Shell LNG Wrocław

Gdzie zatankować skroplony gaz ziemny? Stacja Shell LNG w okolicy Wrocławia

Dużo w ostatnim czasie mówi się o paliwach alternatywnych. Firmy transportowe z uwagą śledzą komunikaty prasowe, w których poszczególni producenci samochodów ujawniają swoje nowinki techniczne.

Modnym tematem jest obecnie elektromobilność, jednak na czasy, w których samochody elektryczne, zwłaszcza ciężarowe "zaleją" nasze drogi musimy jeszcze poczekać.

 

Poruszając się bardziej w realiach naszej rzeczywistości można zaobserwować, że tradycyjny (dieslowski) rynek pojazdów użytkowych zaczyna ustępować miejsca samochodom zasilanym gazem ziemnym. Tu pojawiają się różne koncepcje napędów. Na przykład Volvo Trucks, w modelach FH i FM, zastosowało silnik wysokoprężny, w którym czynnikiem zapalającym nadal pozostaje olej napędowy (3%), a gaz ziemny jest głównym paliwem. W silnikach iskrownikowych (Otto), które na rynku oferuje np. Scania i IVECO paliwem jest w 100 procentach gaz ziemny. Na drogach obserwujemy również pojazdy, w których instalacje gazowe są montowane "poza fabryką" w prywatnych warsztatach. Marka, która przypadła do gustu przewoźnikom i chętnie jest poddawana modyfikacji jest Mercedes-Benz Actros. Coraz więcej prywatnych firm (a nawet start-upów) trudni się montażem takich instalacji. Wyjeżdżając za granicę należy śledzić rozporządzenia np. niemieckich służb kontrolnych np. BAG, które mogą kwestionować tzw. instalacje retrofit, sprawdzając czy rzeczywiście większość spalanego paliwa stanowi gaz.

Korzyści wynikających z użytkowania pojazdów zasilanych skroplonym gazem ziemnym jest wiele. Począwszy od zwolnień z opłat drogowych poprzez ekologię do bezpieczeństwa kierowców, którym nikt na parkingu nie ukradnie paliwa. Należy pamiętać jednak, że decydując się na pojazdy zasilane paliwami alternatywnymi mamy ograniczoną liczbę stacji tankowania i odpowiednio wcześniej należy zaplanować uzupełnienie gazu. Punktów tankowania LNG/CNG na szczęście przybywa, a wraz z nimi kolejnych miejsc przeznaczonych do odpoczynku dla kierowców ciężarówek.

LNG czy CNG?

Gaz ziemny, wykorzystywany do zasilania silników w pojazdach mechanicznych, może występować jako liquefied natural gas (ang.) lub compressed natural gas. Zasadniczą różnicę stanowi sposób jego magazynowania, zarówno na etapie dystrybucji, jak i w pojeździe. Ciekły gaz ziemny (LNG) wymaga schłodzenia do temp. poniżej -162 °C, dzięki czemu jego objętość zmniejsza się około 630 razy.
CNG jest gazem ziemnym sprężonym do ciśnienia 20–25 MPa. Wymaga on stosowania butli wysokociśnieniowych (do 20 MPa), ciężkich stalowych lub drogich kompozytowych. Przy tankowaniu CNG zachodzi konieczności sprężania gazu, przez stację tankowania, do bardzo wysokiego ciśnienia. Należy pamiętać o tych różnicach, gdyż pojazdy zasilane CNG nie mogą być tankowane LNG i odwrotnie.

Pierwsze stacje tankowania gazu ziemnego były budowane w miastach, jako CNG. Miały one służyć do tankowania autobusów miejskich oraz pojazdów komunalnych lub dystrybucyjnych poruszających się na co dzień blisko metropolii. Jednak w transporcie dalekobieżnym lub międzynarodowym lepszym rozwiązaniem jest LNG zapewniające większy zasięg. Gdzie zatem kierowcy pojazdów LNG mogą zaatakować? Dobrym przykładem jest tu Śrem. W mieście tym, od kilku lat, na terenie Miejskiego Zakładu Oczyszczania znajduje się stacja LNG. Niestety dojazd do tej stacji, z jakiejkolwiek trasy przelotowej, kosztuje kierowcę utratę kilkudziesięciu minut czasu jazdy. W Polsce nadal jest zbyt mało stacji tankowania skroplonego gazu ziemnego dla ciężarówek transportu międzynarodowego.

W połowie października br. w Bielanach Wrocławskich otwarto stację Shell do tankowania LNG

Punkt jest zlokalizowany blisko głównego węzła komunikacyjnego, który łączy ze sobą autostradę A4 oraz drogę S8. Miejsce to, jest o tyle ważne, dla kierowców poruszających się pojazdami na LNG, że nie znajduje się przy drodze objętej opłatami, a także jest w bezpośredniej bliskości dróg tranzytowych. Kierowcy szukający stacji tankowania LNG blisko Wrocławia, z pewnością docenią łatwy dojazd do stacji Shell LNG.

Koncern Shell szybko dostrzegł zainteresowanie kierowców paliwami gazowymi. Stacja w Bielanach Wrocławskich jest 21 punktem Shell LNG (obecnie Shell ma już 26 stacji LNG). Inwestycja jest odpowiedzią na zapotrzebowanie rynku transportowego, gdzie należy sprostać konkretnym wymaganiom klienta. Infrastruktura Shell do tankowania gazu ziemnego została specjalnie dostosowana na potrzebny dużych pojazdów. Zbiorniki mogą pomieścić 31,5 ton gazu, co pozwala na zatankowanie 120-150 ciężarówek. Stacje Shell LNG często oferują również dużą gamę produktów i usług pozapaliwowych oraz miejsce odpoczynku - parking dla ciężarówek i prysznice dla kierowców.