbardziej skutecznych instrumentów neutralnego dla klimatu transportu drogowego na drogach jest wyższe opodatkowanie pojazdów z silnikami Diesla, "ponieważ pojazdy bezemisyjne po prostu nie wystartują, dopóki olej napędowy będzie tańszy".

- Nauka pokazuje nam, że musimy działać już dziś, jeśli chcemy uniknąć niebezpiecznych punktów krytycznych w systemie Ziemi. Aby to zrobić, musimy połączyć wszystkie dostępne rozwiązania, aby osiągnąć szybką zmianę neutralności węglowej - podkreśla naukowiec Johan Rockström z PIK.

W ten sposób producenci ciężarówek zwiększają presję na Komisję Europejską i rządy krajowe. Branża otwarcie domaga się pomocy finansowej. Producenci ciężarówek wpadli w kłopoty w wyniku kryzysu koronawirusa. Aby nadal realizować ambitne cele klimatyczne, potrzebują wsparcia, na przykład w postaci ulg podatkowych dla produkcji pojazdów neutralnych pod względem emisji.

Przeczytaj też:
Amazon chce kupić do 2500 elektrycznych ciężarówek

Do 2025 roku Amazon planuje zakup do 2500 całkowicie elektrycznych ciężarówek Lion 6 i Lion 8 od kanadyjskiego producenta Lion Electric.

 

Ile kupiliśmy samochodów ciężarowych? Mocny finisz przewoźników w grudniu

W grudniu 2020 r. zarejestrowano 2448 pojazdów użytkowych pow. 3,5 t, to więcej aż o 37,9% niż rok wcześniej.

 

Elektryczne samochody dostawcze MAN TGE we flocie DPD Polska

W pierwszym kwartale 2021 roku do floty DPD Polska trafi 50 w pełni elektrycznych samochodów dostawczych marki MAN TGE.

 

Kiedy Rajd Dakar z samochodami napędzanymi wodorem?

W styczniu w Arabii Saudyjskiej rozegra się najsłynniejszy rajd świata - Dakar.

 

Co czwarta firma z sektora MŚP kupi samochód w 2021 roku

Firmy nie dają się pandemii - 25 proc. przedsiębiorców z sektora MŚP deklaruje, że w ciągu najbliższych 12 miesięcy kupi przynajmniej jeden samochód.

 

Od stycznia nowe obostrzenia emisyjne dla pojazdów - nie każde nowe auto da się zarejestrować

Wraz z nowym rokiem w życie wchodzą europejskie przepisy obligujące producentów nowych pojazdów, głównie osobowych, do redukcji zanieczyszczeń pochodzących ze spalin. Samochody emitujące ich nadmierną ilość i nie posiadające urządzeń monitorujących zużycie paliwa lub energii, nie będą dopuszczone do ruchu.

 

Ekologia w mieście - elektryczne i gazowe autobusy w 2020 roku

Coraz więcej w Polsce rejestruje się pojazdów z napędami alternatywnymi.

 

e-ciężarówka Mercedes-Benz na testach w Netto

Netto testuje w pełni elektryczną ciężarówkę do transportu i dostarczania towary do swoich oddziałów w Hamburgu. Dla dyskontu ważne jest, że e-ciężarówka Mercedes-Benz nie tylko jeździ cicho, ale jest również bezemisyjna.

 

Kamaz zaprezentował elektryczny pojazd

Wyścig producentów samochodów o to kto jest bardziej ekologiczny dotarł również do Rosji.

 

Wyszukiwarka

Informacje

Zapisz się do newslettera

Raz w tygodniu otrzymasz od nas przegląd wydarzeń z branży TSL