samochód ogniwa paliwowe

Ciężarówki na ogniwa paliwowe najpierw w Szwajcarii

Producent pojazdów silnikowych z Korei Południowej Hyundai Motor Company wprowadził na rynek pierwsze dziesięć ciężkich samochodów ciężarowych z napędami na ogniwa paliwowe.

 

Ciężarówki zostały wysłane do odbiorcy w Szwajcarii na początku lipca. Pojazdy z ogniwami typu "XCIENT Fuel Cell" wyposażone są w podwójną jednostkę 95 kW, która generuje 190 kW mocy. Ciężarówki napędzane są silnikiem o mocy 300 kW firmy Siemens. Przy 32,09 kg H2 ciężarówki mają zasięg 400 km; cena wodoru w Niemczech wynosi obecnie 9,50 euro, ale analitycy przewidują niedaleki jej spadek. Tankowanie takiego samochodu trwa od 8 do 20 minut. Pojazd może mieć 19 t DMC, jako zabudowane podwozie lub zestaw z przyczepą 36 t DMC.

Jeszcze w tym roku kolejnych 40 ciężarówek tego typu ma trafić do klientów w Szwajcarii. Hyundai już pracuje nad ciągnikiem siodłowym, który trafi na rynek w 2023 roku.

Hyundai planuje dostarczyć, do 2025 roku, do Szwajcarii ogółem 1600 ciężarówek "XCIENT" na ogniwa paliwowe. Pojazdy na razie nie są jeszcze dostępne na rynku niemieckim. Hyundai ma spółkę joint venture w Szwajcarii od 2019 roku.

Nowością jest fakt, że firmy transportowe mogą dzierżawić pojazdy od Hyundai Hydrogen Mobility, więc nie są wymagane żadne inwestycje. Ponieważ w Szwajcarii nie ma opłat dla pojazdów ciężkich (HVF) w wersjach bezemisyjnych, koszty ciężarówki z ogniwami paliwowymi, w przeliczeniu na 1 na kilometr, są niewiele wyższe niż ciężarówki z silnikiem wysokoprężnym.

Szwajcaria ma największy udział w produkcji energii wodnej i dlatego produkcja wodoru w tym kraju będzie stosunkowo łatwa. Po Szwajcarii Hyundai chce rozpocząć ekspansję na cały rynek europejski.

 

Przeczytaj też:
Elektryczny autobus z Sanoka W ramach projektu: "Autobus z tylnym, zewnętrznym, elektrycznym układem napędowym" fabryka wyprodukowała nietypowy autobus o nazwie AUTOELEKTROSAN.
26 autobusów wodorowych NesoBus będzie jeździło w Chełmie Dostawa autobusów ma odbyć się w 3 transzach, a ostatecznie zakończyć się 30 października 2025 roku. To trzecie duże zamówienie NesoBusów po Rybniku i Gdańsku.
XPO Logistics inwestuje w 165 elektrycznych Renault Trucks XPO, jeden z największych europejskich dostawców innowacyjnych i zrównoważonych rozwiązań transportowych i logistycznych, ogłosił bezprecedensowe nowe zamówienie na 165 elektrycznych pojazdów ciężarowych.
Elektryczna śmieciarka dostarczona do Bolesławca Volvo Trucks Polska dostarczyło elektryczną śmieciarkę do Miejskiego Zakładu Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o. w Bolesławcu.
Jest już nowy Mercedes-Benz eSprinter Dwa rodzaje i dwie długości nadwozia, trzy pojemności akumulatorów i duża ładowność stanowią podstawę dla licznych wariantów nadwozia i sprawiają, że nowy eSprinter może stać się idealnym dużym vanem.
Solidaris odbiera pierwsze elektryczne Volvo FM Volvo Trucks Polska dostarczyło pierwsze dwa elektryczne ciągniki siodłowe Volvo FM do firmy –Solidaris Sp. z o.o.
Pierwszy MAN eTruck sprzedany w Polsce W piątek 19 stycznia 2024 r. w Krakowie została podpisana pierwsza w Polsce umowa sprzedaży w pełni elektrycznej ciężarówki MAN eTruck.
Rozpoczęcie sprzedaży nowego eSprintera i Sprintera Mercedes-Benz eSprinter o zasięgu do 440 kilometrów.
Samochody elektryczne i inne paliwa alternatywne W 2023r zarejestrowano niemal 224 tys. pojazdów z alternatywnymi napędami dla wszystkich kategorii rynku, co oznacza wzrost o 34%.