Volkswagen T3 Multivan

Wersja Multivan obchodzi trzydzieste piąte urodziny. Wszystko zaczęło się od modelu T3

Pierwszy Multivan bazował na modelu T3 i miał swoją światową premierę w 1985 r. na Międzynarodowych Targach Motoryzacyjnych (IAA) we Frankfurcie.

 

Szybko stał się ikoną wśród europejskich aut typu MPV. Dziś, 35 latach Multivan jest oferowany, przez Volkswagen Samochody Dostawcze, jako Volkswagen T 6.1 w sześciu różnych wersjach: od bardzo przystępnego cenowo Multivana 6.1 "Trendline" do najwyższej klasy Multivana 6.1 "Cruise".

Podczas targów IAA, we wrześniu 1985 roku Volkswagen prezentuje nową wersję modelu T3, Multivana, który dla serii T (Transporter) oznacza zupełnie nowy rozdział. To właściwie pierwszy crossover, w którym Volkswagen łączy to, co najlepsze z trzech światów: prowadzenie i wymiary samochodu osobowego, przestrzeń minivana i wszechstronność kompaktowego kampera. Multivan jest jednym z pierwszych na świecie pojazdów, który doskonale wpasowuje się w codzienne życie każdej rodziny, a jednocześnie oferuje ogromną przestrzeń i wszechstronność w podróży, czy podczas wypoczynku.

Historia powstania Multivana: Na początku lat osiemdziesiątych ubiegłego wieku eksperci ds. sprzedaży i marketingu Volkswagena w Hanowerze zauważyli, że T3 jest coraz częściej wykorzystywany przez klientów nie prowadzących działalności gospodarczej, jako auto wielozadaniowe. Jego ogromna wszechstronność sprawiła, że wiele rodzin, ale też podróżników i sportowców, np. surferów, zastąpiło samochody osobowe modelem T3, który postrzegali jako pojazd o większych możliwościach, bardziej zgodny z duchem czasu.

Pod koniec lat siedemdziesiątych i na początku osiemdziesiątych, klienci mogli już skorzystać z modułowej gamy wyposażenia "Mosaic Joker". Pozwalała ona wyposażyć standardowego T3 w elementy kempingowe, takie jak szafki i rozkładane łóżko. Entuzjaści podróży kamperem, którzy chcieli przeznaczyć na to więcej pieniędzy, mogli natomiast wybrać kompaktowego kampera "Joker" budowanego przez, współpracującą wówczas z Volkswagenem, firmę Westfalia. Wtedy jednak Volkswagen postawił sobie dodatkowy cel: stworzyć nowoczesny i nadający się do codziennego użytku samochód osobowy, który wypełni lukę pomiędzy "Jokerem", a ośmioosobowym Volkswagenem "Caravelle". Volkswagen wraz z firmą Westfalia opracowały trzy różne koncepcje takiego samochodu: jedną z szafką po lewej stronie z tyłu; drugą z dwoma wyjmowanymi, składanymi pojedynczymi fotelami w 2 rzędzie siedzeń; oraz jedną ze stałym siedzeniem z tyłu i z chłodziarką. Wspólna dla nich wszystkich była tylna kanapa, którą można rozłożyć na łóżko. Volkswagen preferował warianty z dwoma pojedynczymi siedzeniami oraz z jednym indywidualnym fotelem i chłodziarką. To były narodziny koncepcji Multivana.

Volkswagen Multivan - rodzina, wakacje, wypoczynek, hobby, sen i samochód miejski w jednym

W roku 1985 Volkswagen tak opisywał nowy model Multivan: - Dzięki najwyższej jakości podzespołom zawieszenia jeździ jak samochód osobowy i zachowuje się jak samochód osobowy. Dzięki swojej idealnej konstrukcji i przemyślanemu układowi ma jednak znacznie więcej miejsca wewnątrz. Ogromną jego zaletą są: miejsca siedzące dla 6 osób, wygodne fotele, indywidualne siedzisko ze schowkiem z tyłu, trzyosobowa kanapa ze schowkiem pod siedziskiem, którą można łatwo przekształcić w duże łóżko, a także składany stolik i chłodziarka.

Limitowane wersje Multivana T3 szybko uzyskały kultowy status. W 1988 roku zadebiutował Multivan Magnum z efektownymi, podwójnymi reflektorami i szerokimi zderzakami z tworzywa, podobnymi do tych, które w owym czasie montowano w Caravelle Carat. Następnie, w 1989 roku, pojawiły się wersje "Blue Star" i "White Star", nazwane tak z uwagi na lakier, którym były pokrywane. Ich specyfikacja obejmowała sportowe, obniżone zawieszenie i aluminiowe felgi z szerokimi oponami. Przedni grill z podwójnymi reflektorami i zderzaki zostały tu zaadaptowane z wersji Magnum. Wszystkie trzy modele pokazały, że możliwym jest, by minivan stworzony na bazie furgonetki był naprawdę sportowy, ekskluzywny i po prostu fajny. Odwołując się do historii należy jednak podkreślić, że to przede wszystkim autentyczna spuścizna modelu T1 Bulli na zawsze sprawiła, że wszystkie Transportery są naprawdę wszechstronnymi pojazdami, w których każdy szczegół musi być zawsze przemyślany funkcjonalnie, dokładnie zaprojektowany i perfekcyjnie wytworzony.

Produkcja Multivana T3 zakończyła się w roku 1990. Jednak, już w roku 1992, dwa lata po wprowadzeniu na rynek następcy, Multivana T4, Volkswagen postanowił zaskoczyć fanów Multivanem T3 "Last Limited Edition". Wyprodukowano ekskluzywną, limitowaną serię 2500 egzemplarzy i wszystkie zostały sprzedane dosłownie w jednej chwili. Łączna produkcja Multivana T3 wzrosła do 45 000 sztuk. Znaczna część z nich do dziś do dziś jeździ po drogach całego świata. Limitowane modele "Magnum", "Blue Star" i "White Star" zostały już uhonorowane niemiecką tablicą rejestracyjną H, przeznaczoną dla samochodów klasycznych. W 2022 roku do tej motoryzacyjnej hali sław dołączy również "Last Limited Edition".

 

Przeczytaj też:
Volkswagen Crafter model 2024 Już za kilka tygodni na rynku pojawi się zupełnie nowy, produkowany wyłącznie w Polsce Volkswagen Crafter.
Nowy Volkswagen Crafter - pierwsze informacje Jest produkowany wyłącznie w Polsce, w fabryce Volkswagen Poznań we Wrześni Volkswagen Crafter - to jeden z najnowocześniejszych pojazdów dostawczych w swoim segmencie.
VW Crafter o numerze 500 000 W zakładzie we Wrześni produkowane są modele dwóch marek: Volkswagen Crafter i MAN TGE, w tym również ich wersje elektryczne eCrafter i eTGE.
Volkswagen ID.Buzz z dłuższym rozstawem osi i siedmioma miejscami W fabryce w Hanowerze Volkswagen Samochody Użytkowe przygotował pierwsze zaplecze produkcyjne dla przyszłych wariantów ID. Buzz. Prace modernizacyjne w fabryce przeprowadzono podczas trzytygodniowej przerwy letniej.
Volkswagen Multivan w nowych wersjach lakierów Nowy Volkswagen Multivan - dostępny w czterech wersjach: Multivan, Life, Style i Energetic – może być polakierowany w jednym z szerokiej palety lakierów podstawowych, metalizowanych, czy perłowych.
Volkswagen wstrzyma produkcję samochodów w Polsce Od 10 marca zakłady spółki Volkswagen Poznań w Poznaniu i we Wrześni czasowo wstrzymują produkcję wytwarzanych tam modeli.
Rosja bez Forda, Volkswagena i wielu innych marek Z powodu wojny z Ukrainą w Rosji zawiesił swoją działalność Ford Motor. Zgodnie z oficjalnym oświadczeniem amerykańskiego producenta, decyzja wchodzi natychmiast w życie.
Nowy VW Multivan również w wersji hybryda plug-in Trzy linie wyposażenia, trzy wersje silnikowe - w tym po raz pierwszy hybrydowa.
Andreas Renschler, odchodzi w VW. Jaka będzie jego emerytura? Czołowa postać branży producentów ciężarówek, najpierw w Mercedes-Benz ostatnio w Traton, pożegnał się z koncernem.