4trucks.pl

Czy dojazd na parking dla ciężarówek to czas pracy?

Niemiecki portal branżowy eurotransport.de zajął się tematem czasu pracy kierowców. Według opinii specjalistów dojazd do ciężarówki oraz powrót do domu lub hotelu powinien być wliczony do czasu pracy kierowcy.

 

W internecie zawrzało. Codzienna praktyka jest znana. Kierowca wsiada do kabiny ciężarówki wkłada kartę kierowcy i w ten sposób rozpoczyna swój dzienny lub tygodniowy czas pracy. A co w przypadku odpoczynków tygodniowych, gdy trzeba pozostawić samochód gdzieś na parkingu (nie w siedzibie firmy) i dojechać do miejsca odpoczynku?

Codziennie muszę odbierać ciężarówkę z parkingu, a później odstawić ją ponownie wieczorem na parking - mówi jeden z kierowców. - Do i z miejsca parkingowego dla ciężarówek jeżdżę prywatnym samochodem. Wieczorem, tuż przed końcem zmiany, dyspozytor zawsze informuje mnie, kiedy mam zacząć następny dzień. Czy te godziny przyjazdu i wyjazdu na parking dla ciężarówek faktycznie muszą być wprowadzane do urządzenia rejestrującego, jako inne godziny pracy? Gdybym miał wprowadzić godziny dojazdów, miałbym wyjątkowo dużą nadwyżkę godzin pracy.

Temat jest w dużej mierze uregulowany prawnie. Jeśli sam prowadzisz samochód godziny, w których podróżowałeś (kierowałeś samochodem) do i z domu (jeśli ciężarówka nie stoi w miejscu siedziby firmy), muszą zostać wprowadzone jako godziny pracy. Firma jest zobowiązana do planowania czynności kierowcy w taki sposób, aby był on w stanie przestrzegać czasu jazdy i odpoczynku (zawsze!) (Por. Art. 10 rozporządzenia 561/2006 lub art. 20a rozporządzenia o kierowcach). Zwykle pod uwagę bierze się tylko korki i inne utrudnienia na drodze, załadunek, rozładunek - stąd szczególne rozporządzenie w art. 12 561/2006. Jeśli więc pracodawca jest świadomy, że oprócz pracy w ciężarówce, masz godziny pracy związane z dojazdem do ciężarówki, należy je uwzględnić w planowaniu czasu pracy. Jeśli więc pracodawca jest świadomy, że oprócz pracy w ciężarówce, masz godziny pracy związane z dojazdem do ciężarówki lub powrotem do domu z ciężarówki, należy to uwzględnić w planowaniu czasu pracy.

Praca (regularna) dłużej niż 10 godzin dziennie nie powinna być wykonywana. W szczególności należy zadbać o to, aby nie naruszać przepisów prawa jazdy w węższym znaczeniu, tj. przestrzegać ograniczeń dotyczących czasu jazdy i odpoczynku oraz przerw w jeździe w sposób zgodny z prawem. Za przekroczenie czasu jazdy odpowiada kierowca. Co do zasady pracodawca ponosi odpowiedzialność za naruszenia przepisów dotyczących czasu pracy, chyba że pracownik umyślnie (a może tylko w wyniku rażącego niedbalstwa) narusza wymagania, nie przestrzegając instrukcji pracodawcy mających na celu przestrzeganie przepisów.

W związku z wprowadzeniem niektórych przepisów Pakietu Mobilności szczególne istotny wydaje się obecnie dojazd do samochodu ciężarowego w miejscu postoju podczas odbywania tzw. pauzy weekendowej lub też innych przypadków, gdy np. ciężarówkę pozostawia się poza miejscem siedziby firmy. Należy w tym przypadku poprawnie rejestrować swoje godziny pracy.

Przeczytaj też:
Konfiskata aut pijanym kierowcom - najczęściej zadawane pytania W dniu 14 marca 2024 r. wchodzą w życie przepisy pozwalające na konfiskatę samochodów pijanym kierowcom. Co prawda nie ma jeszcze do nich przepisów wykonawczych, lecz jest to tylko kwestia najbliższych tygodni.
Wymiana tachografów niezbędna przy międzynarodowych przewozach drogowych GITD przypomina, że do końca roku 2024 pojazdy wykorzystywane w międzynarodowych przewozach drogowych muszą zostać wyposażone w inteligentne tachografy drugiej wersji (tzw. retrofit).
Surowa kara za jazdę ciężarówką z zawieszoną działalnością W dniu 01 lutego 2024 r. inspektorzy z WITD w Gdańsku zatrzymali do rutynowej kontroli zestaw ciężarowy.
Ponad tysiąc kilometrów ciężarówką w jedną dobę 1300 km przejechał kierowca ciężarówki w jedną dobę, bez uprawnień, bez karty w tachografie.
Kilkanaście tysięcy złotych kary za tachograf W dniu 22 grudnia pilscy inspektorzy zatrzymali do kontroli zestaw pojazdów niemieckiego przewoźnika.
Kierowca ciężarówki zatrzymany za transport narkotyków Policjanci CBŚP przejęli 120 kg marihuany ukrytej w 246 litrowych beczkach przewożonych przez ciężarówkę.
Potrójna obsada w ciężarówce Kierowcy ciężarówki poruszali się w czasie zakazu i stracili prawo jazdy na 3 miesiące.
Paliwo ponad normę Zespół pojazdów był wyposażony w trzy stałe zbiorniki paliwa.
Kontrole w transporcie kontenerów Zespół kontrolny z WITD w Gdańsku w dniu 01 czerwca 2023r. w godzinach popołudniowych prowadził działania kontrolne na trasie S7, gdzie inspektorzy wzięli pod lupę kierowców ciężarówek z ładunkami w kontenerach.