Liderzy naczep bez zmian - rejestracje pojazdów we wrześniu
We wrześniu 2020r. rynek nowych przyczep i naczep wszystkich rodzajów zwiększył się i utrzymał się dwucyfrowy wzrost.
Od początku 2020 r. zarejestrowano łącznie 60 591 przyczep i naczep wszystkich rodzajów i jest to wynik niższy o (-7,8%) niż rok wcześniej ( -5 128 szt.). Rejestracje przyczep wzrosły (+4,7%) a naczep zmniejszyły się o 43,4%. Grupa nowych, ciężarowych przyczep i naczep o DMC pow. 3,5t osiągnęła w tym czasie 10 891 szt., co oznacza zmniejszenie popytu w tej grupie o 42,7% w skali roku.
Nowe przyczepy i naczepy o DMC powyżej 3,5 t
W podgrupie przyczep i naczep o DMC pow. 3,5 t odnotowaliśmy spadek szesnasty miesiąc z rzędu. Od czerwca ub.r. rynek kurczy się w każdym miesiącu w wymiarze dwucyfrowym. Po radykalnie głębokich spadkach od marca do maja br. - odpowiednio o blisko 57%, 68% i 60% - zaznacza się stopniowe przyhamowanie tej tendencji. Rezultat z września br. wyniósł 1524 szt. i był niższy niż rok wcześniej o 18,4% (-343 szt.), po spadku miesiąc wcześniej o -10,9%. Ostatni miesiąc był wyższy niż w sierpniu br. o 39,3% +430 szt.
Rejestracje ciągników samochodowych, które sygnalizują z wyprzedzeniem sytuację na rynku przyczep i naczep, co prawda zmniejszyły się w ostatnim miesiącu r/r o 15,6% ale znacznie wzrosły m/m o 57,4% (+521szt.) do poziomu 1425 szt. Wydaje się, ze to dobry prognostyk dla rynku przyczep i naczep.
We wrześniu 2020 roku w ogólnym rankingu marek całej grupy przyczep i naczep pow. 3,5 t stabilnie na pierwszym miejscu zakończyła miesiąc marka Schmitz Cargobull, ale po wydaniu 235 pojazdów ze spadkiem o 41%. Na drugim było Krone, które wprowadziło 226 nowych pojazdów do użytkowania (-42%). Na trzecim zakończył ostatni miesiąc Wielton, po wydaniu 206 pojazdów i przy 28% spadku. Za nim Koegel - dostarczył on użytkownikom 101 pojazdów (-4%). Piąte miejsce zajął Schwarzmueller z liczbą 82 szt. (+164%).
Od początku 2020 r. w grupie przyczep i naczep o DMC pow. 3,5 t. zarejestrowano 10 891 szt.; o 42,7% mniej niż w analogicznym okresie 2019. Tylko przyczep przybyło 1 244 szt. (-36,3%) a naczep 9647 (-43,5%).
W rankingu marek od początku 2020 r. w grupie przyczep i naczep pow. 3,5 t, na pierwszym miejscu, podobnie jak przed rokiem, jest:
- Schmitz Cargobull, który wydał 2089 szt. - znacznie mniej pojazdów niż przed rokiem (-2404 szt.; -53%);
- drugie miejsce Krone z liczbą rejestracji 1721 szt. i stratą o 48%. Te dwie marki mają odpowiednio 13% i 16% udział w rynku. Pierwsza utrzymała udział w rynku a druga straciła 1,8 punktu;
- trzeci - Wielton zachował swój udział w rynku (13,7%), po rejestracji 1493 szt. ale również notuje głęboki spadek (-43%);
- czwarty Keogel, który dostarczył klientom 762 pojazdów po spadku o 44%. Jego udział w skali roku (7%) jest niższy o 0,1 pkt. proc.;
- na piątym miejscu Bodex - wydał 486 szt. przy niższych rezultatach o 2%. Pozwoliło mu to utrzymać pozycję wypracowaną przed miesiącem i niemalże podwoić udział sprzed roku do 4,5%;
- Schwarzmueller otworzył drugą piątkę z wynikiem 429 szt. i spadkiem o 5% i wyprzedził markę Kaessbohrer (342 szt.; -57%).
W ogólnym rankingu przyczep i naczep, według podrodzaju od początku br., największą grupę stanowiły niezmiennie, platformy i zabudowy skrzyniowe (w tym kurtynowe i skrzyniowe obejmujące również skrzyniowo-plandekowe - zgodnie z nazewnictwem danych rejestracyjnych). Przybyło ich razem 5208 szt.; mniej (-50% ; -5252 szt.) niż rok wcześniej. Ich udział sięga 48% wobec 55% po wrześniu w ub.r.. Najwięcej rejestracji przypadło marce Krone (1146 szt.), następnie Schmitz Cargobull (1016 szt.) i Wielton (875 szt.) a dalej Koegel (683 szt.). Liderzy w tej grupie odczuli spadki odpowiednio o 56%, 57%, 51% i 45%.
Na drugim miejscu w rankingu były furgony, których przybyło 1854 (-32%). Zajęły 17% rynku wobec 14% rok wcześniej. Wyróżniono wśród nich 1 248 chłodnie (-35%), 580 (-16%) furgonów uniwersalnych i 26 izoterm (-80%), których przed rokiem było 131 szt. Najwięcej chłodni 778 szt. zarejestrowały marki Schmitz Cargobull i 389 Krone.
Na trzecim miejscu wg podrodzaju były wywrotki, których przybyło 1849 szt. -36%. Zajęły ponad 17% rynku o 1 pkt. proc. więcej niż rok wcześniej. Pierwsze miejsca zajmują tu: Bodex (378 szt.; -3%), Kempf ( 295 szt.; -15% ) i Wielton (227 szt. -52%). Za nim Schmitz Cargobull (184 szt.; -62%)
W całej grupie przyczep i naczep o DMC pow. 3,5 t poza innymi, zarejestrowano także od początku br. 422 szt. cystern (-17%), 249 szt. (-10%) kłonicowych i 242 pojemniki.
W grupie samych naczep o DMC pow. 3,5 t (9647 szt.; -44%; 88,5% udz. w rynku PiN pow. 3,5t) zarejestrowano od początku br.: 4497 platform/zabudów skrzyniowych (-52%); 1835 furgonów (-32%), na które złożyło się: 1235 chłodni, 23 izotermy i 527 furgonów uniwersalnych. Kolejne były wywrotki z liczbą 1827 rejestracji (-36%).
W grupie przyczep (1244 szt.; -36%) oprócz zabudów skrzyniowych (711 szt.; -34%), które miały tu 57% udział prawie o 2 pkt. proc. Wyższy niż rok wcześniej, popularne były też nadwozia wymienne 120 szt. i przyczepy kłonicowe 102 szt., kolejno 10% i 8% udziałów.