Actros Polska

Paliwo do ciężarówek bezpośrednio ze spalin

Badacze w Szwajcarii opatentowali nową koncepcję, która zmniejszyłaby emisję CO2 z samochodów ciężarowych o prawie 90%.

 

Chodzi wychwytywanie CO2 bezpośrednio ze spalin, przekształcanie ich i przechowywanie w postaci płynnej na pokładzie pojazdu. Następnie ciekłe CO2 można zamienić z powrotem w paliwo.

Pracownicy politechniki w Lozannie proponują bezprecedensowe rozwiązanie mające na celu redukcję emisji związanych z tym sektorem: najpierw spaliny pojazdu są zbierane do pojemnika i chłodzone, woda jest oddzielana od gazów. Aby oddzielić CO2 od innych gazów (azotu i tlenu), przechodzi przez system adsorpcji z modulacją temperatury, przy użyciu materiałów lub adsorbentów opartych na strukturach metalowo-organicznych (MOF), specjalnie zaprojektowanych do pochłaniania CO2. Po nasyceniu CO2 materiał ten jest podgrzewany, aby wyekstrahować czysty CO2. Szybkoobrotowe turbosprężarki opracowane przez laboratorium Jürga Schiffmanna w EPFL Neuchâtel wykorzystują ciepło z silnika do sprężania CO2 i nadania mu płynności. Tak przygotowane CO2 jest przechowywane w zbiorniku. Można je przekształcić w paliwo konwencjonalne na konkretnej stacji, używając zielonej energii elektrycznej.

Cały proces odbędzie się w kapsule o wymiarach 2 mx 0,9 mx 1,2 m, umieszczonej za kabiną kierowcy. Waga kapsuły stanowi zaledwie 7% ładowności pojazdu.

Obliczenia naukowców wskazują, że ciężarówka zużywająca 1 kilogram konwencjonalnego paliwa wyprodukowałaby 3 kg ciekłego CO2, a przemiana przebiega bez utraty energii.

Jeśli chodzi o 10% emisji CO2 niepodlegających recyklingowi, naukowcy proponują zrównoważyć je za pomocą biomasy.

Teoretycznie system ten mógłby działać dla wszystkich typów pojazdów ciężarowych, autokarów, a nawet statków. Zaletą tego systemu na poziomie przemysłowym jest to, że w przeciwieństwie do rozwiązań elektrycznych lub wodorowych pozwala on na zachowanie floty konwencjonalnych pojazdów ciężarowych, które już poruszają się po naszych drogach, i uczynienie ich neutralnymi pod względem emisji dwutlenku węgla.