Wyposażenie samochodów

Nowe technologie w nowych samochodach. Co i kiedy obowiązkowo

Nowe systemy dostępne na rynku mają się przyczynić się do zmniejszenia liczby ofiar śmiertelnych i liczby rannych na naszych drogach. W 90 proc. za wypadki odpowiada błąd kierowcy.

 

Już maju 2018 r. Komisja Europejska zaproponowała, aby niektóre środki bezpieczeństwa pojazdów stały się obowiązkowe, w tym systemy zmniejszające niebezpieczne martwe pola w samochodach ciężarowych i autobusach oraz technologia, która ostrzega kierowcę w przypadku senności lub rozproszenia uwagi. Zaawansowane elementy bezpieczeństwa przyczynią się do zmniejszenia liczby wypadków, utorują drogę do coraz bardziej opartej na sieci i zautomatyzowanej mobilności oraz zwiększą globalną innowacyjność i konkurencyjność europejskiego przemysłu samochodowego.

Nowe obowiązkowe elementy bezpieczeństwa obejmują:
- w samochodach osobowych, dostawczych, ciężarowych i autobusach: ostrzeżenie o senności i rozproszeniu uwagi kierowcy (np. korzystaniu ze smartfona podczas prowadzenia pojazdu), inteligentne dostosowanie prędkości, bezpieczeństwo cofania przy użyciu kamery lub czujników oraz rejestrator danych w razie wypadku („czarna skrzynka”);
- w samochodach osobowych i dostawczych: utrzymywanie pojazdu na pasie ruchu, zaawansowany system hamowania awaryjnego i ulepszone w wyniku testów zderzeniowych pasy bezpieczeństwa;
- w samochodach ciężarowych i autobusach: szczególne wymogi mające na celu poprawę bezpośredniej widoczności kierowców autobusów i samochodów ciężarowych oraz usunięcie martwych pól, a także systemy z przodu i boku pojazdu mające na celu wykrywanie użytkowników dróg szczególnie narażonych na wypadki i ostrzeganie o nich, zwłaszcza przy zakręcaniu.

 

Komisja szacuje, że do 2038 r. proponowane środki pomogą ocalić życie ponad 25 000 osobom i zapobiec poważnym obrażeniom u co najmniej 140 000 osób. Przyczyni się to do realizacji długoterminowego celu UE, jakim jest ograniczenie do bliskiej zeru liczby ofiar śmiertelnych i ciężko rannych do 2050 r.

Oprócz ochrony osób na europejskich drogach nowe zaawansowane elementy bezpieczeństwa pomogą kierowcom stopniowo przyzwyczaić się do nowego wspomagania jazdy. Coraz większa automatyzacja oferuje znaczny potencjał kompensowania błędów ludzkich oraz nowe rozwiązania w zakresie mobilności dla osób starszych i niepełnosprawnych fizycznie. Wszystko to powinno zwiększyć zaufanie publiczne i akceptację pojazdów zautomatyzowanych, wspierając przejście na jazdę autonomiczną.

Porozumienie polityczne osiągnięte przez Parlament Europejski, Radę i Komisję w ramach tzw. negocjacji trójstronnych wymaga obecnie formalnego zatwierdzenia przez Parlament Europejski i Radę. Nowe elementy bezpieczeństwa staną się obowiązkowe od 2022 r., z wyjątkiem bezpośredniej widoczności i systemu martwego pola w samochodach ciężarowych i autobusach oraz powiększonej strefy zabezpieczenia przed uderzeniem głową w samochodach osobowych i dostawczych. Staną się one obowiązkowe później ze względu na konieczne zmiany projektu konstrukcyjnego.

W ostatnich latach UE wprowadziła szereg obowiązkowych środków, co przyczyniło się do szacunkowego zmniejszenia liczby ofiar śmiertelnych o 50 000 w skali roku. Środki te obejmują systemy elektronicznej kontroli stateczności we wszystkich pojazdach oraz zaawansowane systemy hamowania awaryjnego i systemy ostrzegania przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu w samochodach ciężarowych i autobusach.

W 2017 r. Komisja rozpoczęła konsultacje społeczne, aby zebrać opinie zainteresowanych stron na temat możliwych ulepszeń obecnych środków w zakresie bezpieczeństwa pojazdów. W maju 2018 r. w ramach trzeciego pakietu działań „Europa w ruchu” Komisja zaproponowała przegląd rozporządzenia w sprawie bezpieczeństwa ogólnego oraz rozporządzenia w sprawie bezpieczeństwa pieszych. Przegląd rozporządzenia w sprawie bezpieczeństwa ogólnego idzie w parze ze skutecznym zarządzaniem bezpieczeństwem infrastruktury drogowej. Wniosek Komisji w tej sprawie został uzgodniony w lutym 2019 r.

Przeczytaj też:
POLOmarket inwestuje w Mercedesy Sieć POLOmarket realizuje kolejną ważną inwestycję w logistykę, finalizując zakup 13 ciągników siodłowych Mercedes-Benz oraz trzech pojazdów z zabudową chłodniczą za blisko 1,5 mln euro.
Daimler Truck Polska nagradza najlepsze firmy w swojej sieci dealersko-serwisowej Grupa Wróbel ponownie okazała się zwycięzcą w kategorii Dealer Roku. Najlepszym serwisem została firma BTC Czapka ze Skoczowa. 
Pojazdy użytkowe po pierwszym kwartale 2024 r. To już siódmy miesiąc spadku na rynku pojazdów użytkowych we wszystkich grupach: ciągniki samochodowe obniżyły się o blisko 19%, podwozia samochodowe i nieliczne samochody specjalne o 21%.
Mercedes-Benz Actros L z futurystyczną kabiną ProCabin już w sprzedaży Od kwietnia 2024 r. można składać zamówienia na nowego Actrosa L, który wejdzie do produkcji w grudniu bieżącego roku.
Używane Renault Trucks z gwarancją do 240 tys km Dzięki T Red, który doskonale ilustruje podejście do gospodarki o obiegu zamkniętym, producent kładzie nacisk zarówno na pojazdy używane, jak i na ponowne wykorzystanie użytych części.
RP-Trans nowym autoryzowanym punktem serwisowym Ford Trucks Polska Ford Trucks Polska otwiera piętnasty autoryzowany serwis pojazdów ciężarowych.
Słaby luty w pojazdach użytkowych Producenci pojazdów ciężarowych odnotowali kolejny spadek sprzedaży nowych ciężarówek.
FORD TRUCKS F-LINE następca serii Cargo Ford Trucks w oparciu o analizę zapotrzebowania rynku, wymagań klientów oraz regulacji prawnych na rynkach europejskich, nieustannie wprowadzania zmiany w swoich pojazdach.
Tytuł Dealer Roku DAF 2024 otrzymał serwis z Rzeszowa DAF Trucks Polska już od 13 lat nagradza czołowych dealerów marki w Polsce. W tym roku najlepszymi wynikami we wszystkich kluczowych aspektach działalności może pochwalić się oddział Grupy Wanicki z Trzciany pod Rzeszowem.