Pierwsza seryjna ciężarówka z dłuższą kabiną powstała poza Europą

Yellow River X7

Czy pamiętacie Państwo Future Trucka? Kilka lat temu MAN Truck & Bus pokazała, na targach IAA w Hanowerze, koncepcyjny projekt ciężarówki przyszłości.

 

Podobieństwo być może nie jest przypadkowe, gdyż Sinotruck współpracuje z Grupą Traton. W zeszłym tygodniu (16 września) chiński producent zaprezentował nową markę: Yellow River. I choć Chińczyków nie dotyczą unijne normy, jest to pierwsza ciężarówka produkowana seryjnie, zgodnie z nowymi dyrektywami UE dotyczącymi możliwości wydłużenia kabin.

Z technicznego punktu widzenia wypuszczenie na rynek ciężarówek Yellow River X7 będzie miało głęboki wpływ na Chiński rynek Heavy Duty i cały przemysł ciężkich pojazdów. Europejska dyrektywa 96/53/WE w sprawie masy i rozmiarów ciężkich samochodów ciężarowych, od września br, dopuszcza już dłuższe kabiny, jednak to Chińczycy, jako pierwsi. zbudowali dłuższą kabinę. W skrócie, znowelizowane przepisy, zezwalają, aby kabina mogła mieć wydłużony przód do 90 cm (1). Celem jest zmniejszenie oporów powietrza, a co za tym idzie dodatkowe oszczędności w zużyciu paliwa. Ponadto przednia część może być zaprojektowana, jako obszar pochłaniający energię uderzenia, co może znacznie poprawić bezpieczeństwo.

Kabiny tzw. wagonowe mają współczynnik oporu powietrza 0,5-0,6 cx, mówi się, że kabiny z tzw. krótkim nosem mogą osiągnąć współczynnik cx nawet 0,39. W porównaniu z ciężarówkami z płaskim czołem kabiny opór wiatru można zmniejszyć o 20% -24%. Dlatego zgodnie ze wzorem empirycznym można zmniejszyć zużycie paliwa jeszcze o dodatkowe 6-7,2%.
Są jednak minusy dłuższych kabin. Większa kabina to dodatkowe obciążenie (200 kg) oraz trudniejsze manewrowanie i większy promień skrętu.

Według informacji podanych przez producenta, pod względem mocy ciężarówka Yellow River X7 dorównuje europejskiej czołówce, a więc jej jednostki napędowe charakteryzują się mocą 430-600 KM. Żywotność silnika, skrzyni biegów i tylnego mostu wynosi aż 1,8 miliona kilometrów.

Realnie przód nowej ciężarówki Yellow River X7 zwiększył się o około 0,5-0,6 metra. Długość pojazdu nie wzrosła znacząco, dlatego, że zmniejszono rozstaw osi. Dzięki wydłużeniu przodu rama podwozia została przesunięta do przodu i wykorzystana jako obszar pochłaniania energii przy zderzenia pojazdu.

Pod względem wygody i komfortu Yellow River X7 podąża wzorcom współczesnych najnowszych europejskich modeli. Warto zwrócić uwagę na "wyczyszczenie" wnętrza kabiny ze zbędnych wystających elementów. Kierowca wstający z fotela ma swobodny dostęp do środka kabiny. Opływowy kształt kabiny niesie za sobą konieczność przeprojektowania schowków nad przednią szybą. Słupki przednie zostały pochylone z 18 do około 30 stopni. W tej sytuacji dach staje się bardziej opływowy, jednak górna przestrzeń na szafki znacznie się zmniejsza. River X7 ma tylko dwa schowki nad szybą. Aby zrekompensować utratę górnej przestrzeni, ciężarówka Yellow River X7 ma powiększone schowki na tylnej ścianie.
Co ważne, szerokość dolnej leżanki tego modelu osiągnęła 930 mm szerokości, a górna leżanka ma 750 mm szerokości.

Fot. Cvzone.com


(1) - Od 1 września 2020 roku europejscy producenci ciężarówek mogą w przyszłości zwiększyć długość swoich kabin o 80-90 cm.

Przeczytaj też:
Pierwsze 1000 ciężarówek sprzedane w ciągu zaledwie 39 sekund

Deutz powrócił na rynek - jednak nie europejski.

 

Nowy KAMAZ - jak go widzą Rosjanie

Rosjanie zadają sobie pytanie dlaczego kupujemy wszystko za granicą? Tak w skrócie można zdefiniować nowego KAMAZa.

Sto nowych IVECO Stralis Natural Power z napędem CNG

IVECO wygrało przetarg na największe zamówienie ciężarówek na gaz ziemny w Ameryce Południowej.

 

Rejestracje nowych ciężarówek i autobusów - wrzesień 2020

We wrześniu 2020 r. zarejestrowano 2101 pojazdów użytkowych pow. 3,5 t, to o 13,9% mniej niż rok wcześniej, jednak jest to najwyższy miesięczny wynik licząc od początku roku.

 

Nowości 2021 w pojazdach Mercedes-Benz Trucks

Systemy, które będą dostępne w nowych Mercedesach Actrosach od czerwca 2021 roku to: Active Sideguard Assist ze zautomatyzowaną funkcją hamowania oraz Active Drive Assist 2 ze zautomatyzowaną funkcją awaryjnego zatrzymania pojazdu.

 

IVECO S-Way bez lusterek. Kolejny producent testuje MirrorCam

Kto już widział IVECO S-Way bez lusterek bocznych?

 

Więcej bezpieczeństwa, mniej kluczy do samochodu

Continental opracowuje rozwiązania Key-as-a-Service dla pojazdów użytkowych.

 

Continental wprowadza monitoring obciążenia dla całego zestawu pojazdów

Continental opracowała zintegrowany system ważenia do ciągłego określania obciążenia pojazdów użytkowych.

 

Czym jest w ciężarówce magistrala CAN i FMS

Magistrala CAN, czyli Controlled Area Network powstała w latach 80 XX wieku z inicjatywy niemieckiej firmy Bosch.

 

Wyszukiwarka

Informacje

Zapisz się do newslettera

Raz w tygodniu otrzymasz od nas przegląd wydarzeń z branży TSL