Wymiana powietrza i ryzyko infekcji w autobusach

Setra

W autobusach Daimler Buses kluczowym aspektem w strategii zwalczania Covid-19 i ochrony pasażerów jest zapewnienie dużej ilości świeżego powietrza, jego szybkiej wymiany i zastosowanie antywirusowych wysokowydajnych filtrów cząstek stałych.

 

Skuteczność wymienionych tu środków ochrony została potwierdzona także wynikami badań przeprowadzonych przez Instytut Hermanna Rietschela na Politechnice Berlińskiej.
Prof. Dr. Martin Kriegel, dyrektor Instytutu: - W porównaniu z innymi codziennymi sytuacjami sytuacja pasażerów w autobusach turystycznych z szybką wymianą powietrza nie jest jakoś szczególnie krytyczna, pod warunkiem, przestrzegane są zasady DDM (dystans, dezynfekcja, maseczka). Istnieje zatem bardzo niewielkie ryzyko, nawet wtedy, gdyby w grupie podróżnych znajdowała się osoba zakażona.

Gustav Tuschen, dyrektor działu badawczo-rozwojowego Daimler Buses: - Badania przeprowadzone przez Politechnikę Berlińską wykazały, że środki stosowane w naszych autobusach, takie jak zastosowanie aktywnych filtrów z powłoką antywirusową, mogą sprawić, że podróżowanie autobusem będzie bezpieczniejsze. Dlatego też udostępniamy naszą technologię filtracji i wyniki przeprowadzonych badań także firmom konkurencyjnym.

Odprowadzanie powietrza przez podłogę pojazdu

Montowane seryjnie, w pełni automatyczne systemy klimatyzacji w znacznym stopniu przyczyniają się do zwiększenia bezpieczeństwa pasażerów w autobusach marek Mercedes-Benz i Setra. Dzieje się tak, ponieważ za sprawą szybkiej wymiany powietrza zmniejszają one ryzyko infekcji na pokładzie.
Dzięki odprowadzeniu zużytego powietrza przez strefę na nogi zapewniona jest stała wymiana powietrza w wysokopodłogowych i piętrowych autobusach turystycznych, która chroni przed kumulowaniem się aerozoli w większych stężeniach.

Krytyczna wartość aerozolu nie jest osiągana

Nowe filtry aktywne podnoszą znacząco skuteczność systemów klimatyzacji stosowanych w autobusach Mercedes-Benz i Setra. Wielowarstwowe, wysokosprawne filtry cząstek stałych o progresywnej budowie posiadają również warstwę antywirusową, która odfiltrowuje nawet najdrobniejsze aerozole. Dowodem na antywirusowe właściwości filtrów w rozumieniu ISO 18184 są wyniki przeprowadzonych testów fizycznych i badań mikrobiologicznych.
Nowe aktywne filtry są stosowane w klimatyzacjach dachowych, filtrach powietrza obiegowego i w przednim module klimatyzacyjnym. W ten sposób odfiltrowanych zostaje do 99% aerozoli.

Prof. Dr. Martin Kriegel: - Dzięki zastosowaniu wysokowydajnych filtrów cząstek stałych stężenie jest bardzo niskie nawet w trybie recyrkulacji. Zakładana wartość krytyczna 3000 aerozoli, które mogą prowadzić do infekcji, nie jest osiągana nawet po czterech godzinach spędzonych na pokładzie autobusu.

Nowe wysokowydajne filtry cząstek stałych z warstwą antywirusową są dostępne dla wszystkich autobusów turystycznych, w tym także wersji piętrowych, i do wszystkich wysokopodłogowych pojazdów międzymiastowych.
Do końca roku autobusy miejskie i wszystkie autobusy niskowejściowe obu marek mają być wyposażone w nowe filtry aktywne. Odpowiednio wyposażone pojazdy są oznaczane charakterystyczną naklejką, która umieszczana jest w dobrze widocznym miejscu w strefie wejścia.

Możliwość rozszerzenia zakresu świeżego powietrza

Przy temperaturach zewnętrznych mieszczących się najczęściej w przedziale od 8 do 26°C system klimatyzacji pracuje maksymalnie w trybie świeżego powietrza (od 80 do 100%). W ten sposób można zapewnić ciągłą, szybką wymianę powietrza co dwie minuty.
W przypadku zarówno niższych jak i wyższych temperatur układy klimatyzacji przechodzą w tzw. tryb powietrza mieszanego. Wówczas wymiana świeżego powietrza we wnętrzu odbywa się co cztery minuty.
Opcjonalnie można zwiększyć maksymalną zawartość świeżego powietrza w układach klimatyzacji autobusów z serii Mercedes-Benz Tourismo, Setra ComfortClass 500, TopClass 500 i piętrowej S 531 DT i wszystkich autobusów międzymiastowych odpowiednio o 33 i 40% poprzez dodatkowe rozszerzenie w górę i w dół zakresu temperatur zewnętrznych zdefiniowanych dla maksymalnego dopływu świeżego powietrza.

Jeszcze więcej świeżego powietrza w Setrze TopClass

W autobusach turystycznych Setra TopClass świeże powietrze jest filtrowane przez dodatkowe boksy dachowe zintegrowanego systemu klimatyzacji, które znajdują się powyżej listwy stylizacyjnej La Linea. W tych pojazdach powietrze może być zatem wymieniane co minutę z możliwością zmiany ustawienia do trzech minut.
W piętrowej Setrze S 531 DT recyrkulacja zużytego powietrza z pokładu górnego jest regulowana poprzez dwa boksy wentylacyjne i schody z pokładu dolnego. Na dolnym pokładzie do wentylacji wykorzystywane są kratki w kokpicie i w podłodze. We wszystkich pojazdach miejskich i niskowejściowych regularne otwieranie drzwi na przystankach zapewnia dodatkową wentylację.

Poniższy wykres, sporządzony na podstawie badań przeprowadzonych przez Politechnikę Berlińską, przedstawia ilość wdychanych aerozoli w czasie, gdy 39 pasażerów z jedną osobą zakażoną COVID-19 znajduje się w autobusie wyposażonym w wysokosprawne filtry cząstek stałych (o stopieniu separacji 99%, >0,3 pim), jakie obecnie oferowane są przez Daimler Buses. Im mniejsze stężenie aerozolu w pojeździe, tym mniejsza jest dawka, którą wdycha znajdująca się w środku osoba. A co za tym idzie, tym mniejsze jest również ryzyko infekcji. Nawet po czterech godzinach ekspozycji wartości te są nadal znacznie poniżej zakładanego poziomu krytycznego wynoszącego 3000 skażonych aerozoli.

―― Stężenie aerozoli w biurze z wentylacją mechaniczną.
―― Stężenie aerozoli w autobusie turystycznym: Klimatyzacja ustawiona na 80 % powietrza zewnętrznego i 20 % powietrza obiegowego. Jeden zakażony pasażer w pojeździe.
―― Stężenie aerozoli w autobusie turystycznym: Klimatyzacja ustawiona na 80 % powietrza zewnętrznego i 20 % powietrza obiegowego. Jeden zakażony pasażer mówi przez 50% czasu.
―― Stężenie aerozoli w autobusie turystycznym: Klimatyzacja ustawiona na 80 % powietrza zewnętrznego i 20 % powietrza obiegowego. Jeden zakażony pasażer mówi bez przerwy.

 

 

 

 

Przeczytaj też:
Wrocław z nowymi autobusami Mercedes-Benz Citaro

Wrocław odmładza i powiększa flotę autobusów odbierając kolejne 60 sztuk Mercedes-Benz Citaro.

Elektryczny autobus MAN Lion’s City jeździł po polskich miastach (video) MAN i NEOPLAN w konfiguratorze online

Bus Designer to nazwa nowego konfiguratora internetowego stworzonego przez firmę MAN Truck & Bus.

 

Zakład MAN Bus w Starachowice rozpoczął seryjną produkcję autobusów elektrycznych

W dniu 1 października br. w Starachowicach, gdzie mieści się jeden z zakładów produkcyjnych koncernu MAN Truck & Bus, ruszyła produkcja autobusów elektrycznych.

 

Trzy modele autobusów Volvo, wszystkie produkowane w Polsce, z prestiżowymi nagrodami

Autobusy Volvo – turystyczny, międzymiastowy i elektryczny - otrzymały nagrody Best Travel High Decker, Best Intercity Bus i Best Electric Bus podczas rozdania ETM Awards, w Stuttgarcie w Niemczech.

 

Nowe autobusy miejskie MAN Lion’s City z napędem gazowym w Tychach

Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Tychach odebrało 23 autobusy miejskie MAN Lion’s City G.

Autobus spadł z mostu w Warszawie. Jedna osoba nie żyje

Jak informuje komenda Miejska PSP w Warszawie, dziś około godziny 13, doszło do wypadku autobusu komunikacji miejskiej w Warszawie.

 

FlixBusa wznawia większość kursów, ale obowiązują rozszerzone standardy bezpieczeństwa

W dniach 10 oraz 11 czerwca FlixBus uruchomi kolejne linie w ramach reaktywacji swojej siatki połączeń.

 

Autobus wjeżdża na budynek dworca i zatrzymuje się na ruchomych schodach

Tylko dwie osoby zostały ranne, gdy przegubowy autobus uderzył w budynek głównego dworca autobusowego w Hamburgu-Bergedorf.

 

Wyszukiwarka

Informacje

Zapisz się do newslettera

Raz w tygodniu otrzymasz od nas przegląd wydarzeń z branży TSL