Dziesięć lat Volvo FMX w branży budowlanej

Volvo FMX

Tak to już dziesięć lat od premiery modelu FMX. Polska premiera odbyła się wówczas w okolicy Wisły.

 

W 2010 r. Volvo Trucks wprowadziło na rynek model Volvo FMX - samochód ciężarowy opracowany specjalnie z przeznaczeniem dla wymagającej branży budowlanej. Od tego czasu, dzięki wprowadzaniu licznych nowatorskich cech, pojazd ten zyskał reputację jednego z najwytrzymalszych budowlanych samochodów ciężarowych. Nowe Volvo FMX wyposażono w kabinę skonstruowaną z wykorzystaniem całkowicie nowej platformy, czerpiącej z dziesięcioletniego doświadczenia Volvo w dostarczaniu solidnych pojazdów budowlanych.

Niedawno Volvo Trucks rozpoczęło sprzedaż swojego, jak dotychczas najbardziej wytrzymałego, budowlanego samochodu ciężarowego - nowego Volvo FMX. To już trzecia wersja tego modelu, wyróżniająca się całkowicie nową kabiną, większą ładownością i innowacyjnymi elementami systemu bezpieczeństwa. Dzięki dostępności osi przednich i tylnych osi zespolonych o nośności odpowiednio: do 20 i do 38 ton, pojazd ten jest przygotowany do realizacji najbardziej wymagających zadań transportowych w wyjątkowo trudnym terenie.

Co ważne, nowe Volvo FMX zostało opracowane z myślą o zastosowaniu w nim przyszłych elektrycznych układów napędowych oraz przystosowane do zasilania HVO - paliwem odnawialnym stanowiącym alternatywę dla kopalnego oleju napędowego.

Nowe Volvo FMX

W nowym Volvo FMX przełączanie pomiędzy blokadą tylko międzyosiowego mechanizmu różnicowego a blokadami wszystkich mechanizmów różnicowych jest wyjątkowo łatwe. Wystarczy w odpowiedniej pozycji ustawić pokrętło sterowania przyczepnością, by przed włączeniem wszystkich blokad następowała automatyczna synchronizacja prędkości obrotowych kół. Ponadto, kierowca, za pośrednictwem zestawu wskaźników, ma możliwość monitorowania w czasie rzeczywistym stanu blokad mechanizmów różnicowych.

Przy prędkości poniżej 15 km/h zmiana kierunku jazdy jest możliwa bez uprzedniego zatrzymywania pojazdu. Po wyborze biegu wstecznego za pomocą dźwignia wybieraka zakresów I-Shift, kierowca może zatrzymać pojazd operując wyłącznie pedałem przyspieszenia. Tempo zmiany kierunku jazdy jest zależne od siły nacisku na pedał przyspieszenia.

Aktywny Układ Kierowniczy Volvo, wprowadzony ma rynek w 2013 r., to opatentowane innowacyjne rozwiązanie, umożliwiające prowadzenie pojazdu przy zaledwie minimalnym wysiłku ze strony kierowcy. Łączy w sobie konwencjonalny, hydrauliczny układ wspomagania z elektronicznie sterowanym silnikiem elektrycznym, zamontowanym w przekładni kierowniczej.

W nowym Volvo FMX dostępna jest oś zespolona o nośności 38 ton - "najcięższe" uzupełnienie oferty podwozi Volvo - umożliwiająca tworzenie zestawów drogowych o masie całkowitej do 150 ton. Zmodyfikowane zostało także zawieszenie przednie, które obecnie, w trudnych warunkach terenowych, oferuje nośność do 10 ton lub do 20 ton w przypadku podwójnej przedniej osi. W pojazdach ze skrętną osią wleczoną lub pchaną zwiększono maksymalne kąty skręty kół, zapewniając tym samym większą zwrotność i mniejsze zużycie opon. Wszystkie te udoskonalenia łącznie przyczyniają do wzrostu wydajności opłacalności transportu budowlanego.

Volvo I-Shift dla ciężkich ładunków

"Budowlana" wersja skrzyni biegów Volvo I-Shift umożliwia poruszanie się Volvo FMX w trudnym i górzystym terenie przy zachowaniu wysokiej wydajności i komfortu kierowcy. W 2016 r. Volvo Trucks wprowadziło do oferty skrzynię biegów I-Shift z biegami pełzającymi, dzięki której możliwe jest ruszenie z miejsca zestawem drogowym o masie do 325 ton. Możliwa jest także jazda z bardzo małą prędkością: zaledwie 0,5 km/h, co znacznie ułatwia wykonywanie precyzyjnych manewrów.

Nowa kabina nowego Volvo FMX zawiera w sobie szereg ulepszeń zwiększających widoczność z jej wnętrza, takich jak m.in. większe szyby, obniżona linia drzwi czy nowe lusterka wsteczne. Dalszą poprawę widoczności można osiągnąć instalując kamerę narożną po stronie pasażera, pozwalającą obserwować strefę z boku pojazdu na 9-calowym wyświetlaczu bocznym.
Sam wyświetlacz boczny obsługuje do ośmiu kamer, a obraz z czterech z nich może być wyświetlany jednocześnie, zapewniając kierowcy łatwo dostępny podgląd pojazdu i jego otoczenia.
W grupie dodatkowych elementów zwiększających bezpieczeństwo znajduje się m.in. tempomat „zjazdowy”, limitujący maksymalną prędkość podczas zjazdu ze wzniesienia, zapobiegający niepożądanemu rozpędzaniu pojazdu.

Elektronicznie sterowany układ hamulcowy (EBS), konieczny do działania Układu Ostrzegającego o Niebezpieczeństwie Kolizji z funkcją Hamowanie Awaryjne oraz Elektronicznego Układu Stabilizacji Toru Jazdy, stanowi wyposażenie standardowe nowego Volvo FMX. W opcji dostępny jest Aktywny Układ Kierowniczy Volvo z Asystentem Utrzymywania Pasa Ruchu i Asystentem Utrzymywania Stateczności.

Bezpieczeństwo zwiększa również nowy system rozpoznawania znaków drogowych, który wizualnie informuje kierowcę o ograniczeniach prędkości, zakazach wyprzedzenia i kategorii drogi.

W przypadku szczególnie wymagających zastosowań, jak np. transport górniczy, Volvo FMX może zostać wyposażone w stalowy wywietrznik dachowy z dźwignią wyjścia bezpieczeństwa, której użycie powoduje usunięcie z kabiny kompletnego wywietrznika.

Premiera Volvo FMX 10 lat temu:

 

 

Przeczytaj też:
Rejestracje nowych ciężarówek i autobusów - wrzesień 2020

We wrześniu 2020 r. zarejestrowano 2101 pojazdów użytkowych pow. 3,5 t, to o 13,9% mniej niż rok wcześniej, jednak jest to najwyższy miesięczny wynik licząc od początku roku.

 

Limitowana seria Volvo FH Unlimited Edition

Volvo Trucks France wprowadza na rynek limitowaną edycję "Unlimited Edition" w swojej serii FH i FH16 Classic.

 

Samochody ciężarowe na gaz, biogaz i ogniwa paliwowe - Volvo Trucks prezentuje swoje rozwiązania

Przewoźnicy są coraz bardziej zainteresowani redukcją kosztów poprzez stosowanie skroplonego gazu jako alternatywnego paliwa, ale nie tylko...

 

Volvo FH ponownie we flocie Pawtrans

Do współpracy z Volvo Trucks Pawtrans wraca po trzech latach przerwy i pozytywnych testach.

 

Rusza sprzedaż nowych samochodów ciężarowych Volvo Trucks

Nowa gama samochodów ciężarowych Volvo Trucks, których sprzedaż w Polsce właśnie się zaczyna, zostały zaprojektowane z myślą o umożliwieniu kierowcom wykonywania swojej pracy w sposób maksymalnie efektywny, bezpieczny i odpowiedzialny.

 

Polska premiera nowej gamy Volvo Trucks Czas szwedzkich bohaterów nadchodzi - nowa gama ciężarówek Volvo Trucks (zdjęcia)

Polska premiera nowej gamy samochodów ciężarowych Volvo Trucks, szkolenie w ramach akcji Profesjonalni Kierowcy, targi 4Poland - to trzy imprezy Volvo Trucks Polska , które niemal równocześnie odbyły się w tym tygodniu na Autodromie Jastrząb.

 

Nowe Volvo FH z pakietem I-Save daje oszczędności w zużyciu paliwa nawet do 10 procent

Nowe Volvo FH z I-Save wchodzi w skład nowej europejskiej oferty Volvo Trucks wprowadzonej wiosną 2000 roku.

 

Obsługa ciężarówek Volvo Trucks w dalekich rejonach Rosji

W celu poszerzenia zakresu usług serwisowych dla samochodów ciężarowych Volvo Trucks Rosja otwiera punkty serwisowe w odległych i trudno dostępnych regionach Rosji.

 

Wyszukiwarka

Informacje

Zapisz się do newslettera

Raz w tygodniu otrzymasz od nas przegląd wydarzeń z branży TSL