Mercedes Actros SLT

Mercedes-Benz Actros SLT o numerze 5000

Ciężkie ciągniki Mercedes-Benz Actros SLT stanowią elitę wśród ciężarówek. Ciągniki do transportu ponadgabarytów tylko z zewnątrz wyglądają jak standardowe ciężarówki.

 

Pięćsetny ciągnik siodłowy Mercedes-Benz SLT oparty na aktualnym modelu Actrosa został przekazany niemieckiej firmie TSB Transport-Service Beitinger z Gundelfingen.

Mercedes-Benz Actros 4163 LS SLT. napędza najmocniejszy silnik Mercedes-Benz OM 473 R6 o pojemności skokowej 15,6 litra. Oferuje on moc 625 KM (460 kW) i moment obrotowy 3000 Nm. Skrzynia biegów G 280 (przystosowana do obciążeń ładunkami o masie do 250 ton) jest wyposażona w turbosprzęgło z retarderem (TRK). W transporcie ciężkim szczególne znaczenie ma doładowany dekompresyjny hamulec silnikowy silnika OM 473. Hamulec silnikowy osiąga do 646 KM (475 kW). Moc hamowania, razem z TRK (zwalniaczem głównym), wynosi 980 KM (720 kW).

Transport ciężki oznacza zwykle podróżowanie w nocy i odpoczynek w ciągu dnia. 500. SLT jest wyposażony w kabinę typu L GigaSpace z płaską podłogą. Na dachu SLT jest zainstalowany system fotowoltaiczny. Kompensuje to bieżący pobór mocy przez odbiorniki elektryczne, takie jak klimatyzacja postojowa.

Oferta SLT koncentruje się na wersjach czteroosiowych. W tej konfiguracji techniczna dopuszczalna masa całkowita pojazdu wynosi prawie 44 tony. Dopuszczalna masa całkowita pojazdu to 250 ton. SLT ma agregat osiowy składa się z trzech osi: oś pchana i dwie osie napędowe. Opcjonalnie dostępna jest przednia oś, zawsze na resorach, o nośności 8 ton lub 9 ton. Amortyzowana pneumatycznie oś pchana o nośności do 8 ton jest sterowana elektrohydraulicznie. Dwie tylne osie Actrosa SLT mają nośność 13,4 tony i są standardowo wyposażone w czteromieszkowe zawieszenie pneumatyczne znane z seryjnego Actrosa.

Tylna wieża, tuż za kabiną kierowcy, zawiera system chłodzenia silnika i turbosprzęgła z retarderem w jednym obiegu wodnym. W SLT układ chłodzenia jest uzupełniony o dodatkową chłodnicę wody i hydraulicznie napędzany wentylator. Zwiększa to wydajność chłodzenia, a tym samym wydajność SLT. I odwrotnie, dzięki wspólnemu obwodowi chłodnica silnika jest również wykorzystywana podczas hamowania.

Bazowa wersja Actrosa SLT jest produkowana w fabryce samochodów ciężarowych Wörth. W zakładzie CTT (Custom Tailored Trucks) w Molsheim (we Francji), uzupełniane są komponenty specyficzne dla SLT, takie jak oś prowadząca, zbudowanie wzmocnień tylnej wieży chłodniczej lub podwozia. Każdy SLT jest skonfigurowany dokładnie do zadań transportowych, które wcześniej ustalane są z klientem.