eActros Econic

Od nowego roku seryjny Mercedes-Benz eActros i Econic

Jedną z zaprezentowanych nowości jest przedseryjny prototyp eActrosa z elektrycznym napędem akumulatorowym, przeznaczonego do ciężkiego transportu dystrybucyjnego.

 

Produkcja seryjna tej ciężarówki ma ruszyć w roku 2021 w fabryce w Wörth - obok dotychczasowej produkcji samochodów ciężarowych z silnikami spalinowymi. Zaprojektowany do zastosowań komunalnych eEconic, oparty na Mercedes-Benz eActrosie, ma zostać wprowadzony do produkcji seryjnej w 2022 roku.

Dr Matthias Jurytko, szef zakładu i produkcji w Wörth powiedział: - Jestem bardzo zadowolony, że pierwszą generację Mercedes-Benz eActrosa będziemy produkować tu, w Wörth. Rozpoczęcie jego produkcji seryjnej w przyszłym roku będzie przełomowym wydarzeniem dla tej fabryki i regionu. Rozszerzymy w ten sposób portfolio zakładu w Wörth i uczynimy kolejny konsekwentny krok w kierunku transportu neutralnego pod względem emisji CO2”. Elektromobilność otwiera nowe perspektywy także przed osobami zatrudnionymi przy produkcji, tworząc nowe obszary zadań i profile zawodowe. Dr Matthias Jurytko: „Zakład prowadzi właśnie intensywne przygotowania, aby sprostać wymogom produkcji samochodów ciężarowych w powiązaniu z napędami elektrycznymi. Kształcimy obecnie na przykład naszych przyszłych specjalistów w zakresie wysokich napięć - są to kompetencje niezbędne w montażu akumulatorów samochodowych i budowie elektrycznych ciężarówek.

Elektryczne modele samochodów ciężarowych będą elastycznie włączane w proces montażu ciężarówek z napędem konwencjonalnym. Zasadniczo budowa różnych typów pojazdów ma być jak najbardziej zintegrowana, a podstawowa konstrukcja montowana na jednej linii – niezależnie od tego, czy pojazd będzie wyposażony w konwencjonalny silnik spalinowy, czy w elektryczny układ napędowy. Proces produkcyjny ulegnie modyfikacjom odpowiednio do typu pojazdu. Montaż różnych elementów napędu niekonwencjonalnego odbywał się będzie w ramach odrębnego procesu, podobnie jak montaż elektrycznego układu napędowego eActrosa. Kluczowym punktem przyszłej produkcji eActrosa jest hala produkcyjna w budynku 75 zakładu w Wörth. Od około roku trwają w niej prace związane z przebudową oraz przygotowania do wdrożenia nowych procesów produkcyjnych. Obejmują one m.in. budowę nowej linii montażowej, na której powstawać będzie kompletna konstrukcja elektryczna eActrosa, a w szczególności komponenty wysokiego napięcia. Tu także będą one uruchamiane. Następnie pojazdy będą ponownie włączane w regularny proces produkcji w celu wykończenia i przeprowadzenia kontroli końcowej.

Seryjny eActros

Na targach motoryzacyjnych IAA 2016 Mercedes-Benz Trucks, jako pierwszy producent na świecie, zaprezentował ciężki samochód ciężarowy z napędem elektrycznym. Na początku 2018 roku ten lider technologiczny celebrował światową premierę udoskonalonego Mercedes-Benz eActrosa, a od jesieni 2018 roku trwają jego intensywne testy praktyczne w firmach klientów. Pojazdy przeznaczone do testów z udziałem klientów powstały wspólnym wysiłkiem w zakładach w Wörth, Mannheim i Stuttgarcie.
Wnioski wypływające z testów klienckich wnoszą bezpośredni wkład w dalszy rozwój prototypu - aż po jego wdrożenie do produkcji seryjnej. Do tej pory pokazały one, że eActros napędzany wyłącznie elektrycznym napędem akumulatorowym jest idealny do ekologicznego, ciężkiego transportu dystrybucyjnego. W ruchu miejskim, na autostradzie i w ruchu podmiejskim nie ustępuje on konwencjonalnej ciężarówce z silnikiem wysokoprężnym pod względem dyspozycyjności i wydajności. Deklarowany zasięg prototypu, wynoszący ok. 200 km, okazał się całkowicie realistyczny - i to niezależnie od stanu załadowania, profilu trasy i topografii terenu. Kierowcy chwalą jego dobry moment obrotowy, dostępny w całym zakresie prędkości. Informują również, że samochód prowadzi się przyjemnie i spokojnie. Ponadto, stosując przewidujący styl jazdy, można odzyskiwać energię elektryczną poprzez rekuperację.

Jednak w niektórych aspektach seryjny eActros będzie zdecydowanie lepszy od dotychczasowego prototypu – np. pod względem zasięgu, osiągów napędu i bezpieczeństwa. Natomiast jego ładowność dorówna ładowności konwencjonalnego Actrosa. eActros pojawi się na rynku w wersji dwu- i trzyosiowej. Daimler Trucks włączy ten pojazd w kompleksowy ekosystem, obejmujący m.in. usługi doradztwa w zakresie wszelkich aspektów elektrycznej mobilności, a więc także analizy tras, dostępnych subwencji, wsparcia operacyjnej integracji floty i wypracowania odpowiednich rozwiązań w zakresie infrastruktury.

Elektryczny Mercedes-Benz Econic

Od roku 2022, oprócz eActrosa, z linii produkcyjnej zakładu w Wörth zjeżdżać ma również Mercedes-Benz eEconic z elektrycznym napędem akumulatorowym. To kolejny krok Daimler Trucks w kierunku elektryfikacji samochodów ciężarowych. Techniczną podstawę dla eEconica stanowi eActros. Oba pojazdy korzystają z globalnej strategii platformowej Daimler Trucks & Buses. Umożliwi ona bezproblemowe rozwinięcie produkcji seryjnej modeli elektrycznych. Dzięki swojej ergonomiczności i właściwościom w zakresie bezpieczeństwa eEconic jest idealnym pojazdem do wywozu i utylizacji odpadów w zastosowaniach komunalnych, w tym przede wszystkim w ruchu miejskim. Ze względu na stosunkowo krótkie i powtarzalne trasy o długości ok. 100 km oraz bardzo dużą liczbę przystanków jest to doskonały obszar eksploatacji dla samochodów ciężarowych z elektrycznym napędem akumulatorowym.

Daimler Trucks konsekwentnie kontynuuje transformację swojego modelu biznesowego w kierunku osiągnięcia w przyszłości neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla. Mercedes-Benz Trucks będzie nadal inwestować w swoją globalną sieć produkcyjną. Skoncentruje się przy tym na działaniach infrastrukturalnych oraz inwestycjach w specjalne maszyny i instalacje techniczne.

Największy zakład montażowy samochodów ciężarowych Mercedes-Benz w Wörth am Rhein powstał w roku 1963. Produkuje ciężarówki Mercedes-Benz Arocs i Atego, a od ponad 20 lat także ciężkiego Actrosa. W Wörth powstają także pojazdy specjalne Mercedes-Benz: Econic, Unimog i Zetros. Dziennie Wörth opuszcza nawet 470 samochodów ciężarowych.

Przeczytaj też:
Elektryczny autobus z Sanoka W ramach projektu: "Autobus z tylnym, zewnętrznym, elektrycznym układem napędowym" fabryka wyprodukowała nietypowy autobus o nazwie AUTOELEKTROSAN.
26 autobusów wodorowych NesoBus będzie jeździło w Chełmie Dostawa autobusów ma odbyć się w 3 transzach, a ostatecznie zakończyć się 30 października 2025 roku. To trzecie duże zamówienie NesoBusów po Rybniku i Gdańsku.
XPO Logistics inwestuje w 165 elektrycznych Renault Trucks XPO, jeden z największych europejskich dostawców innowacyjnych i zrównoważonych rozwiązań transportowych i logistycznych, ogłosił bezprecedensowe nowe zamówienie na 165 elektrycznych pojazdów ciężarowych.
Elektryczna śmieciarka dostarczona do Bolesławca Volvo Trucks Polska dostarczyło elektryczną śmieciarkę do Miejskiego Zakładu Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o. w Bolesławcu.
Technologia sLH2 - nowy standard tankowania ciekłego wodoru Firmy Daimler Truck i Linde Engineering prezentują sLH2 – opracowaną wspólnie technologię tankowania ciekłego wodoru (subcooled liquid hydrogen).
Jest już nowy Mercedes-Benz eSprinter Dwa rodzaje i dwie długości nadwozia, trzy pojemności akumulatorów i duża ładowność stanowią podstawę dla licznych wariantów nadwozia i sprawiają, że nowy eSprinter może stać się idealnym dużym vanem.
Solidaris odbiera pierwsze elektryczne Volvo FM Volvo Trucks Polska dostarczyło pierwsze dwa elektryczne ciągniki siodłowe Volvo FM do firmy –Solidaris Sp. z o.o.
Pierwszy MAN eTruck sprzedany w Polsce W piątek 19 stycznia 2024 r. w Krakowie została podpisana pierwsza w Polsce umowa sprzedaży w pełni elektrycznej ciężarówki MAN eTruck.
Rozpoczęcie sprzedaży nowego eSprintera i Sprintera Mercedes-Benz eSprinter o zasięgu do 440 kilometrów.