Hyundai XCIENT napęd wodorowy ciężarówki

Hyundai dostarczył dziś pierwsze siedem ciężarówek wodorowych do Europy

Hyundai XCIENT Fuel Cell to pierwszy na świecie produkowany seryjnie pojazd elektryczny z ogniwami paliwowymi.

 

Dziś właśnie pierwsze XCIENT zostały dostarczone do klientów w Szwajcarii. Łącznie w tym roku na szwajcarskie drogi trafi ich 50 sztuk. Dostawa XCIENT Fuel Cell oznacza oficjalne wejście Hyundaia na europejski rynek samochodów użytkowych. Jest to próba generalna przed ekspansją firmy na rynki komercyjne w Ameryce Północnej i Chinach.

Dostawa XCIENT Fuel Cell rozpoczyna nowy wodorowy rozdział dla firmy Hyundai oraz dla wykorzystania wodoru jako źródła czystej energii przez społeczeństwo. Dzisiejsza dostawa pierwszych ciężarówek XCIENT Fuel Cell to dopiero początek – otwiera ona nieskończone możliwości czystej mobilności. Po tej udanej dostawie z dumą ogłaszamy nasz plan ekspansji poza Europą, obejmujący Amerykę Północną i Chiny.

W 2019 roku Hyundai Motor Company utworzył Hyundai Hydrogen Mobility (HHM), spółkę joint venture ze szwajcarską firmą H2 Energy. HHM współpracuje również z Hydrospider, wspólnym przedsięwzięciem firm H2 Energy, Alpiq i Linde. Klienci będą mogli leasingować ciężarówki XCIENT Fuel Cell od HHM w formule pay-per-use, która nie wymaga opłaty wstępnej. Hyundai przeniesie rozwiązanie ze Szwajcarii na kolejne rynki europejskie, dzięki sieci partnerów z Austrii, Holandii, Niemiec i Norwegii.

W ramach planu rozwoju produkcji Hyundai przewiduje, że do 2025 roku dostarczy do Europy 1600 ciężarówek z ogniwami paliwowymi. Obecnie Coop, Migros, Traveco, Galliker Logistics, Camion Transport, F. Murpf AG oraz G. Leclerc Transport AG, a także inni Klienci już złożyli zamówienia na XCIENT Fuel Cell. Będą wykorzystywać ciężarówki do przewożenia najróżniejszych towarów w całej Europie, począwszy od żywności, aż po samochody.

Aby wesprzeć rozwijający się ekosystem wodorowy, Hyundai zaangażował się w rozwój ponad 100 stacji wodoru w Szwajcarii, co wystarczy nie tylko dla pojazdów użytkowych, ale także dla samochodów osobowych z ogniwami paliwowymi. Hyundai planuje również działać jako łącznik pomiędzy sektorami, wprowadzając różnych partnerów do łańcucha wartości wodoru.

Hyundai Xcient Fuel Cell

Elektryczny samochód ciężarowy jest zasilany układem wodorowych ogniw paliwowych o mocy 190 kW z dwoma stosami ogniw paliwowych o mocy 95 kW każdy. Siedem dużych zbiorników wodoru oferuje łączną pojemność około 32,09 kg wodoru. Zasięg jazdy na jednym ładowaniu modelu Xcient Fuel Cell wynosi około 400 km. Zasięg został optymalnie dostosowany do wymagań potencjalnych Klientów flot samochodów użytkowych, przy uwzględnieniu dostępnej infrastruktury ładowania w Szwajcarii. Czas tankowania każdej ciężarówki zajmuje w przybliżeniu od 8 do 20 minut.

W ciągu najbliższych kilku lat Hyundai wprowadzi pełną zmianę modelu XCIENT Fuel Cell, który zostanie umieszczony na platformie przeznaczonej dla ciężarówek z wodorowymi ogniwami paliwowymi. Nowy model będzie wyposażony w elektryczne osie napędowe i dwa stosy ogniw paliwowych o mocy 200 kW każdy, które są w fazie rozwoju. Nowa gama modeli będzie obejmowała samochody ciężarowe z napędem 4x2 i 6x2 oraz ciągniki siodłowe z napędem 4x2, które mogą obsługiwać znaczną część europejskiego rynku ciężkich samochodów ciężarowych. Ciągnik siodłowy umożliwiający uciąg 44-ton będzie umożliwiał pokonanie 1000 kilometrów na jednym tankowaniu. Modele te pomogą w zastąpieniu emitujących zanieczyszczenia ciężarówek z silnikami wysokoprężnym.

Hyundai XCIENT Fuel Cell - dane techniczne:

Typ pojazdu: Ciężarowy (Podwozie z kabiną)
Typ kabiny: Day Cab
Typ napędu: LHD / 4X2

Wymiary [mm]
Rozstaw osi: 5 130
Całkowite (Podwozie z kabiną): Długość 9 745; Szerokość 2 515 (2 550 z osłonami bocznymi), Maks. dop. szerokość 2 600, Wysokość: 3 730

Masy [kg]
Dopuszczalna masa całkowita: 36 000 (ciągnik z naczepą)
Dopuszczalna masa całkowita: 19 000 (podwozie z zabudową)
Przód / Tył: 8 000 / 11 500
Masa własna (Podwozie z kabiną): 9 795

Osiągi
Zasięg: Dokładny zasięg zostanie potwierdzony później
Prędkość maksymalna: 85km/h

Napęd
Ogniwa paliwowe: 190 kW (95 kW x 2 EA)
Akumulatory: 661 V / 73,2 kWh – od Akasol
Silnik / Falownik: 350 kW / 3 400 Nm – od Siemens
Skrzynia biegów: ATM S4500 – od Allison / 6 biegów do przodu i 1 wsteczny
Przełożenie główne: 4.875

Zbiorniki na wodór
Ciśnienie: 350 bar
Pojemność: 32,09 kg H2

Hamulce
Hamulce robocze: Tarczowe
Hamulec pomocniczy: Retarder (4-biegowy)

Zawieszenie
Typ: Przód / Tył – Pneumatyczne (z 2 poduszkami) / Pneumatyczne (z 4 poduszkami)
Opony: Przód / Tył – 315/70 R22,5 / 315/70 R22,5

Bezpieczeństwo
Asystent unikania kolizji czołowych (FCA): Standard
Inteligentny tempomat (SCC): Standard
Elektroniczny system hamowania (EBS) + Dynamiczna kontrola pojazdu (VDC): Standard (ABS jest częścią VDC)
Ostrzeganie o opuszczeniu pasa (LDW): Standard
Poduszki bezpieczeństwa: Opcjonalne

Przeczytaj też:
Elektryczny autobus z Sanoka W ramach projektu: "Autobus z tylnym, zewnętrznym, elektrycznym układem napędowym" fabryka wyprodukowała nietypowy autobus o nazwie AUTOELEKTROSAN.
26 autobusów wodorowych NesoBus będzie jeździło w Chełmie Dostawa autobusów ma odbyć się w 3 transzach, a ostatecznie zakończyć się 30 października 2025 roku. To trzecie duże zamówienie NesoBusów po Rybniku i Gdańsku.
XPO Logistics inwestuje w 165 elektrycznych Renault Trucks XPO, jeden z największych europejskich dostawców innowacyjnych i zrównoważonych rozwiązań transportowych i logistycznych, ogłosił bezprecedensowe nowe zamówienie na 165 elektrycznych pojazdów ciężarowych.
Elektryczna śmieciarka dostarczona do Bolesławca Volvo Trucks Polska dostarczyło elektryczną śmieciarkę do Miejskiego Zakładu Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o. w Bolesławcu.
eActros 300 rusza na testy do firmy MEXEM Pierwszym klientem EWT Automotive, który przetestuje eActrosa 300, jest firma MEXEM z Pruszkowa.
Technologia sLH2 - nowy standard tankowania ciekłego wodoru Firmy Daimler Truck i Linde Engineering prezentują sLH2 – opracowaną wspólnie technologię tankowania ciekłego wodoru (subcooled liquid hydrogen).
Jest już nowy Mercedes-Benz eSprinter Dwa rodzaje i dwie długości nadwozia, trzy pojemności akumulatorów i duża ładowność stanowią podstawę dla licznych wariantów nadwozia i sprawiają, że nowy eSprinter może stać się idealnym dużym vanem.
Solidaris odbiera pierwsze elektryczne Volvo FM Volvo Trucks Polska dostarczyło pierwsze dwa elektryczne ciągniki siodłowe Volvo FM do firmy –Solidaris Sp. z o.o.
Współpraca Hyundai i IVECO - powstanie elektryczny lekki samochód dostawczy Hyundai Motor Company i IVECO Group ogłosiły podpisanie umowy na dostawę elektrycznego lekkiego samochodu dostawczego IVECO dla Europy, opartego na platformie Hyundai Global eLCV.