Koronawirus - nowe informacje dla kierowców ciężarówek

koronawirus kierowcy ciężarówek

Zaostrzająca się sytuacja związana z Covid-19 spowodowała, że wiele państw członkowskich zostało zmuszonych do ponownego wprowadzenia ograniczeń w

przemieszczaniu się oraz nowych wymogów w tym m. in.: poddania się kwarantannie, wykonania testów czy posiadania odpowiednio wypełnionych formularzy.

Przedstawiamy najważniejsze informacje, o których powinni pamiętać pracownicy sektora TSL organizując przewozy na terenie Unii Europejskiej (na podstawie: OCRK).

Francja

We Francji od dnia 17.10.2020 roku obowiązuje godzina policyjna, z zakazem przemieszczania się w godzinach 21:00 – 6:00 w poszczególnych regionach. Należy jednak pamiętać, że zakaz nie obowiązuje kierowców, pod warunkiem posiadania odpowiednio wypełnionych oświadczeń. Aktualne informacje o regionach objętych godziną policyjną znajdują się na stronie: https://www.interieur.gouv.fr/Actualites/L-actu-du-Ministere/Attestations-de-deplacement-couvre-feu

Kierowcy zatrudnieni w przedsiębiorstwach transportowych powinni posiadać przy sobie wypełniony przez pracodawcę dokument dostępny do pobrania w języku francuskim: https://www.interieur.gouv.fr/content/download/124636/998268/file/16-10-2020-justificatif-de-deplacement-professionnel.docx?at_medium=display&at_campaign=324. Dla ułatwienia, przygotowano tłumaczenie, które pomoże wypełnić oświadczenie.

Kierowcy prowadzący własną działalność powinni posiadać przy sobie wypełnione tzw. wyjątkowe świadectwo podróży, które uprawnia do poruszania się w godzinach objętych zakazem na terenie wyróżnionych regionów. Oświadczenie można wypełnić online na stronie lub pobrać dokument przygotowany w języku angielskim: https://www.interieur.gouv.fr/content/download/124641/998293/file/16-10-2020-attestation-de-deplacement-derogatoire-anglais.docx?at_medium=display&at_campaign=323

Poruszając się po objętych obostrzeniami regionach bez zaświadczeń pracownicy branży transportowej narażeni się na mandat w wysokości od 135 do nawet 3750 euro, w przypadku trzykrotnego naruszenia obowiązku posiadania wypełnionych dokumentów.

Niemcy

Od 24 października niemiecki rząd wprowadził obowiązkową kwarantannę oraz testy dla osób podróżujących z terenów o podwyższonym ryzyku, w tym również Polski. Prawie we wszystkich regionach Niemiec potwierdzono wyłączenia dla pracowników transportu. Zalecamy jednak śledzić na bieżąco rozwój sytuacji ze względu na możliwość wprowadzania indywidualnych zmian przez poszczególne niemieckie landy.

Więcej informacji można uzyskać na stronach:
https://www.gov.pl/web/niemcy/informacje-dot-rozprzestrzeniania-sie-koronawirusa-sars-cov-2-w-niemczech (zakładka testy i kwarantanna w Niemczech).
https://tlp.org.pl/niemcy-nowe-obostrzenia-testy-oraz-kwarantanna/

Łotwa

Łotwa wprowadziła nowe wymogi, od 12.10.2020 roku przed każdym wjazdem na teren kraju, należy wypełnić odpowiedni formularz online – dotyczy to także przewozów tranzytowych. Dokument dostępny jest m.in. w języku angielskim: https://www.covidpass.lv/en/ . Po wypełnieniu formularzu otrzymujemy kod QR do okazania na granicy. Należy pamiętać, żeby wypełnić zgłoszenie nie wcześniej niż 48 godzin przed wjazdem. Dodatkowym obowiązkiem wprowadzonym przez łotewskie władze jest obowiązek odbycia 14-dniowej kwarantanny wszystkich osób przyjeżdzających z Polski - pracownicy transportu zwolnieni są jednak z mandatoryjnej samoizolacji.

Więcej informacji znajduje się na stronie: https://www.gov.pl/web/lotwa/lotwa-zasady-wjazdu-i-tranzytu

Belgia

W Belgii, podobnie jak we Francji, wprowadzona została godzina policyjna, która obowiązuje od 00:00 do godziny 05:00 rano. W tym czasie każda osoba, która przemieszcza się po terenie kraju powinna móc udowodnić powód poruszania się po ulicach. Formalnie nie istnieje jednak obowiązek posiadania odpowiedniego zaświadczenia, ale dokument ten ułatwia udowodnienie potrzeby poruszania się w czasie objętym zakazem.

Warto pamiętać, że w przypadku konieczności pobytu na terytorium Belgii dłużej niż 48 godzin wymagane jest złożenie odpowiedniego oświadczenia, które można wypełnić online na stronie: https://travel.info-coronavirus.be/. Brak posiadania wyżej wymienionego dokumentu zagrożony jest karą w wysokości 250 euro.

Szczegółowe informacje znajdują się na stronie: https://febetra.be/fr/belgique/ oraz https://www.gov.pl/web/dyplomacja/belgia


Ze względu na fakt, że nasz kraj otrzymał status "czerwonej strefy" w różnych krajach moga byc dodatkowe obostrzenia. Wszystkie aktualne informacje dotyczące ograniczeń wjazdu do poszczególnych państw UE znajdują się na stronie: https://reopen.europa.eu/pl/map/DEU/2002

 

Przeczytaj też:
Kontrole kierowców ciężarówek - jak wyglądają za granicą

W Niemczech, Francji oraz szczególnie w Austrii pojawia się coraz więcej kontroli związanych z respektowaniem dyrektywy o płacy minimalnej i delegowaniu pracowników w transporcie.

 

Fałszywe prawa jazdy nadal do kupienia w polskim internecie

Jeden z zagranicznych portali opisuje sposób kupowania praw jazdy i kart kierowców.

 

Czego nigdy nie mówić policjantowi drogowemu, kiedy cię zatrzymuje

Czego kierowca nie powinien mówić policjantowi, kiedy go zatrzymuje do kontroli na drodze?

 

Opłaty za przejazd autostradami dla ciężarówek będą rosnąć o wskaźnik inflacji. Nie będzie też bramek na autostradach

W 2021 r. na państwowych odcinkach dróg płatnych będzie działał jeden system poboru opłat e-Toll.

 

Ten kierowca rozbawił również policjantów

Gdy piszemy o kontrolach kierowców ciężarówek, zwykle podajemy szereg uchybień za które służby kontrolne wystawiają mandaty.

 

Włoskie służby kontrolne na cenzurowanym. Mandaty dla kierowców ciężarówek nielegalne

Włoskie przepisy dotyczące ruchu drogowego są niezgodne z prawem UE. Chodzi o tachografy.

 

Kierowcy nie pozostawili korytarza życia. Straż pożarna uszkadza dwa samochody. Wystawiono 40 mandatów

W poniedziałek rano zapaliła się ciężarówka. Poważnym problemem dla strażaków okazało się nieprzestrzeganie korytarza życia.

 

ITD kontrolowało zakaz wyprzedzania przez ciężarówki

Prawie wszyscy zatrzymani kierowcy ciężarówek nie stosowali się do znaku B-26 - zakaz wyprzedzania przez pojazdy ciężarowe.

 

Niemcy zamknięte przed światem. Druga fala koronawirusa

Z pełną świadomością możemy powiedzieć, że nadeszła druga fala pandemii koronawirusa.

 

Wyszukiwarka

Informacje

Zapisz się do newslettera

Raz w tygodniu otrzymasz od nas przegląd wydarzeń z branży TSL