Gdy w elektrycznej ciężarówce zabraknie prądu

RouteCharge

Ze względu na długi czas ładowania mobilność e-ciężarówek w transporcie dalekobieżnym była dotychczas uważana za niepraktyczną i nieopłacalną.

 

W Niemczech pojawiła się koncepcja stworzenia systemu wymiany bloków baterii bez konieczności długiego ładowania akumulatorów.

Odpowiedzią, na niedogodności kierowców samochodów elektrycznych w trasie, jest projekt RouteCharge, który jest finansowany ze środków federalnych. Program będzie testowany w ramach testu pilotażowego do końca roku. W tym celu zmodernizowana 18-tonowa ciężarówka będzie jeździć z firmy spedycyjnej Meyer & Meyer na trasie z Berlina do Peine w Dolnej Saksonii i z powrotem. W punktach początkowych i końcowych, a także w połowie 250-kilometrowej trasy dojazdowej, znajdują się specjalnie ustawione stacje wymiany baterii.

Zamiast ładowania przez trzy godziny, baterię wymienia się w 15 minut

W wywiadzie dla portalu Electrive Dr. Clemens Haskamp, dyrektor zarządzający MC Management GmbH, wyjaśnia, że ​​ciężkie samochody elektryczne nie były dotychczas używane na bardzo długich trasach, głównie z powodu ich zasięgu i długiego czasu ładowania. Czas ładowania dużych akumulatorów - w przypadku dużej ciężarówki to ponad 300 kWh - jest stosunkowo długi i wynosi, dla 80% naładowania, ok. trzy godziny. Wymiana baterii w systemie opracowanym teraz przez RouteCharge może być przeprowadzona w mniej niż 15 minut.

Eksperyment nie był jednak łatwy. Najpierw przeróbka ciężarówki z silnikiem Diesla na ciężarówkę elektryczną, potem budowa urządzenia do bezpiecznej wymiany dwumetrowej baterii oraz opracowanie narzędzi do prognozowania zużycia energii i "scenariuszy ładowania dostosowanych do trasy" - to tylko niektóre z niezbędnych środków.

- System już działagłównie dzięki inteligentnemu kontrolerowi ładowania, który odpowiada za to, że naładowany akumulator jest zawsze dostępny, gdy przyjedzie po niego e-truck. - Dział planowania transportu ciężarówki musi dokładnie zaplanować użytkowanie pojazdu - wyjaśnia Haskamp. - Dane są przesyłane do oprogramowania do planowania poziomu naładowania baterii są stale monitorowane. Wymagana ilość energii elektrycznej, potrzebna do ładowania zapasowych akumulatorów, odbywa się w czasie, kiedy sieć energetyczne nie jest bardzo obciążona i cena prądu jest korzystna. Założenia programu polegają na stałym zapewnieniu trzech wymiennych baterii, o łącznej mocy ponad jednego megawata.

Wniosek Haskampa jest taki, że elektryczna ciężarówka z pewnością nie ustępuje funkcjonalności konwencjonalnej ciężarówce - pod względem elastyczności dostaw paliwa. - Odpowiednie planowanie to połowa sukcesu - wyjaśnia. - Ponadto istnieją różnorodne obszary zastosowań, w których e-ciężarówka może również oferować większą dostępność, na przykład w obszarach o niskim poziomie hałasu, podczas nocnej eksploatacji w centrum miasta i tym podobnych.

Fot. electrive.net

 

 

Przeczytaj też:
Czy wodór stanie się paliwem przyszłości?

Niemcy widzą potencjał wykorzystania wodoru, zwłaszcza w transporcie, pokazuje aktualna ankieta przeprowadzona przez instytut badań opinii Prolytics na zlecenie Federalnego Stowarzyszenia Gospodarki Energetycznej i Wodnej BDEW.

Używane MAN TGL dostają drugie życie - jako elektryczne ciężarówki

Quantron przekształca używane pojazdy MAN TopUsed.

 

Scania bardziej elektromobilna

EVBox, holenderski specjalista w zakresie rozwiązań do ładowania, i jej spółka matka Engie, nawiązali współpracę z producentem pojazdów ciężarowych Scania.

 

Ciężarówka napędzana wodorem już w testach

W Düsseldorfie rozpoczyna się praktyczny test ciężarówki napędzanej ogniwami paliwowymi w miejskim ruchu dostawczym.

 

Elektryczny autobus MAN Lion’s City jeździł po polskich miastach (video) Zabudowy firmy Mega w elektrycznych ciężarówkach Volvo Trucks

Od 2040 Francja i Wielka Brytania zakazuje sprzedaży nowych samochodów zasilanych ropą naftową. Jeszcze bardziej radykalni są Holendrzy i Norwegowie, u których taki zakaz zacznie obowiązywać już w 2025 r.

 

Elektryczne Fuso Canter dla firmy DB Schenker

DB Schenker korzysta z FUSO eCanter w Berlinie od 2018 roku do przewozu przesyłek drobnicowych w centrum miasta. Kolejny kontrakt to pojazdy dla Paryża, Frankfurtu i Stuttgartu - 2019 rok.

 

Volvo Trucks wyprodukuje elektryczną ciężarówkę, która może jeździć bez kierowcy, także w nocy

Volvo Trucks prowadzi prace nad tym projektem w Ameryce Północnej.

 

Czym Polacy będą tankować swoje auta za 30 lat?

Do 2050 roku unijny sektor transportu ma zaledwie trzy dekady na redukcję emisji CO2 aż o 90%.

Wyszukiwarka

Informacje

Zapisz się do newslettera

Raz w tygodniu otrzymasz od nas przegląd wydarzeń z branży TSL