Zamiast Opticruise - seria G33CM. Nowe skrzynie biegów Scania

Scania nowe skrzynie biegów

Nowe skrzynie biegów zastąpią wszystkie obecne zautomatyzowane rozwiązania Scania Opticruise.

 

Skrzynie serii G33CM będą oferowane ze zmodernizowanymi silnikami V8 i13-litrowymi silnikami Scania o mocy 500 i 540 KM. Scania ma długą i dumną tradycję oferowania zautomatyzowanych manualnych skrzyń biegów pod nazwą Scania Opticruise, które po raz pierwszy zostały wprowadzone na początku lat 90.

- Wprowadzany właśnie produkt jest kolejnym ważnym elementem planu Scania, by zachować wysoką konkurencyjność w obszarze układów napędowych bazujących na silnikach spalinowych, aż do 2030 r. Nowa gama skrzyń biegów jest świetnym przykładem doskonałości technicznej Scania, dzięki której nasi klienci mogą cieszyć się niższym zużyciem paliwa i większą wydajnością transportową uzyskiwaną w zrównoważony sposób - komentuje Alexander Vlaskamp, wiceprezes wykonawczy, dyrektor sprzedaży i marketingu Scania.

Istotną cechą nowych skrzyń biegów jest ich zdolność do oszczędzania paliwa. By ją osiągnąć, inżynierowie Scania podczas projektowania i rozwijania nowej gamy szczególnie skupili się na oporach wewnętrznych. Planowany cel osiągnięto: straty na tarcie wewnętrzne zmniejszono aż o 50%. W jaki sposób? Dzięki wypolerowaniu niektórych kół zębatych, użyciu oleju MTF o niskiej lepkości oraz przeniesieniu większości oleju do oddzielnej, podobnej do suchej miski olejowej części u góry skrzyni biegów. Zmniejsza to wewnętrzny rozbryzg oleju, ponieważ koła zębate nie są stale wystawione na kontakt z olejem (co można by porównać do młyna wodnego). Na niektóre miejsca kół zębatych, które są podatne na szczególne zużycie wskutek absorpcji sił, rozpylana jest dodatkowa ilość oleju w celu lepszego chłodzenia i smarowania.

Nowe skrzynie biegów są krótsze niż najpopularniejsza obecnie skrzynia biegów Scanii – GRS905. Dzięki zastosowaniu tylko dwóch synchronizatorów (w porównaniu z siedmioma) pomiędzy niskim i wysokim zakresem obrotów, nowe skrzynie biegów są krótsze i mocniejsze, a wały mogą przenosić wyższy moment obrotowy. Daje to również możliwość stosowania przekładni z nieco szerszymi zębatkami, które są w stanie poradzić sobie z większym obciążeniem i są bardziej wytrzymałe.

Jednocześnie jednak usunięcie synchronizacji nakłada wyższe wymagania na system zarządzania skrzynią biegów i ogólną strategię zmiany biegów. Zastosowano więc zupełnie nową elektronikę, która zarządza siłownikami pneumatycznymi i hamulcami wału (łącznie trzema), będącymi sekretem szybkiej, płynnej i precyzyjnej zmiany biegów.

Inżynierowie Scania przyjęli nowe podejście do jazdy do tyłu. W większości skrzyń biegów cofanie wymaga obecności oddzielnego koła zębatego obracającego wałem głównym w przeciwnym kierunku. W nowej gamie Scania zastosowano zaś sprzęgło planetarne na wale wyjściowym, a cofanie odbywa się poprzez zablokowanie wspornika koła planetarnego. Rozwiązanie to pozwala uzyskać osiem biegów do jazdy do tyłu przy prędkościach do 54 km/h (opcja). Jest to na przykład przydatne w sytuacji, gdy pojazd musi pokonywać duże odległości na biegu wstecznym (na przykład na budowach tuneli).

Okresy wymiany oleju znacząco wydłużono dzięki wyższej precyzji wykonania oraz zastosowaniu większych filtrów oleju i wysokiej jakości oleju.

Żadna prezentacja skrzyni biegów do pojazdów ciężarowych nie może się obyć bez omówienia jej możliwości w zakresie instalacji przystawek odbioru mocy (PTO). Nowa gama Scania obejmuje cały szereg nowych, inteligentnych rozwiązań PTO, wychodzących naprzeciw potrzebom klientów w zakresie zaawansowanych układów PTO - niezależnie od ich zastosowania.

Dostępny będzie cały szereg (dokładnie dziewięć) różnych układów odbioru mocy, cechujących się zwiększoną wydajnością, mniejszymi stratami z oporów i dużą uniwersalnością dzięki swojemu charakteru modułowemu. Układy odbioru mocy EG napędzane są wprost przez wałek pośredni i smarowane ciśnieniowo przez skrzynię biegów. Nowy interfejs na skrzyni biegów z portem smarowania oznacza, że mogą zasilać cięższe urządzenia, takie jak pompy hydrauliczne.

Układy odbioru mocy EK (napędzane kołem zamachowym) będą stanowić oddzielną jednostkę, zamontowaną pomiędzy silnikiem a skrzynią biegów. Dostępne będą cztery różne przełożenia, a wieżyczkę wyjściową można będzie zamontować w trzech różnych pozycjach.

Pierwsza edycja skrzyń z tej serii (G33CM) jest o około 60 kg lżejsza od obecnych skrzyń biegów - przede wszystkim za sprawą całkowicie aluminiowej obudowy i nieco mniejszych wymiarów. Kolejnym kluczowym osiągnięciem jest obniżony poziom hałasu, co jest warunkiem wstępnym spełnienia przyszłych regulacji. Średnia redukcja hałasu wynosi do 3,5 dB. To istotna zmiana, gdy przypomnimy, że skala dB jest skalą logarytmiczną.

Pierwsze przeznaczone dla klientów pojazdy z bazującym na G33CM rozwiązaniem Scania Opticruise zostaną wyprodukowane w ostatnim kwartale 2020 r.

Przeczytaj też:
Alerge Logistic ponownie z Volvo Trucks

Po dwóch latach przerwy Alegre Logistic powraca do ciężarówek Volvo FH.

 

Scania rozpoczęła prace nad naczepą z panelami słonecznymi do zasilania hybrydy typu plug-in

Naczepy jeżdżą z panelami słonecznymi.

 

Rejestracje nowych ciężarówek i autobusów - wrzesień 2020

We wrześniu 2020 r. zarejestrowano 2101 pojazdów użytkowych pow. 3,5 t, to o 13,9% mniej niż rok wcześniej, jednak jest to najwyższy miesięczny wynik licząc od początku roku.

 

Nowe silniki V8 Scania - najwyższa moc w historii

Nowa generacja silników V8 w połączeniu z nowymi skrzyniami Scania Opticruise oferuje zużycie paliwa niższe o nawet 6%.

 

Samochody ciężarowe na gaz, biogaz i ogniwa paliwowe - Volvo Trucks prezentuje swoje rozwiązania

Przewoźnicy są coraz bardziej zainteresowani redukcją kosztów poprzez stosowanie skroplonego gazu jako alternatywnego paliwa, ale nie tylko...

 

Hybrydowa Scania może przejechać na samych akumulatorach do 60 kilometrów

Scania wprowadza nowe elektryczne i hybrydowe ciężarówki do transportu dystrybucyjnego. W najbliższych latach do sprzedaży trafią również pojazdy transportu dalekobieżnego.

 

Nowe Volvo FH w duchu twórczości Pieta Mondrian i Johna Lennona

Henrik Guldager i Ray Hill po raz kolejny stworzyli toczące się dzieło sztuki.

 

Zabytkowa ciężarówka - wspomnienia przewoźnika ożyły (video)

Specjalny prezent urodzinowy otrzymał od rodziny senior rodu, były właściciel firmy transportowej Friedi Slegers.

 

Pojazdy komunalne Scania dla firmy ENERIS

Na początku czerwca br. w Nadarzynie, w siedzibie Scania Polska, odbyło się przekazanie trzech pojazdów komunalnych przeznaczonych do zbiórki odpadów dla Grupy ENERIS.

 

Wyszukiwarka

Informacje

Zapisz się do newslettera

Raz w tygodniu otrzymasz od nas przegląd wydarzeń z branży TSL