Nowe technologie w nowych samochodach. Co i kiedy obowiązkowo

Wyposażenie samochodów

Nowe systemy dostępne na rynku mają się przyczynić się do zmniejszenia liczby ofiar śmiertelnych i liczby rannych na naszych drogach. W 90 proc. za wypadki odpowiada błąd kierowcy.

 

Już maju 2018 r. Komisja Europejska zaproponowała, aby niektóre środki bezpieczeństwa pojazdów stały się obowiązkowe, w tym systemy zmniejszające niebezpieczne martwe pola w samochodach ciężarowych i autobusach oraz technologia, która ostrzega kierowcę w przypadku senności lub rozproszenia uwagi. Zaawansowane elementy bezpieczeństwa przyczynią się do zmniejszenia liczby wypadków, utorują drogę do coraz bardziej opartej na sieci i zautomatyzowanej mobilności oraz zwiększą globalną innowacyjność i konkurencyjność europejskiego przemysłu samochodowego.

Nowe obowiązkowe elementy bezpieczeństwa obejmują:
- w samochodach osobowych, dostawczych, ciężarowych i autobusach: ostrzeżenie o senności i rozproszeniu uwagi kierowcy (np. korzystaniu ze smartfona podczas prowadzenia pojazdu), inteligentne dostosowanie prędkości, bezpieczeństwo cofania przy użyciu kamery lub czujników oraz rejestrator danych w razie wypadku („czarna skrzynka”);
- w samochodach osobowych i dostawczych: utrzymywanie pojazdu na pasie ruchu, zaawansowany system hamowania awaryjnego i ulepszone w wyniku testów zderzeniowych pasy bezpieczeństwa;
- w samochodach ciężarowych i autobusach: szczególne wymogi mające na celu poprawę bezpośredniej widoczności kierowców autobusów i samochodów ciężarowych oraz usunięcie martwych pól, a także systemy z przodu i boku pojazdu mające na celu wykrywanie użytkowników dróg szczególnie narażonych na wypadki i ostrzeganie o nich, zwłaszcza przy zakręcaniu.

 

Komisja szacuje, że do 2038 r. proponowane środki pomogą ocalić życie ponad 25 000 osobom i zapobiec poważnym obrażeniom u co najmniej 140 000 osób. Przyczyni się to do realizacji długoterminowego celu UE, jakim jest ograniczenie do bliskiej zeru liczby ofiar śmiertelnych i ciężko rannych do 2050 r.

Oprócz ochrony osób na europejskich drogach nowe zaawansowane elementy bezpieczeństwa pomogą kierowcom stopniowo przyzwyczaić się do nowego wspomagania jazdy. Coraz większa automatyzacja oferuje znaczny potencjał kompensowania błędów ludzkich oraz nowe rozwiązania w zakresie mobilności dla osób starszych i niepełnosprawnych fizycznie. Wszystko to powinno zwiększyć zaufanie publiczne i akceptację pojazdów zautomatyzowanych, wspierając przejście na jazdę autonomiczną.

Porozumienie polityczne osiągnięte przez Parlament Europejski, Radę i Komisję w ramach tzw. negocjacji trójstronnych wymaga obecnie formalnego zatwierdzenia przez Parlament Europejski i Radę. Nowe elementy bezpieczeństwa staną się obowiązkowe od 2022 r., z wyjątkiem bezpośredniej widoczności i systemu martwego pola w samochodach ciężarowych i autobusach oraz powiększonej strefy zabezpieczenia przed uderzeniem głową w samochodach osobowych i dostawczych. Staną się one obowiązkowe później ze względu na konieczne zmiany projektu konstrukcyjnego.

W ostatnich latach UE wprowadziła szereg obowiązkowych środków, co przyczyniło się do szacunkowego zmniejszenia liczby ofiar śmiertelnych o 50 000 w skali roku. Środki te obejmują systemy elektronicznej kontroli stateczności we wszystkich pojazdach oraz zaawansowane systemy hamowania awaryjnego i systemy ostrzegania przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu w samochodach ciężarowych i autobusach.

W 2017 r. Komisja rozpoczęła konsultacje społeczne, aby zebrać opinie zainteresowanych stron na temat możliwych ulepszeń obecnych środków w zakresie bezpieczeństwa pojazdów. W maju 2018 r. w ramach trzeciego pakietu działań „Europa w ruchu” Komisja zaproponowała przegląd rozporządzenia w sprawie bezpieczeństwa ogólnego oraz rozporządzenia w sprawie bezpieczeństwa pieszych. Przegląd rozporządzenia w sprawie bezpieczeństwa ogólnego idzie w parze ze skutecznym zarządzaniem bezpieczeństwem infrastruktury drogowej. Wniosek Komisji w tej sprawie został uzgodniony w lutym 2019 r.

Przeczytaj też:
IVECO S-Way bez lusterek. Kolejny producent testuje MirrorCam

Kto już widział IVECO S-Way bez lusterek bocznych?

 

Continental wprowadza monitoring obciążenia dla całego zestawu pojazdów

Continental opracowała zintegrowany system ważenia do ciągłego określania obciążenia pojazdów użytkowych.

 

Czym jest w ciężarówce magistrala CAN i FMS

Magistrala CAN, czyli Controlled Area Network powstała w latach 80 XX wieku z inicjatywy niemieckiej firmy Bosch.

 

Top 10 najlepszych marek ciężarówek w Rosji

Wielkość rosyjskiego rynku nowych ciężarówek spada mniej niż w krajach zachodnich.

 

Wyremontowany Mercedes-Benz SK 1838

Firma NVC z Oberhausen zajmująca się skupem i sprzedażą historycznych ciężarówek pokazała wyremontowanego Mercedesa SK.

 

KAMAZ wywrotka w nowej odsłonie

Fabryka samochodów KAMAZ zmontowała pierwszą wywrotkę z nowej rodziny K5 - KAMAZ-6595.

 

Rejestracje samochodów ciężarowych w sierpniu

Liczba rejestracji nowych samochodów ciężarowych, w sierpniu br., była minimalnie wyższa niż rok wcześniej za sprawą przede wszystkim ciągników siodłowych.

 

PZU pomoże kierowcom przy zakupie używanego auta

Grupa PZU uruchamia usługę sprawdzenia stanu technicznego samochodu przed zakupem w ramach nowej marki Pomoc Non Stop.

 

Lidl Szwajcaria wspiera badania nad gazem syntetycznym do napędu ciężarówek

Lidl Switzerland zamierza w przyszłości użytkować swoje ciężarówki bez paliw kopalnych, opierając się m.in. na odnawialnym gazie syntetycznym jako źródle energii.

 

Wyszukiwarka

Informacje

Zapisz się do newslettera

Raz w tygodniu otrzymasz od nas przegląd wydarzeń z branży TSL