Od nowego roku seryjny Mercedes-Benz eActros i Econic

eActros Econic

Jedną z zaprezentowanych nowości jest przedseryjny prototyp eActrosa z elektrycznym napędem akumulatorowym, przeznaczonego do ciężkiego transportu dystrybucyjnego.

 

Produkcja seryjna tej ciężarówki ma ruszyć w roku 2021 w fabryce w Wörth - obok dotychczasowej produkcji samochodów ciężarowych z silnikami spalinowymi. Zaprojektowany do zastosowań komunalnych eEconic, oparty na Mercedes-Benz eActrosie, ma zostać wprowadzony do produkcji seryjnej w 2022 roku.

Dr Matthias Jurytko, szef zakładu i produkcji w Wörth powiedział: - Jestem bardzo zadowolony, że pierwszą generację Mercedes-Benz eActrosa będziemy produkować tu, w Wörth. Rozpoczęcie jego produkcji seryjnej w przyszłym roku będzie przełomowym wydarzeniem dla tej fabryki i regionu. Rozszerzymy w ten sposób portfolio zakładu w Wörth i uczynimy kolejny konsekwentny krok w kierunku transportu neutralnego pod względem emisji CO2”. Elektromobilność otwiera nowe perspektywy także przed osobami zatrudnionymi przy produkcji, tworząc nowe obszary zadań i profile zawodowe. Dr Matthias Jurytko: „Zakład prowadzi właśnie intensywne przygotowania, aby sprostać wymogom produkcji samochodów ciężarowych w powiązaniu z napędami elektrycznymi. Kształcimy obecnie na przykład naszych przyszłych specjalistów w zakresie wysokich napięć - są to kompetencje niezbędne w montażu akumulatorów samochodowych i budowie elektrycznych ciężarówek.

Elektryczne modele samochodów ciężarowych będą elastycznie włączane w proces montażu ciężarówek z napędem konwencjonalnym. Zasadniczo budowa różnych typów pojazdów ma być jak najbardziej zintegrowana, a podstawowa konstrukcja montowana na jednej linii – niezależnie od tego, czy pojazd będzie wyposażony w konwencjonalny silnik spalinowy, czy w elektryczny układ napędowy. Proces produkcyjny ulegnie modyfikacjom odpowiednio do typu pojazdu. Montaż różnych elementów napędu niekonwencjonalnego odbywał się będzie w ramach odrębnego procesu, podobnie jak montaż elektrycznego układu napędowego eActrosa. Kluczowym punktem przyszłej produkcji eActrosa jest hala produkcyjna w budynku 75 zakładu w Wörth. Od około roku trwają w niej prace związane z przebudową oraz przygotowania do wdrożenia nowych procesów produkcyjnych. Obejmują one m.in. budowę nowej linii montażowej, na której powstawać będzie kompletna konstrukcja elektryczna eActrosa, a w szczególności komponenty wysokiego napięcia. Tu także będą one uruchamiane. Następnie pojazdy będą ponownie włączane w regularny proces produkcji w celu wykończenia i przeprowadzenia kontroli końcowej.

Seryjny eActros

Na targach motoryzacyjnych IAA 2016 Mercedes-Benz Trucks, jako pierwszy producent na świecie, zaprezentował ciężki samochód ciężarowy z napędem elektrycznym. Na początku 2018 roku ten lider technologiczny celebrował światową premierę udoskonalonego Mercedes-Benz eActrosa, a od jesieni 2018 roku trwają jego intensywne testy praktyczne w firmach klientów. Pojazdy przeznaczone do testów z udziałem klientów powstały wspólnym wysiłkiem w zakładach w Wörth, Mannheim i Stuttgarcie.
Wnioski wypływające z testów klienckich wnoszą bezpośredni wkład w dalszy rozwój prototypu - aż po jego wdrożenie do produkcji seryjnej. Do tej pory pokazały one, że eActros napędzany wyłącznie elektrycznym napędem akumulatorowym jest idealny do ekologicznego, ciężkiego transportu dystrybucyjnego. W ruchu miejskim, na autostradzie i w ruchu podmiejskim nie ustępuje on konwencjonalnej ciężarówce z silnikiem wysokoprężnym pod względem dyspozycyjności i wydajności. Deklarowany zasięg prototypu, wynoszący ok. 200 km, okazał się całkowicie realistyczny - i to niezależnie od stanu załadowania, profilu trasy i topografii terenu. Kierowcy chwalą jego dobry moment obrotowy, dostępny w całym zakresie prędkości. Informują również, że samochód prowadzi się przyjemnie i spokojnie. Ponadto, stosując przewidujący styl jazdy, można odzyskiwać energię elektryczną poprzez rekuperację.

Jednak w niektórych aspektach seryjny eActros będzie zdecydowanie lepszy od dotychczasowego prototypu – np. pod względem zasięgu, osiągów napędu i bezpieczeństwa. Natomiast jego ładowność dorówna ładowności konwencjonalnego Actrosa. eActros pojawi się na rynku w wersji dwu- i trzyosiowej. Daimler Trucks włączy ten pojazd w kompleksowy ekosystem, obejmujący m.in. usługi doradztwa w zakresie wszelkich aspektów elektrycznej mobilności, a więc także analizy tras, dostępnych subwencji, wsparcia operacyjnej integracji floty i wypracowania odpowiednich rozwiązań w zakresie infrastruktury.

Elektryczny Mercedes-Benz Econic

Od roku 2022, oprócz eActrosa, z linii produkcyjnej zakładu w Wörth zjeżdżać ma również Mercedes-Benz eEconic z elektrycznym napędem akumulatorowym. To kolejny krok Daimler Trucks w kierunku elektryfikacji samochodów ciężarowych. Techniczną podstawę dla eEconica stanowi eActros. Oba pojazdy korzystają z globalnej strategii platformowej Daimler Trucks & Buses. Umożliwi ona bezproblemowe rozwinięcie produkcji seryjnej modeli elektrycznych. Dzięki swojej ergonomiczności i właściwościom w zakresie bezpieczeństwa eEconic jest idealnym pojazdem do wywozu i utylizacji odpadów w zastosowaniach komunalnych, w tym przede wszystkim w ruchu miejskim. Ze względu na stosunkowo krótkie i powtarzalne trasy o długości ok. 100 km oraz bardzo dużą liczbę przystanków jest to doskonały obszar eksploatacji dla samochodów ciężarowych z elektrycznym napędem akumulatorowym.

Daimler Trucks konsekwentnie kontynuuje transformację swojego modelu biznesowego w kierunku osiągnięcia w przyszłości neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla. Mercedes-Benz Trucks będzie nadal inwestować w swoją globalną sieć produkcyjną. Skoncentruje się przy tym na działaniach infrastrukturalnych oraz inwestycjach w specjalne maszyny i instalacje techniczne.

Największy zakład montażowy samochodów ciężarowych Mercedes-Benz w Wörth am Rhein powstał w roku 1963. Produkuje ciężarówki Mercedes-Benz Arocs i Atego, a od ponad 20 lat także ciężkiego Actrosa. W Wörth powstają także pojazdy specjalne Mercedes-Benz: Econic, Unimog i Zetros. Dziennie Wörth opuszcza nawet 470 samochodów ciężarowych.

Przeczytaj też:
Scania rozpoczęła prace nad naczepą z panelami słonecznymi do zasilania hybrydy typu plug-in

Naczepy jeżdżą z panelami słonecznymi.

 

Kilkaset kilometrów zabytkowymi ciężarówkami

Jedyne, co łączy klasyczne ciężarówki z lat 50. i 60. z nowym Actrosem, to kierownica i koła.

 

Hyundai dostarczył dziś pierwsze siedem ciężarówek wodorowych do Europy

Hyundai XCIENT Fuel Cell to pierwszy na świecie produkowany seryjnie pojazd elektryczny z ogniwami paliwowymi.

 

Rejestracje nowych ciężarówek i autobusów - wrzesień 2020

We wrześniu 2020 r. zarejestrowano 2101 pojazdów użytkowych pow. 3,5 t, to o 13,9% mniej niż rok wcześniej, jednak jest to najwyższy miesięczny wynik licząc od początku roku.

 

Litwini chcą zacząć budować elektryczne minibusy na podwoziu Sprintera i MAN TGE

Litewskie firmy Altas Auto i Elinta Motors rozpoczęły współpracę w zakresie seryjnej budowy elektrycznych minibusów.

 

Zakład MAN Bus w Starachowice rozpoczął seryjną produkcję autobusów elektrycznych

W dniu 1 października br. w Starachowicach, gdzie mieści się jeden z zakładów produkcyjnych koncernu MAN Truck & Bus, ruszyła produkcja autobusów elektrycznych.

 

Pierwsza elektryczna śmieciarka Renault Trucks już w pracy

Renault Trucks wydało klientowi w 100% elektryczny pojazd przeznaczony do zbiórki odpadów.

 

Dygitalizacja na budowie - czyli nowy Mercedes-Benz Arocs

Wyposażony w system Predictive Powertrain Control (PPC) najnowszej generacji, asystenta martwego pola i Active Brake Assist, a także we wchodzące na rynek MirrorCam, Multimedia Cockpit oraz platformę łączności sieciowej Truck Data Center (TDC) - oto nowy Mercedes Arocs.

 

Nowości 2021 w pojazdach Mercedes-Benz Trucks

Systemy, które będą dostępne w nowych Mercedesach Actrosach od czerwca 2021 roku to: Active Sideguard Assist ze zautomatyzowaną funkcją hamowania oraz Active Drive Assist 2 ze zautomatyzowaną funkcją awaryjnego zatrzymania pojazdu.

 

Wyszukiwarka

Informacje

Zapisz się do newslettera

Raz w tygodniu otrzymasz od nas przegląd wydarzeń z branży TSL