Wersja Multivan obchodzi trzydzieste piąte urodziny. Wszystko zaczęło się od modelu T3

Volkswagen T3 Multivan

Pierwszy Multivan bazował na modelu T3 i miał swoją światową premierę w 1985 r. na Międzynarodowych Targach Motoryzacyjnych (IAA) we Frankfurcie.

 

Szybko stał się ikoną wśród europejskich aut typu MPV. Dziś, 35 latach Multivan jest oferowany, przez Volkswagen Samochody Dostawcze, jako Volkswagen T 6.1 w sześciu różnych wersjach: od bardzo przystępnego cenowo Multivana 6.1 "Trendline" do najwyższej klasy Multivana 6.1 "Cruise".

Podczas targów IAA, we wrześniu 1985 roku Volkswagen prezentuje nową wersję modelu T3, Multivana, który dla serii T (Transporter) oznacza zupełnie nowy rozdział. To właściwie pierwszy crossover, w którym Volkswagen łączy to, co najlepsze z trzech światów: prowadzenie i wymiary samochodu osobowego, przestrzeń minivana i wszechstronność kompaktowego kampera. Multivan jest jednym z pierwszych na świecie pojazdów, który doskonale wpasowuje się w codzienne życie każdej rodziny, a jednocześnie oferuje ogromną przestrzeń i wszechstronność w podróży, czy podczas wypoczynku.

Historia powstania Multivana: Na początku lat osiemdziesiątych ubiegłego wieku eksperci ds. sprzedaży i marketingu Volkswagena w Hanowerze zauważyli, że T3 jest coraz częściej wykorzystywany przez klientów nie prowadzących działalności gospodarczej, jako auto wielozadaniowe. Jego ogromna wszechstronność sprawiła, że wiele rodzin, ale też podróżników i sportowców, np. surferów, zastąpiło samochody osobowe modelem T3, który postrzegali jako pojazd o większych możliwościach, bardziej zgodny z duchem czasu.

Pod koniec lat siedemdziesiątych i na początku osiemdziesiątych, klienci mogli już skorzystać z modułowej gamy wyposażenia "Mosaic Joker". Pozwalała ona wyposażyć standardowego T3 w elementy kempingowe, takie jak szafki i rozkładane łóżko. Entuzjaści podróży kamperem, którzy chcieli przeznaczyć na to więcej pieniędzy, mogli natomiast wybrać kompaktowego kampera "Joker" budowanego przez, współpracującą wówczas z Volkswagenem, firmę Westfalia. Wtedy jednak Volkswagen postawił sobie dodatkowy cel: stworzyć nowoczesny i nadający się do codziennego użytku samochód osobowy, który wypełni lukę pomiędzy "Jokerem", a ośmioosobowym Volkswagenem "Caravelle". Volkswagen wraz z firmą Westfalia opracowały trzy różne koncepcje takiego samochodu: jedną z szafką po lewej stronie z tyłu; drugą z dwoma wyjmowanymi, składanymi pojedynczymi fotelami w 2 rzędzie siedzeń; oraz jedną ze stałym siedzeniem z tyłu i z chłodziarką. Wspólna dla nich wszystkich była tylna kanapa, którą można rozłożyć na łóżko. Volkswagen preferował warianty z dwoma pojedynczymi siedzeniami oraz z jednym indywidualnym fotelem i chłodziarką. To były narodziny koncepcji Multivana.

Volkswagen Multivan - rodzina, wakacje, wypoczynek, hobby, sen i samochód miejski w jednym

W roku 1985 Volkswagen tak opisywał nowy model Multivan: - Dzięki najwyższej jakości podzespołom zawieszenia jeździ jak samochód osobowy i zachowuje się jak samochód osobowy. Dzięki swojej idealnej konstrukcji i przemyślanemu układowi ma jednak znacznie więcej miejsca wewnątrz. Ogromną jego zaletą są: miejsca siedzące dla 6 osób, wygodne fotele, indywidualne siedzisko ze schowkiem z tyłu, trzyosobowa kanapa ze schowkiem pod siedziskiem, którą można łatwo przekształcić w duże łóżko, a także składany stolik i chłodziarka.

Limitowane wersje Multivana T3 szybko uzyskały kultowy status. W 1988 roku zadebiutował Multivan Magnum z efektownymi, podwójnymi reflektorami i szerokimi zderzakami z tworzywa, podobnymi do tych, które w owym czasie montowano w Caravelle Carat. Następnie, w 1989 roku, pojawiły się wersje "Blue Star" i "White Star", nazwane tak z uwagi na lakier, którym były pokrywane. Ich specyfikacja obejmowała sportowe, obniżone zawieszenie i aluminiowe felgi z szerokimi oponami. Przedni grill z podwójnymi reflektorami i zderzaki zostały tu zaadaptowane z wersji Magnum. Wszystkie trzy modele pokazały, że możliwym jest, by minivan stworzony na bazie furgonetki był naprawdę sportowy, ekskluzywny i po prostu fajny. Odwołując się do historii należy jednak podkreślić, że to przede wszystkim autentyczna spuścizna modelu T1 Bulli na zawsze sprawiła, że wszystkie Transportery są naprawdę wszechstronnymi pojazdami, w których każdy szczegół musi być zawsze przemyślany funkcjonalnie, dokładnie zaprojektowany i perfekcyjnie wytworzony.

Produkcja Multivana T3 zakończyła się w roku 1990. Jednak, już w roku 1992, dwa lata po wprowadzeniu na rynek następcy, Multivana T4, Volkswagen postanowił zaskoczyć fanów Multivanem T3 "Last Limited Edition". Wyprodukowano ekskluzywną, limitowaną serię 2500 egzemplarzy i wszystkie zostały sprzedane dosłownie w jednej chwili. Łączna produkcja Multivana T3 wzrosła do 45 000 sztuk. Znaczna część z nich do dziś do dziś jeździ po drogach całego świata. Limitowane modele "Magnum", "Blue Star" i "White Star" zostały już uhonorowane niemiecką tablicą rejestracyjną H, przeznaczoną dla samochodów klasycznych. W 2022 roku do tej motoryzacyjnej hali sław dołączy również "Last Limited Edition".

 

Przeczytaj też:
Ford Polska z nowym prezesem

Ford Polska informuje, że z dniem 1 września 2020 roku nastąpiła zmiana na stanowisku prezesa i dyrektora zarządzającego.

 

Historia pewnego VW Bulli

Dokładnie 70 lat temu z linii produkcyjnej w zakładzie w Wolfsburgu zjechała niebieska furgonetka pierwszej generacji Volkswagena Transportera.

 

Volkswagen Samochody Dostawcze prezentuje nowego mini-kampera

Volkswagen Samochody Dostawcze prezentuje pierwsze rysunki i informacje na temat modelu będącego następcą VW Caddy Beach.

 

Elektryczny Volkswagen Crafter wraz z domową ładowarką ID.Charger

Volkswagen Samochody Dostawcze wraz z Volkswagen Financial Services przygotował dla klientów ofertę długoterminowego najmu elektrycznego e-Craftera.

 

Volkswagen Samochody Dostawcze podsumowuje projekt wypożyczania samochodów dostawczych na minuty

W sierpniu 2019 r. Volkswagen Samochody Dostawcze nawiązał współpracę z operatorem usług carsharingowych 4Mobility, w ramach której oferowali klientom krótkoterminowy najem samochodów dostawczych.

 

Volkswagen Samochody Dostawcze wydłuża okresy gwarancyjne na nowe samochody, ale nie dla wszystkich aut

Wydłużona gwarancja dotyczy wszystkich wersji modeli Amarok, Caddy, T6/T6.1 oraz Crafter.

 

Nowy Volkswagen Caddy całkowicie od nowa

Unifikacja produkcji nie omija nowego Caddy. Jak zastosowano platformę MQB w użytkowych Volkswagenach?

 

Po Polsce jeździ już ponad pięćset elektrycznych samochodów użytkowych

Według danych z końca lutego 2020 r., w Polsce były zarejestrowane łącznie 9803 samochody osobowe z napędem elektrycznym.

 

Elektryczny dostawczy Volkswagen już w latach siedemdziesiątych

Volkswagen Samochody Dostawcze pokaże elektrycznego VW Ogórka.

 

Wyszukiwarka

Informacje

Zapisz się do newslettera

Raz w tygodniu otrzymasz od nas przegląd wydarzeń z branży TSL