MAN TGX 2021

Przewoźnicy apelują o zmiany w systemie wynagradzania kierowców

Aż cztery organizacje zrzeszające przewoźników (TLP, ZMPD, OZPTD PIGTSiS), wspólnymi siłami apelują do Ministra Infrastruktury Andrzeja Adamczyka o podjęcie działań mających na celu zmiany w polskim prawie.

 

Chodzi o przepisy, które dostosują system wynagradzania kierowców do zapisów pakietu mobilności. Przewoźnicy domagają się wprowadzenia takich rozwiązań, które zrekompensują przewidywany wzrost kosztów pracowniczych oraz które nie spowodują spadku konkurencyjności polskich przewoźników drogowych w UE po wejściu w życie kolejnych przepisów pakietu mobilności.

Zmiany związane z delegowaniem i wymaganym zagranicznym wynagrodzeniem dla kierowców z polskich firm w przewozach cross-trade (tzw. przerzutach) oraz w kabotażu zaczną obowiązywać już za niespełna 14 miesięcy, czyli od lutego 2022 roku. Szczególnie dużym zagrożeniem jest brak możliwości zaliczania diet oraz ryczałtów do zagranicznego wynagrodzenia, co bez zmian w polskim prawie spowoduje znaczny wzrost kosztów pracowniczych (w skrajnych przypadkach nawet o 100%) i zdecydowanie zmniejszy konkurencyjność polskich na europejskim rynku.

W liście czytamy m.in.:

- (...) Zgodnie z polskimi przepisami, a w szczególność z art. 21 a ustawy z dnia z dnia 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców (Dz. U. z 2019 r., poz. 1412) - kierowcy w podróży służbowej, przysługują należności na pokrycie kosztów związanych z wykonywaniem tego zadania służbowego, ustalane na zasadach określonych w przepisach art. 775 § 3–5 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy. A zatem polski przedsiębiorca jest zobowiązany wypłacać swoim kierowcom zarówno diety jak i ryczałty za nocleg. Ani przepisy ustawy Kodeks pracy (Dz. U. z 2018 r. poz. 108, z późn. zm.) ani rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (Dz.U. z 2013 r., poz. 167), nie określają, które części należności z tytułu podróży służbowej są zwrotem za faktycznie poniesiony wydatek, a zatem należy uznać, że całość tych należności jest zwrotem tych wydatków. Powyższe oznacza, że po 2 lutego 2022 roku, polscy przedsiębiorcy będą musieli wypłacać kierowcom diety i ryczałty za nocleg, których nie będzie można zaliczyć do zagranicznego wynagrodzenia oraz dodatek wyrównawczy będący różnicą płacy polskiej i należnej zagranicznej pomimo, że zwiększone koszty utrzymania pracownika zostaną zrekompensowane znacznie wyższym wynagrodzeniem otrzymywanym za czas pracy objętej przepisami o pracownikach delegowanych - równym płacy otrzymywanej przez kierowców zatrudnionych w tzw. państwach przyjmujących. (...)

- Wobec powyższego zwracamy się do Pana Ministra o podjęcie działań legislacyjnych polegających m.in. na: 1) niezwłocznym przygotowaniu projektu odpowiednich zmian ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 roku o czasie pracy kierowców, dostosowującego polski system wynagradzania kierowców do wymagań jakie nakładają przepisy dyrektywy (UE) 20018/957, a także zmian w innych powiązanych aktach prawnych; 2) przedstawieniu jeszcze w grudniu br. do konsultacji z interesariuszami szczegółowych założeń do zmian w przepisach, o których mowa w pkt 1; pozwoli to na dokładną analizę skutków proponowanych regulacji wraz z propozycjami zmian do przedstawionych założeń oraz zapobiegnie sytuacji, w której dyskusja nad tym projektem będzie ze względu na kalendarz prac legislacyjnych ograniczona; 3) przygotowaniu propozycji zrekompensowania przewidywanego wzrostu kosztów pracowniczych; 4) wprowadzeniu do polskich przepisów takich rozwiązań, które spowodują, że konkurencyjność polskich przewoźników drogowych w stosunku do przewoźników spoza UE, po wejściu w życie przepisów Pakietu Mobilności, nie ulegnie pogorszeniu. 

 

 

Przeczytaj też:
Konfiskata aut pijanym kierowcom - najczęściej zadawane pytania W dniu 14 marca 2024 r. wchodzą w życie przepisy pozwalające na konfiskatę samochodów pijanym kierowcom. Co prawda nie ma jeszcze do nich przepisów wykonawczych, lecz jest to tylko kwestia najbliższych tygodni.
Nowe doskonalsze fotoradary na polskich drogach - sprawdź ich lokalizacje Nowatorska jakość sprzętu, wyłapująca serię pojazdów jednocześnie, ma być skutecznym straszkiem na kierowców.
Wynagrodzenia dla kierowców muszą wzrosnąć w 2024 roku Zmiany w wynagrodzeniach kierowców zawodowych w 2024 – o tym warto wiedzieć.
Skuteczne zmniejszenie kary nałożonej przez Border Force W lutym ubiegłego roku, zostały wprowadzone zmiany w przepisach w zakresie przeciwdziałania wjazdowi nielegalnych imigrantów na teren Wielkiej Brytanii. Kary są znacznie bardziej dotkliwe, a przewoźnicy są częściej na nie narażeni.
Nowe przepisy dotyczące pojazdów nienormatywnych W dniu 17 lutego 2024r. wchodzą w życie nowe przepisy w sprawie pilotowania pojazdów nienormatywnych.
Dwa DAF-y LF w służbie Ośrodka Szkolenia Ochotniczej Straży Pożarnej Członkowie Ochotniczych Straży Pożarnych z województwa mazowieckiego mogą wziąć udział w szkoleniach, które przygotują ich do podniesienia kwalifikacji i uzyskania prawa jazdy kategorii C.
Zmiana naliczania opłat drogowych w Czechach Opłata za przejazd w Czechach dla pojazdów powyżej 3,5 t zostanie powiększona o składnik opłaty za wytwarzanie emisji CO2.
Jakimi autami będą jeździć Polacy? Tegoroczna edycja badania Portfele Polaków pod lupą na zlecenie Volkswagen Financial Services przyniosła sporo niespodzianek.
Zmiany przepisów w Wielkiej Brytanii. Kto musi posiadać certyfikaty? Wielka Brytania wprowadza nowe przepisy - przy imporcie niektórych produktów będzie obowiązek przedstawienia odpowiednich certyfikatów.