Nowy MAN TGM dla straży pożarnych

MAN TGM pożarniczy

MAN Truck & Bus demonstruje swoje doświadczenie, zwłaszcza w zakresie budowy podwozi pojazdów służb ratowniczych.

 

MAN Truck & Bus wprowadził nową generację ciężarówek wiosną 2020 r. Najpierw do produkcji wszedł MAN TGX i kolejno teraz TGS, TGM i TGL. Do połowy 2021 roku firma MAN zaktualizuje całą swoją ofertę produktów do całej serii nowych modeli. Jesienią 2020 roku producent nadwozi wprowadził na rynek samochody straży pożarnej na nowych podwoziach serii MAN TGL i MAN TGM.

Nowy MAN TGL obejmuje przedział wagowy od 7,5 do 12 ton. Dostępny jest wyłącznie w wersji napędu 4x2, nadaje się do użytku w straży pożarnej jako lekka ciężarówka z przenośną pompą gaśniczą lub wbudowaną pompą. Kolejną wyższą kategorią wagową stanowi nowy MAN TGM. Jako dwuosiowy samochód ciężarowy od 12 do 18 ton oraz 26-tonowe podwozie z trzema osiami. Dwuosiowy TGM z napędem na wszystkie koła jest najczęściej używanym pojazdem straży pożarnej niemal na całym świecie. Nowy MAN TGS o masie całkowitej od 18 do 41 ton znajdzie zastosowanie, jako pojazd pod cysterny i specjalistyczne wozy strażackie, platformy z drabinami o wysokim wysięgu. Ta seria ma największą gamę wariantów - od dwóch do pięciu osi.

Raz lew, zawsze lew

Nowy MAN jest bardzo rozpoznawalny. Jego niepowtarzalny wygląd to wynik wielu przemyśleń designerów. Wariantom kabin nadano nowe oznaczenia. Kompaktowa kabina serii TGL i TGM nosi teraz oznaczenie CC Dłuższa wersja kabiny, z dużą ilością miejsca za fotelami to FN. Czterodrzwiowa podwójna kabina ma oznaczenie DN i może pomieścić sześcioosobową załogę.
Seria MAN TGS zaczyna się od kabin NN. Są to kabiny do transportu na krótkich dystansach (tzw. dzienne). Również w tej serii znajdziemy także dłuższą kabinę z niskim dachem - FN.

Lepsza widoczność oznacza większe bezpieczeństwo. Reflektory LED, dostępne opcjonalnie zamiast H7, zapewniają szerszy snop światła i większy zasięg. Asystent świateł drogowych zapobiega oślepianiu nadjeżdżających pojazdów lub jadących z przodu. Światła automatycznie ściemniają się w odpowiednim momencie. Zakrzywiony układ świateł LED do jazdy dziennej wizualnie podkreśla stylistykę reflektorów, a tym samym nowej generacji MAN Truck.

Załogi służb ratowniczych muszą często i szybko wsiadać i wysiadać z pojazdów. Dlatego bezpieczne i wygodne wchodzenie i wychodzenie ma kluczowe znaczenie. Drzwi otwierają się pod kątem prostym do 89 stopni. Szerokie stopnie ułożone, jak schody - z antypoślizgową powierzchnią i długimi uchwytami, pozwalają na ergonomiczne proste wchodzenie i wychodzenie. W pozycji postojowej kierownica składa się poziomo do przodu, aby zwolnić miejsce przed siedzeniem kierowcy udostępniając wygodna przestrzeń. To sprawia, że ​​wejście do pojazdu jest znacznie łatwiejsze, zwłaszcza przy ciągłej zmianie kierowcy. Po naciśnięciu przycisku kierownica jest ponownie ustawiana w pozycji do jazdy. Nowo opracowana generacja siedzeń oferuje szeroki zakres regulacji: 12 cm wysokości i 23 cm długości, czyli o 5 cm więcej niż dotychczas. Opcjonalnie w ofercie znajduje się też fotel środkowy.

MAN całkowicie zmienił koncepcję sterowania w nowej generacji ciężarówkach. Obsługa przełączników do zmiany trybu sterowania skrzynia biegów czy załączanie hamulca silnikowego odbywają się bez potrzeby odrywania ręki od kierownicy. Po prawej stronie nad kierownicą znajduje się duży przełącznik elektronicznego hamulca postojowego. Hamulec postojowy włącza się automatycznie, gdy pojazd jest zaparkowany, i zwalniany, gdy uruchamiamy tryb D i naciśniemy pedał przyspieszenia.

Kokpit, lekko pochylony w kierunku kierowcy, jest wyraźnie podzielony na poziomy. Kierownica, elementy obsługi i przyciski są ergonomicznie rozmieszczone, aby zapewnić łatwy dostęp. Wskaźniki i wyświetlacze są umieszczone dalej. Dzięki temu oczy łatwiej dostosowują się, gdy patrzą w dół z drogi, aby zobaczyć tablicę przyrządów.

Wersja z oprzyrządowaniem typu Basic ma klasyczną konstrukcję z dwoma dużymi analogowymi tarczami prędkościomierza i obrotomierza z 5-calowym kolorowym wyświetlaczem pomiędzy nimi. Wersja Professional ma 12,3-calowy kolorowy wyświetlacz pośrodku, zapewniający szeroki zakres informacji o stanie pojazdu , a także sterowanie systemami multimedialnymi, nawigacyjnymi i wspomagającymi kierowcę. Po lewej i prawej stronie półokrągła cyfrowa skala wskazuje prędkość i obroty pojazdu.

Wyświetlacz kokpitu umieszczony dalej po prawej stronie dostarcza jeszcze więcej informacji. To lokalizacja nowego systemu multimedialnego MAN. Wyświetlacz ma opcjonalnie rozmiar 7 '' lub 12,3''. System Infotainment jest obsługiwany intuicyjnie za pomocą mikro-obrotowego przycisku.

W seriach MAN TGS i MAN TGX bezpieczeństwo kierowcy zwiększa poduszka powietrzna z wielofunkcyjną kierownicą połączoną z napinaczem pasów bezpieczeństwa.

Nowa generacja ciężarówek MAN oferuje załodze praktyczną i pomocną funkcję w postaci systemu Easy Control: panelu zawierającego cztery przyciski po wewnętrznej stronie drzwi. Jest łatwo dostępny, gdy drzwi kierowcy są otwarte. Nie ma potrzeby wchodzenia do kabiny lub niewygodnego wyciągania się, aby uzyskać dostęp do sterowania z drzwi. Jest mozliwość przypisania dowolnych funkcji dwóm przyciskom znajdującym się w dolnej części drzwi. Dostępne funkcje obejmują włączanie przystawki odbioru mocy, światła ostrzegawcze, oświetlenie przestrzeni ładunkowej lub reflektory doświetlające. Trzeci przycisk jest fabrycznie ustawiony jako włączanie / wyłączanie silnika lub opcjonalnie do zamykania okien i przesuwanego dachu. Czwarty jest zawsze zarezerwowany dla świateł awaryjnych.

Nowość: silnik 320 KM do MAN TGM od 13 ton

Seria silników MAN D08 napędza modele TGL i TGM. W obecnej wersji Euro 6 czterocylindrowa jednostka, o pojemności 4,6 litra, rozwija moc 160, 190 lub 220 KM i jest montowana wyłącznie w modelu MAN TGL. Sześciocylindrowy silnik, o pojemności 6,9 litra, (w najsłabszej wersji) o mocy 250 KM to najwyższy silnik w serii TGL, a zarazem podstawowa jednostka napędowa dla wyższego modelu MAN TGM. Kolejne większe klasy mocy silników to 290 i 320 KM. Nowością - choć wyłącznie dla pojazdów służb ratowniczych - jest to, że silnik z najwyższej półki - 320 KM sa dostępne dla pojazdów klasy wagowej M II (do 14 ton masy całkowitej zestawu) i M III (14-16 ton masy całkowitej zestawu) z napędem na wszystkie koła.

MAN TGS jest napędzany jednym z dwóch serii silników, w zależności od zakresu mocy. Nowo opracowany sześciocylindrowy silnik D15 o pojemności 9,0 litrów, został wprowadzony na rynek w 2019 r. Obejmuje on zakres mocy od 330 KM do 360 KM i do 400 KM. Druga seria to sześciocylindrowy silnik D26 o pojemności 12,4 litra, który również został całkowicie zmieniony w 2019 r., oferuje moc 430 KM, 470 KM i 510 KM.

Drugim elementem, który jest niezbędny dla wydajnego układu napędowego, jest skrzynia biegów. Dzięki MAN TipMatic zautomatyzowana skrzynia biegów jest dostępna dla wszystkich pojazdów. Istnieją warianty sześciobiegowe dla czterocylindrowego TGL i warianty 12-biegowe dla sześciocylindrowych TGM i TGS. Obrotowy przełącznik wyboru programów nie znajduje się już na tablicy rozdzielczej. Element sterujący jest teraz wygodnie umieszczony na prawym ramieniu pod kierownicą. Tak jak poprzednio, dla prawie wszystkich wersji, MAN oferuje program jazdy "Emergency". W zależności od serii dostępne są inne programy, dla pojazdów służb ratowniczych, które kierowca może wybrać w razie potrzeby: Offroad, Low Range i Manewr.

VAS i BirdView dla większego bezpieczeństwa

Pojazdy straży pożarnej poruszają się w ruchu miejskim oraz na wąskich uliczkach obok zaparkowanych samochodów i muszą manewrować i cofać na miejscu zdarzenia. Sytuacje krytyczne mogą wystąpić w dowolnym momencie podczas wykonywania manewrów. System wspomagania skrętu MAN VAS zapewnia kierowcy widok na martwe punkty wokół pojazdu. Kamera szerokokątna 150 ° zamontowana z prawej strony przekazuje obraz na 7-calowy monitor na słupku A. Oznacza to, że gdy kierowca patrzy w prawą stronę na lusterka ma również dobry widok na wyświetlacz. System włącza się automatycznie po włączeniu kierunkowskazów lub ręcznie za pomocą przełącznika.

Często występuje przypadek, podczas dojazdu na akcję, że wóz gaśniczy musi przeciskać się w ciasnych uliczkach pomiędzy samochodami. Kluczowa jest, w tym przypadku, doskonała widoczność dookoła pojazdu. System kamer MAN BirdView 360 ° daje kierowcy ogląd tego, co dzieje się wokół pojazdu, gdzie znajdują się przeszkody i gdzie poruszają się ludzie. BirdView jest aktywny, gdy działają kierunkowskazy, włączony jest bieg wsteczny lub przy niskich prędkościach do 40 km / h. W pakiecie MAN Individual montowane są cztery kamery szerokokątne 180 ° HD z przodu kabiny i wokół nadwozia. Widok z lotu ptaka wyświetlany jest na 7-calowym monitorze na słupku B. MAN VAS i MAN BirdView można zamówić bezpośrednio podczas składania zamówienia lub później przez MAN After Sales.

 

 

 

Przeczytaj też:
MAN TGX Nowej Generacji ciężarówką roku 2021

Poznaliśmy ciężarówkę roku - ITOY 2021. Dziennikarze motoryzacyjni z 24 krajów, na ciężarówkę roku, wybrali samochody ciężarowe MAN.

 

MAN TopUsed z oferta wynajmu i leasingu ciężarówek Traton łączy się z Navistar

Traton SE podpisał wiążącą umowę o połączeniu z amerykańskim producentem ciężarówek i autobusów Navistar.

 

Strażacki wóz przyszłości - Rosenbauer serii RT

Bazując na studium koncepcyjnym Concept Fire Truck (CFT) , Rosenbauer opracował serię RT (Revolutionary Technology) , pojazd strażacki przyszłości.

 

Znudzony długą jazdą w ciężarówce? Niebawem może to się zmienić

Nuda może być niebezpieczna w ciężarówkach i prowadzić do zmęczenia.

 

Praca dla 100 osób w Niepołomicach. Producent samochodów ciężarowych MAN Trucks rekrutuje

W podkrakowskich Niepołomicach pracę od zaraz może znaleźć nawet 100 osób.

 

Funkcje cyfrowe MAN Truck, które warto znać

Według ankiety przeprowadzonej przez Międzynarodową Unię Transportu Drogowego (IRU), przedsiębiorstwa transportowe na całym świecie szacują straty na poziomie 551 miliardów euro.

 

MAN-a eTGE na testach w GEFCO Polska

GEFCO Polska prowadzi testy w pełni elektrycznego auta dostawczego MAN eTGE.

 

Strażacy szkolili się na nowych kabinach MAN TGX i TGS (Video)

W sobotę 4 lipca na terenie fabryki MAN Trucks w Niepołomicach odbyły się warsztaty szkoleniowe dla straży pożarnej z zakresu ratownictwa technicznego z wykorzystaniem 6 fabrycznie nowych kabin samochodów ciężarowych MAN.

 

Wyszukiwarka

Informacje

Zapisz się do newslettera

Raz w tygodniu otrzymasz od nas przegląd wydarzeń z branży TSL