Strażacki wóz przyszłości - Rosenbauer serii RT
Bazując na studium koncepcyjnym Concept Fire Truck (CFT) , Rosenbauer opracował serię RT (Revolutionary Technology) , pojazd strażacki przyszłości.
Pierwszy prototyp został zaprezentowany w czerwcu 2020 roku. Teraz przyszedł czas na intensywne testy pierwszych pojazdów (w sumie pięć) z zakładu Rosenbauer w Leonding.
Termin "Erlkönig" ogólnie odnosi się do pojazdów prototypowych, które mają ukrywać ostateczne kontury dla widza za pomocą zniekształconych naklejek na zewnętrznej powłoce. Również prototyp serii RT był zamaskowany. Niezwykłe naklejki kamuflażowe przyciągnęły jednak uwagę.
Pierwsze testy
Testy pojazdów RT rozpoczęły się na początku lipca w celu przygotowania przedseryjnych pojazdów do użytku przez klientów. W tym celu w każdym pojeździe zainstalowano kompleksowy system pomiarowy. Informacje zczytuje się z szyny CAN, która dostarcza informacje z różnych systemów w pojeździe. Ponadto różne czujniki rejestrują przyspieszenie, ciśnienie, temperaturę lub przepływ w określonych pozycjach. Również dokładny sygnał GPS i nagrania z kamery na desce rozdzielczejsą są pomocne przy ocenie danych pomiarowych w celu szczegółowej analizy zachowania pojazdu. Ponadto tensometry zastosowane na odpowiednich komponentach mogą służyć do określania występujących tam obciążeń, a następnie ich optymalizacji.
Pomieszczenia sprzętowe nadbudówki zostały załadowane napełnionymi zbiornikami wodnymi. Siedzenia przedziału załogi zostały wypełnione "manekinami" w postaci symulowanych plastikowych górnych korpusów wypełnionych wodą. Oczywiście zbiornik na wodę w budowie również został napełniony, co jest istotnym głównym składnikiem wyważenia ciężaru.
Pojazdy były następnie testowane na wewnętrznym stanowisku do testowania sprawdzano: hamulce, geometrię, rozstaw kół, reflektory zostały precyzyjnie wyregulowane. Następnie był zimny prysznic (próba szczelności na belce natryskowej).
Na stanowisku badawczym MAGNA w St. Valentin (Dolna Austria) przeprowadzono pierwsze testy dynamiczne pojazdów, takie jak przyspieszanie, hamowanie, jazda w kółko, zmiana pasa itp. Przeanalizowano i oceniono zwrotność i możliwości terenowe.
Następnie oceniano dynamikę jazdy i układ kierowniczy podczas 100-kilometrowego biegu długodystansowego, a cały układ prowadził "stabilnie". Ponadto sprawdzono wytrzymałość wszystkich odpowiednich połączeń śrubowych, co jest codzienną, wieczorną rutyną podczas fazy testowej.
Następnie dokonano parametryzacji funkcji automatycznej blokady mechanizmu różnicowego, dzięki czemu nawet nierówna droga i nachylenie 40% nie były już przeszkodą. Następnie przeprowadzono kolejna jazdę na długim dystansie - 300 km (po asfalcie i nieutwardzonym terenie).
Testy na drodze
Wyposażony w testową tablicę rejestracyjną, RT przyciągał sporo uważnych spojrzeń przechodniów. Podczas prób w centrum Linz kierowcy testowi byli pod szczególnym wrażeniem właściwości jezdnych i dobrej manewrowości pojazdu. Elektryczny napęd trakcyjny umożliwia szybkie i nieprzerwane ruszanie pojazdu, a podczas zwalniania energia hamowania zamieniana jest na energię elektryczną poprzez rekuperację - tak działa napęd hybrydowy.
Jednak to nie wszystko testowa ciężarówka została wprowadzona do akcji gaśniczej. Przede wszystkim należy tu wspomnieć o testowaniu pomp. Pompa wody gaśniczej zintegrowana z pojazdem jest badana w połączeniu z magistralą wodną. Oprócz maksymalnej wydajności określono również ciśnienie i przepływ w wymaganych punktach pracy.
Ponadto sprawdzono działanie elementów elektrycznych, takich jak urządzenia ostrzegawcze (niebieskie światło i syrena), a także oświetlenie otaczające LED i opcjonalny zasilacz (symulacja sieci), który przetwarza energię elektryczną z akumulatora na prąd o wyższym napięciu.
Kolejną ważną czynnością w pojeździe hybrydowym było sprawdzenie opcji ładowania. Polegało to między innymi na poprawnym ustawieniu prawidłowej komunikacji pojazdu z ładowarką. Ten pojazd jest wyposażony we wtyczkę ładowania Combo CCS typu 2, dzięki czemu możliwe jest ładowanie w trybie AC (prąd zmienny) do 22 kW oraz w trybie DC (prąd stały) do 150 kW.