Nowości 2021 w pojazdach Mercedes-Benz Trucks

Mercedes Actros 2021

Systemy, które będą dostępne w nowych Mercedesach Actrosach od czerwca 2021 roku to: Active Sideguard Assist ze zautomatyzowaną funkcją hamowania oraz Active Drive Assist 2 ze zautomatyzowaną funkcją awaryjnego zatrzymania pojazdu.

 

Kluczowe znaczenie dla zwiększenia bezpieczeństwa ruchu drogowego mają przede wszystkim systemy asystujące, które w rozpoznanych przez system sytuacjach krytycznych zapewniają kierowcy aktywne wsparcie, nie zwalniając go jednocześnie z odpowiedzialności za przebieg jazdy. Już kilka lat temu niemiecki Federalny Związek Transportu, Logistyki i Recyklingu wraz z Branżowym Zrzeszeniem Transportu i Gospodarki Transportowej oraz firmą ubezpieczeniową Kravag-Versicherung przeprowadziły badania terenowe z udziałem ponad 1000 pojazdów, które dowiodły, że samochody ciężarowe wyposażone w systemy asystujące kierowcy wykazują o 34 procent niższe prawdopodobieństwo udziału w wypadku niż referencyjne pojazdy tego samego rodzaju.

Dzięki takim systemom, jak asystent hamowania awaryjnego Active Brake Assist piątej generacji (ABA 5), asystent martwego pola z funkcją rozpoznawania pieszych i rowerzystów, Active Drive Assist do jazdy częściowo zautomatyzowanej (poziom 2) oraz MirrorCam zastępujący lusterka główne i szerokokątne, Mercedes-Benz po raz kolejny znacznie zwiększył bezpieczeństwo swoich samochodów ciężarowych. Dotyczy to szczególnie najnowszej generacji Mercedesa Actrosa oraz większości modeli Mercedesa Arocsa, które pod względem architektury bezpieczeństwa i montowanych systemów asystujących oferują obecnie najwyższy standard spośród wszystkich samochodów ciężarowych Mercedes-Benz.

Active Sideguard Assist ze zautomatyzowaną funkcją hamowania

Prowadzenie ciężkiej ciężarówki w ruchu miejskim, na niekiedy wąskich ulicach i zagmatwanych skrzyżowaniach, jest wielkim wyzwaniem dla wielu zawodowych kierowców. Dotyczy to szczególnie manewrów skrętu, podczas których kierowca musi z jednej strony zwraca uwagę na sygnalizację świetlną, znaki oraz pojazdy nadjeżdżające z przeciwka i przecinające tor jazdy, a z drugiej strony obserwować pieszych i rowerzystów po bokach.
Jednocześnie nieposiadający dodatkowej ochrony uczestnicy ruchu drogowego często nie są nawet świadomi, że w określonych sytuacjach kierowca ciężarówki może ich nie dostrzega. Ponadto ciężkie samochody ciężarowe o długim rozstawie osi lub z przyczepą skręcają często w sposób niezrozumiały dla innych użytkowników dróg: przed skrętem wjeżdżają najpierw prosto na skrzyżowanie, co pozwala uwzględni charakterystykę nadążania naczepy bądź przyczepy. Rowerzysta znajdujący się po stronie pasażera lub pieszy przechodzący przez jezdnię może wtedy nawet nie spodziewa się skrętu ciężarówki, ale sądzi raczej, że będzie ona kontynuowała jazdę na wprost.

W powyższych sytuacjach z pomocną interwencją przychodzi opracowany przez Mercedes-Benz Trucks asystent martwego pola, który już od 2016 roku dostępny jest fabrycznie dla wielu modeli z typoszeregów Actrosa, Arocsa lub Econica. Jeśli podczas skręcania w prawo w monitorowanej strefie po stronie pasażera asystent martwego pola wykryje na przykład rowerzystę lub osobę pieszą, ostrzega o tym kierowcę w ramach wielostopniowego procesu.
Od czerwca 2021 roku Mercedes-Benz Trucks, oprócz asystenta martwego pola, zaoferuje system Active Sideguard Assist (ASGA) - z kolejną funkcją, która może ratować życie. Nowy system już nie tylko ostrzeże kierowcę przed poruszającymi się rowerzystami lub pieszymi po stronie pasażera, ale także (do prędkości skrętu 20 km/h) uruchomi zautomatyzowane hamowanie aż do zatrzymania pojazdu, jeśli kierowca sam nie zareaguje na dźwięki ostrzegawcze. System ASGA rozpoznaje konieczność hamowania na podstawie kąta skrętu, i w idealnym przypadku może zapobiec ewentualnej kolizji. Mercedes-Benz Trucks jest pierwszym na świecie producentem samochodów ciężarowych oferującym tego rodzaju system z aktywną funkcją hamowania - chce w ten sposób przyczyni się do zmniejszenia liczby wypadków podczas skrętu w prawo, skutkujących ciężkimi obrażeniami lub nawet śmiercią.

Active Drive Assist 2 z funkcją awaryjnego zatrzymania pojazdu (Emergency-Stop-Funktion)

Kolejnym krokiem w rozwoju systemów bezpieczeństwa jest system Active Drive Assist (ADA), który w nowym Actrosie po raz pierwszy na świecie umożliwia częściowo zautomatyzowaną jazdę seryjną ciężarówką (2 poziom zautomatyzowanej jazdy). W określonych warunkach aktywnie wspiera on kierowcę we wzdłużnymi i poprzecznym prowadzeniu ciężarówki – potrafi w sposób zautomatyzowany utrzymywać odstęp, przyspiesza oraz skręca, o ile spełnione są niezbędne warunki systemowe, np. wystarczający promień zakrętu czy wyraźnie widoczne poziome oznaczenia pasa ruchu. Jeżeli kierowca zbyt mocno zbliży się do poprzedzającego pojazdu, system ADA może samoczynnie wyhamować pojazd aż do osiągnięcia ustawionego wcześniej odstępu. Gdy następnie odległość od poprzedzającego pojazdu znów będzie wystarczająca, system ponownie przyspieszy do ustawionej prędkości.

Dostępna od czerwca 2021 roku jego najnowsza generacja, ADA 2, potrafi jeszcze więcej - może zainicjować zatrzymanie awaryjne, jeżeli wykryje, że kierowca zaprzestał ingerowania w proces prowadzenia pojazdu, na przykład z powodu problemów zdrowotnych. Najpierw, za pomocą sygnałów wizualnych i dźwiękowych, system wzywa kierowcę, aby położył ręce na kierownicy. Jeżeli po 60 sekundach, w tym kilku ostrzeżeniach, kierowca nie zareaguje skrętem kierownicy, przyspieszeniem, hamowaniem lub obsługą systemów pojazdu (na przykład za pomocą przycisków na kierownicy), system (w granicach swoich możliwości) może bezpiecznie zwolni na pasie ruchu aż do zatrzymania pojazdu, ostrzegając przy tym kierowców następnych pojazdów za pomocą świateł awaryjnych. Zainicjowane przez system awaryjne zatrzymywanie pojazdu można w każdej chwili przerwa poprzez użycie funkcji kickdown. Po zatrzymaniu pojazdu system automatycznie uruchamia nowy elektroniczny hamulec postojowy, a ponadto odryglowuje drzwi, aby w razie zaistnienia zdarzenia medycznego umożliwi
ratownikom medycznym, lub innym osobom udzielającym pomocy, szybkie dotarcie do kierowcy.

Active Brake Assist 5 – asystent hamowania awaryjnego na autostradzie i w ruchu miejskim

Nie należy mylić zautomatyzowanego hamowania przez system Active Sideguard Assist czy automatycznego zatrzymania pojazdu przez Active Drive Assist 2 z funkcją hamowania awaryjnego systemu Active Brake Assist 5. ABA 5 współpracuje z połączonym systemem radarów i kamer oraz, w porównaniu z ABA 4, przy prędkości pojazdu do 50 km/h reaguje na poruszające się osoby nie tylko hamowaniem częściowym, lecz pełnym automatycznym hamowaniem.
Gdy ABA 5 rozpozna niebezpieczeństwo kolizji z poprzedzającym pojazdem, nieruchomą przeszkodą lub z przecinającą tor jazdy, nadchodzącą z przeciwka, poruszającą się na pasie lub zatrzymującą się nagle ze strachu osobą, najpierw ostrzega o tym kierowcę wizualnie i dźwiękowo. Jeśli kierowca nie zareaguje odpowiednio, w drugim kroku system inicjuje częściowe hamowanie z opóźnieniem trzech metrów na sekundę – odpowiada to mniej więcej połowie maksymalnej mocy hamowania. Jeśli pomimo tego niebezpieczeństwo kolizji nie mija, system ABA 5, w granicach swoich możliwości, automatycznie wykonuje pełne hamowanie, a po zatrzymaniu pojazdu uruchamia nowy elektroniczny hamulec postojowy.
Wszystkie systemy asystujące Mercedes-Benz Trucks są zawsze zaprojektowane w taki sposób, aby optymalnie wspomagały kierowcę w granicach działania systemu. Jednocześnie ‒ zgodnie z przepisami prawa ‒ kierowca zachowuje zawsze kontrolę nad pojazdem i ostateczna odpowiedzialność za ciężarówkę spoczywa właśnie na nim.

Przeczytaj też:
Pierwsze 1000 ciężarówek sprzedane w ciągu zaledwie 39 sekund

Deutz powrócił na rynek - jednak nie europejski.

 

Nowy KAMAZ - jak go widzą Rosjanie

Rosjanie zadają sobie pytanie dlaczego kupujemy wszystko za granicą? Tak w skrócie można zdefiniować nowego KAMAZa.

Kilkaset kilometrów zabytkowymi ciężarówkami

Jedyne, co łączy klasyczne ciężarówki z lat 50. i 60. z nowym Actrosem, to kierownica i koła.

 

Sto nowych IVECO Stralis Natural Power z napędem CNG

IVECO wygrało przetarg na największe zamówienie ciężarówek na gaz ziemny w Ameryce Południowej.

 

Rejestracje nowych ciężarówek i autobusów - wrzesień 2020

We wrześniu 2020 r. zarejestrowano 2101 pojazdów użytkowych pow. 3,5 t, to o 13,9% mniej niż rok wcześniej, jednak jest to najwyższy miesięczny wynik licząc od początku roku.

 

Od nowego roku seryjny Mercedes-Benz eActros i Econic

Jedną z zaprezentowanych nowości jest przedseryjny prototyp eActrosa z elektrycznym napędem akumulatorowym, przeznaczonego do ciężkiego transportu dystrybucyjnego.

 

Dygitalizacja na budowie - czyli nowy Mercedes-Benz Arocs

Wyposażony w system Predictive Powertrain Control (PPC) najnowszej generacji, asystenta martwego pola i Active Brake Assist, a także we wchodzące na rynek MirrorCam, Multimedia Cockpit oraz platformę łączności sieciowej Truck Data Center (TDC) - oto nowy Mercedes Arocs.

 

Pierwsza seryjna ciężarówka z dłuższą kabiną powstała poza Europą

Czy pamiętacie Państwo Future Trucka? Kilka lat temu MAN Truck & Bus pokazała, na targach IAA w Hanowerze, koncepcyjny projekt ciężarówki przyszłości.

 

Mercedes-Benz Actros F dostępny już od 2021 roku

Od stycznia 2021 roku Mercedes-Benz Trucks wprowadza na rynek Actrosa F – model zaprojektowany pod kątem najwyższej funkcjonalności, który będzie dostępny w 24 krajach Unii Europejskiej i wybranych krajach spoza Unii.

 

Wyszukiwarka

Informacje

Zapisz się do newslettera

Raz w tygodniu otrzymasz od nas przegląd wydarzeń z branży TSL