Volvo Trucks gaz

Samochody ciężarowe na gaz, biogaz i ogniwa paliwowe - Volvo Trucks prezentuje swoje rozwiązania

Przewoźnicy są coraz bardziej zainteresowani redukcją kosztów poprzez stosowanie skroplonego gazu jako alternatywnego paliwa, ale nie tylko...

 

Dlatego, podobnie jak przy poprzedniej generacji, nowe samochody ciężarowe Volvo FH i Volvo FM są oferowane z silnikami napędzanymi skroplonym gazem ziemnym i biogazem. Wykorzystanie biogazu umożliwia osiągnięcie transportu neutralnego pod względem emisji dwutlenku węgla.

Program UE "Zielony Ład" wyraźnie wskazuje, w jakim kierunku musi zmierzać branża transportowa, aby zapewnić bardziej ekologiczną przyszłość. Oznacza to konieczność określenia terminu zakończenia korzystania z paliw kopalnych. W rezultacie przewoźnicy i ich klienci coraz częściej szukają alternatyw dla oleju napędowego.

- W przypadku przewozów długodystansowych samochody ciężarowe napędzane LNG są obecnie najbardziej opłacalną alternatywą dla pojazdów z silnikami wysokoprężnymi. Paliwo to jest dostępne w wystarczająco dużych ilościach i po konkurencyjnej cenie. Zwiększanie liczby samochodów ciężarowych napędzanych gazem stwarza dogodne warunki do stopniowego poszerzania wykorzystania skroplonego biogazu - mówi Lars Mårtensson, dyrektor ds. środowiska i innowacji w Volvo Trucks.

Układ napędowy Volvo Trucks zasilany skroplonym biogazem i gazem ziemnym ma sprawność energetyczną porównywalną ze sprawnością jego odpowiedników zasilanych olejem napędowym, ale emituje znacznie mniej CO2. Zastosowanie skroplonego biogazu, znanego również jako bio-LNG, zmniejsza emisję netto nawet o 100 procent "od zbiornika do koła" (TTW), natomiast gazu ziemnego o około 20 procent (TTW) w porównaniu ze zwykłym europejskim olejem napędowym.

Volvo FH zasilane biogazem

Produkcja biogazu wymaga większej liczby zakładów produkcyjnych do beztlenowego rozkładu odpadów z możliwością schłodzenia gazu do postaci płynnej. Z obliczeń w różnych badaniach wynika, że do 2030 r. ponad 20% oleju napędowego w Europie można zastąpić gazem odnawialnym w postaci bio-LNG. Liczba stacji paliw oferujących skroplony gaz stale rośnie. Już teraz na wielu trasach stacje oferujące gaz mogą być alternatywą dla tych oferujących olej napędowy. Jednak liczba stacji paliw musi nadal rosnąć w tempie odpowiadającym wzrostowi liczby samochodów ciężarowych zasilanych gazem.

- Inwestując w samochody ciężarowe napędzane LNG, pokazujemy, że bio-LNG jest ważną alternatywą pozwalającą zmniejszyć zależność od paliw kopalnych. Aby przyspieszyć przejście do transportu neutralnego dla klimatu, konieczne jest jednak dalsze inwestowanie w stacje paliw oferujące skroplony gaz i podejmowanie działań ułatwiających przewoźnikom inwestowanie w samochody ciężarowe zasilane gazem - zauważa Lars Mårtensson.

Elektryczne ciężarówki

Ponieważ żaden pojedynczy nośnik energii nie jest w stanie sprostać wszystkim wyzwaniom związanym ze zmianami klimatu, w dającej się przewidzieć przyszłości będą nadal współistnieć różne rodzaje paliw i układów napędowych.

- Zastosowanie nowej technologii będzie kluczem do osiągnięcia neutralności klimatycznej. Udział samochodów ciężarowych napędzanych LNG będzie stopniowo wzrastał w Europie. Ale nie będą one w stanie sprostać wszystkim wyzwaniom transportowym. Elektromobilność będzie odgrywać ważną rolę na szczeblu lokalnym, a także regionalnym, a rozwój akumulatorów i infrastruktury ładowania będzie istotnym czynnikiem zwiększania jej zasięgu - wyjaśnia Lars Mårtensson.

Rozwiązania elektromobilne wykorzystujące wodorowe ogniwa paliwowe mogą zmniejszyć zapotrzebowanie na akumulatory w transporcie długodystansowym w dalszej perspektywie.

Pomimo wszystkich postępów technicznych w dziedzinie elektromobilności, ciągła poprawa wydajności silników spalinowych będzie jeszcze przez wiele lat odgrywać kluczową rolę w zmniejszaniu wpływu na klimat.

 

Przeczytaj też:
Elektryczny autobus z Sanoka W ramach projektu: "Autobus z tylnym, zewnętrznym, elektrycznym układem napędowym" fabryka wyprodukowała nietypowy autobus o nazwie AUTOELEKTROSAN.
26 autobusów wodorowych NesoBus będzie jeździło w Chełmie Dostawa autobusów ma odbyć się w 3 transzach, a ostatecznie zakończyć się 30 października 2025 roku. To trzecie duże zamówienie NesoBusów po Rybniku i Gdańsku.
XPO Logistics inwestuje w 165 elektrycznych Renault Trucks XPO, jeden z największych europejskich dostawców innowacyjnych i zrównoważonych rozwiązań transportowych i logistycznych, ogłosił bezprecedensowe nowe zamówienie na 165 elektrycznych pojazdów ciężarowych.
Elektryczna śmieciarka dostarczona do Bolesławca Volvo Trucks Polska dostarczyło elektryczną śmieciarkę do Miejskiego Zakładu Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o. w Bolesławcu.
Jest już nowy Mercedes-Benz eSprinter Dwa rodzaje i dwie długości nadwozia, trzy pojemności akumulatorów i duża ładowność stanowią podstawę dla licznych wariantów nadwozia i sprawiają, że nowy eSprinter może stać się idealnym dużym vanem.
Solidaris odbiera pierwsze elektryczne Volvo FM Volvo Trucks Polska dostarczyło pierwsze dwa elektryczne ciągniki siodłowe Volvo FM do firmy –Solidaris Sp. z o.o.
Nowy, mocniejszy silnik do Volvo FH16 również na biopaliwa Volvo Trucks wprowadza nowy silnik dedykowany do kultowego modelu Volvo FH16.
Volvo FH Aero - bardziej opływowy i dłuższy Niezależnie od tego, który układ napędowy wybiorą klienci – elektryczny, gazowy czy wysokoprężny – wszystkie warianty nowego FH Aero będą charakteryzowały się niższym zużyciem energii, większym zasięgiem oraz najwyższym poziomem bezpieczeństwa i wrażeń z jazdy.
Pierwszy MAN eTruck sprzedany w Polsce W piątek 19 stycznia 2024 r. w Krakowie została podpisana pierwsza w Polsce umowa sprzedaży w pełni elektrycznej ciężarówki MAN eTruck.