Sierpniowe rejestracje przyczep i naczep
Ciężkie pojazdy w defensywie, ale widać odbicie.
Wśród naczep poziom rejestracji obniżył się w sierpniu br. do 921 szt. Spadek w tej grupie wyniósł -14,6% (-157 szt.). Rynek naczep jest w defensywie od czerwca ub.r. Natomiast w ostatnim miesiącu rynek przyczep był większy niż w sierpniu ub.r. o +18,6% r/r; (+901 szt.) i osiągnął 5743 szt. Stało się tak przede wszystkim dzięki wzrostowi o 15% wolumenowych przyczep lekkich do poziomu 4092 szt. i następnie przyczep ciężarowych - o 35,9% do 996 szt. Wzrost wsparł również rozwój rynku ciężarowych przyczep rolniczych o 29% do poziomu 551 szt. Przyczep specjalnych zarejestrowano 104 szt., o 15,4 % mniej niż w sierpniu 2019.
W podgrupie przyczep i naczep o DMC pow. 3,5t przybyło w sierpniu 2020 r. 1 094 pojazdów. Rezultat z ostatniego miesiąca był niższy o 10,9% niż przed rokiem i niższy niż przed miesiącem o 19,3%.
Od początku 2020 r. zarejestrowano łącznie 53 413 przyczep i naczep wszystkich rodzajów i jest to wynik niższy o (-10,2%) niż rok wcześniej ( -6 065 szt.). Rejestracje przyczep wzrosły minimalnie (+2,4%) a naczep zmniejszyły się o 46,2%. Grupa nowych, ciężarowych przyczep i naczep o DMC pow. 3,5 t osiągnęła w tym czasie 9367 szt., co oznacza zmniejszenie popytu w tej grupie o 45,4% w skali roku.
Nowe przyczepy i naczepy o DMC powyżej 3,5 t
Po radykalnie głębokich spadkach od marca do maja br. - odpowiednio o blisko 57%, 68% i 60% - widać stopniowe przyhamowanie tej tendencji. Rezultat z sierpnia br. wyniósł 1094 szt. i był niższy niż rok wcześniej tylko o 10,9% (-134 szt.), po spadku miesiąc wcześniej o -26%. Ostatni miesiąc był niższy niż w lipcu br. o 19,3% -261 szt.
Rejestracje ciągników samochodowych, które sygnalizują z wyprzedzeniem sytuację na rynku przyczep i naczep, zwiększyły się w ostatnim miesiącu r/r o 3,3% ale obniżyły się m/m o 21,8% (-252szt.) do poziomu 904 szt. Wydaje się, ze to dobry prognostyk dla rynku przyczep i naczep.
W sierpniu 2020 roku w ogólnym rankingu marek całej grupy przyczep i naczep pow. 3,5 t nieprzerwanie prowadzi firma EWT Trfuck & Trailer diler marki Schmitz Cargobull. Na drugim był Wielton, który wprowadził 150 nowych pojazdów do użytkowania (-3%). Na trzecim uplasowała się firma Pozkrone, importer naczep marki Krone, wydał on 125 pojazdów i odnotował 33% spadek. Na czwartym miejscu KOEGEL - dostarczył użytkownikom 85 pojazdów (+27%). Piąte miejsce zajął BODEX z liczbą 56 szt. (+12%).
Od początku 2020 r. w grupie przyczep i naczep o DMC pow. 3,5 t. zarejestrowano 9367 szt.; o 45,4% mniej niż w analogicznym okresie 2019. Tylko przyczep przybyło 1 079 szt. (-38%) a naczep 8288 (-46,2%).
W rankingu marek od początku 2020 r. w grupie przyczep i naczep pow. 3,5 t, na pierwszym miejscu, podobnie jak przed rokiem, jest Schmitz Cargobull, który wydał 1854 szt. - znacznie mniej pojazdów niż przed rokiem (-2 245 szt.; -55%). Podobnie drugi po sierpniu jest Krone z liczbą rejestracji 1495 szt. i stratą o 49%. Te dwie marki mają odpowiednio 20% i 16% udział w rynku. Pierwsza straciła 4,1 punktu proc. a druga 1,3 punktu. Trzeci na liście - WIELTON zachował swój udział w rynku (+0,2 pkt. proc do 13,7%), po rejestracji 1287 szt. ale również notuje głęboki spadek (-45%). Podobnie czwarty KOEGEL, który dostarczył klientom 661 pojazdów po spadku o 47%. Jego udział w skali roku (7%) jest niższy o 0,2 pkt. proc. . Na piątym miejscu BODEX wydał 413 szt. przy niższych rezultatach o 9%. Pozwoliło mu to utrzymać pozycję wypracowaną przed miesiącem i niemalże podwoić udział sprzed roku do 4,4%. SCHWARZMUELLER otworzył drugą piątkę z wynikiem 347 szt. i spadkiem o 18% i wyprzedził markę KAESSBOHRER (294 szt.; -58%).
W ogólnym rankingu przyczep i naczep, według podrodzaju od początku br., największą grupę stanowiły niezmiennie, platformy i zabudowy skrzyniowe (w tym kurtynowe i skrzyniowe obejmujące również skrzyniowo-plandekowe - zgodnie z nazewnictwem danych rejestracyjnych). Przybyło ich razem 4445 szt.; mniej (-53% ; -4958 szt.) niż rok wcześniej. Ich udział sięga ponad 47% wobec 55% po lipcu w ub.r.. Najwięcej rejestracji przypadło marce KRONE (949 szt.), następnie Schmitz Cargobull (902 szt.) i WIELTON (756 szt.) a dalej KOEGEL (591 szt.). Liderzy w tej grupie odczuli spadki odpowiednio o 59%, 57%, 52% i 48%.
Na drugim miejscu w rankingu były furgony, których przybyło 1 673 (-33%). Zajęły 18% rynku wobec 14% rok wcześniej. Wyróżniono wśród nich 1 149 chłodnie (-34%), 506 (-17%) furgonów uniwersalnych i 18 izoterm (-84%), których przed rokiem było 114 szt. Najwięcej chłodni 703 szt. zarejestrowały marki Schmitz Cargobull i 372 Krone.
Na trzecim miejscu wg podrodzaju były wywrotki, których przybyło 1568 szt. -41%. Zajęły ponad 16% rynku o 1 pkt. proc. więcej niż rok wcześniej. Pierwsze miejsca zajmują tu: BODEX (317 szt.; -12%), KEMPF ( 249 szt.; -20% ) i WIELTON (197 szt. -56%). Tuż za nim Schmitz Cargobull (164 szt.; -63%)
W całej grupie przyczep i naczep o DMC pow. 3,5t poza innymi, zarejestrowano także od początku br. 361 szt. cystern (-23%), 209 szt. (-18%) kłonicowych i 208 pojemników i .
W grupie tylko naczep o DMC pow. 3,5 t (8288 szt.; -46%; 88,4% udz. w rynku PiN pow. 3,5 t) zarejestrowano od początku br.: 3827 platform/zabudów skrzyniowych (-55%); 1656 furgonów (-32%), na które złożyło się: 1138 chłodni, 15 izoterm i 503 furgony uniwersalne. Kolejne były wywrotki z liczbą 1550 rejestracji (-41%).
W grupie przyczep (1079 szt.; -38%) oprócz zabudów skrzyniowych (618 szt.; -37%), które miały tu 57% tyle samo co rok wcześniej popularne były też nadwozia wymienne 97 szt. i przyczepy kłonicowe 90 szt. , kolejno 9% i 8% udziałów.
W rankingu marek tylko wśród naczep pow. 3,5 t od początku 2020 roku:
- pierwsze miejsce zajął Schmitz Cargobull (1850 szt.);
- drugie Krone (1484 szt.);
- trzecie WIELTON (1136 szt.);
Wśród przyczep ciężarowych pow. 3,5 t, na pierwszym miejscu jest GNIOTPOL (206 szt.), drugi WECON (199 szt.). Trzecie miejsce po rejestracji w tej grupie WIELTON 151 szt..