Opłaty za przejazd autostradami dla ciężarówek będą rosnąć o wskaźnik inflacji. Nie będzie też bramek na autostradach

autostrady opłaty

W 2021 r. na państwowych odcinkach dróg płatnych będzie działał jeden system poboru opłat e-Toll.

 

Ministerstwo Finansów uznało, że manualny pobór opłat jest zbyt drogi i generuje korki na autostradach. Dlatego wprowadza na wszystkich państwowych odcinakach dróg płatnych jeden, elektroniczny system. Obejmie on nie tylko, jak dotąd, ciężarówki, autobusy czy kampery, ale także pozostałe pojazdy o masie poniżej 3,5 tony.

Natomiast, jak podaje Dziennik Gazeta Prawna, od 2022 r. wzrosną opłaty za przejazd drogami płatnymi, ale tylko od pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony. Opłaty będą rosły o wskaźnik inflacji. To, jak duża będzie to podwyżka, zostanie ustalone pod koniec 2021 r. na podstawie inflacji z pierwszych trzech kwartałów. Ministerstwo Finansów szacuje, że rocznie zwiększy to przychody budżetu o ok. 63,31 mln zł.

Likwidacja bramek na autostradach powoduje też konieczność wprowadzenia kar za przejazd bez opłaty dla kierowców lub posiadaczy pojazdów poniżej 3,5 tony. Kontrolę prawidłowości dokonania opłaty będą prowadzić Krajowa Administracja Skarbowa oraz funkcjonariusze Policji, Straży Granicznej i inspektorzy Inspekcji Transportu Drogowego. Obowiązek wniesienia opłaty za przejazd autostradą będzie spoczywał na właścicielu, posiadaczu lub użytkowniku pojazdu. W przypadku stwierdzenia w trakcie kontroli drogowej braku opłaty za przejazd, kierujący otrzyma mandat.

Podobnie jak w przypadku nie opłacenia parkowania, czy przejazdu komunikacją miejską bez biletu, wnoszący opłatę otrzyma wezwanie do wniesienia opłaty dodatkowej z terminem płatności 14 dni w wysokości 500 zł. Kwota ta zostanie obniżona do 400 zł, jeśli wpłata nastąpi w ciągu 7 dni od daty doręczenia wezwania. Opłata nie będzie pobierana, jeśli w ciągu 3 dni od zakończenia przejazdu, zostanie zakupiony brakujący bilet, lub jeśli został nałożony mandat podczas kontroli drogowej.

Źródło: Ministerstwo Finansów, DzGP

 

 

Przeczytaj też:
Kontrole kierowców ciężarówek - jak wyglądają za granicą

W Niemczech, Francji oraz szczególnie w Austrii pojawia się coraz więcej kontroli związanych z respektowaniem dyrektywy o płacy minimalnej i delegowaniu pracowników w transporcie.

 

Nadchodzi premia za złomowanie ciężarówek

Każdy, kto ma złomowaną starą ciężarówkę i zamiast niej kupuje ciężarówkę Euro 6, powinien na tym skorzystać.

 

Fałszywe prawa jazdy nadal do kupienia w polskim internecie

Jeden z zagranicznych portali opisuje sposób kupowania praw jazdy i kart kierowców.

 

Refinansowanie umów leasingowych przedsiębiorców branży transportowej - koronawirus

Na początku listopada podpisane zostało porozumienie o współpracy między PKO Leasing, a ARP Leasing w zakresie refinansowania umów leasingowych przedsiębiorców branży transportowej i autokarowej dotkniętych skutkami pandemii Covid-19.

Czego nigdy nie mówić policjantowi drogowemu, kiedy cię zatrzymuje

Czego kierowca nie powinien mówić policjantowi, kiedy go zatrzymuje do kontroli na drodze?

 

Do 600 tysięcy zł w kredycie decyduje obrót a nie dochód

Na polskim rynku usług transportowych dominują firmy małe, użytkujące raptem kilka zestawów ciężarowych lub samochodów dostawczych.

 

Ten kierowca rozbawił również policjantów

Gdy piszemy o kontrolach kierowców ciężarówek, zwykle podajemy szereg uchybień za które służby kontrolne wystawiają mandaty.

 

Włoskie służby kontrolne na cenzurowanym. Mandaty dla kierowców ciężarówek nielegalne

Włoskie przepisy dotyczące ruchu drogowego są niezgodne z prawem UE. Chodzi o tachografy.

 

Kierowcy nie pozostawili korytarza życia. Straż pożarna uszkadza dwa samochody. Wystawiono 40 mandatów

W poniedziałek rano zapaliła się ciężarówka. Poważnym problemem dla strażaków okazało się nieprzestrzeganie korytarza życia.

 

Wyszukiwarka

Informacje

Zapisz się do newslettera

Raz w tygodniu otrzymasz od nas przegląd wydarzeń z branży TSL