Adaptacyjny tempomat nie uchroni od mandatu

Kierowca ciężarówki

Zbyt mała odległość to jedna z dwóch głównych przyczyn wypadków ciężarówek.

 

Policja reaguje. Organizowane są coraz częstsze pomiary odległości. Jednak kierowcy, którzy chcą zachować określoną bezpieczną odległość dzięki adaptacyjnym tempomatom, również otrzymują mandaty.

Policja autostradowa przeprowadza kontrole za pomocą dronów. Można je spotkać na przykład na A 6 i A 5. Drony dostarczają obraz z góry, na których dobrze widać odległości pomiędzy jadącymi ciężarówkami.

Liczba kolizji z powodu najechania na pojazd poprzedzający, na autostradzie, wzrosła do ponad 250 - tylko w pierwszej połowie roku, 32 kierowców ciężarówek zginęło. Ostatni taki przypadek miał miejsce 23 lipca na A1 między Bremen a Sittensen.

Co trzecia ciężarówka jedzie zbyt blisko

Według członków European Automobile Club na moście autostradowym Ursulum nad autostradą A 485 w Hesji, co trzecia ciężarówka była zbyt blisko pojazdu poprzedzającego. Oprócz autostrad A2 i A 5 w pobliżu Forst, autostrada A1, która jest zagrożona zatorami, stała się obecnie jedną z najbardziej podatnych na wypadki autostrad dla kierowców ciężarówek. Tam policja podejmuje obecnie ostre działania prewencyjne. Z drona widać również dobrze kierowców rozmawiających przez telefon.

Wspomaganie nagłego hamowania nie pomaga, jeśli odległość jest zbyt mała

Technologia zastosowana w nowoczesnych samochodach ciężarowych pomaga tylko w ograniczonym stopniu. Asystent hamowania awaryjnego może pomóc tylko w ograniczonym zakresie, jeśli odległość bezpieczeństwa jest zbyt mała, system nie poradzi sobie z zatrzymaniem zestawu. Wszystkie systemy wymagają tak zwanej fazy ostrzegawczej trwającej co najmniej 1,8 sekundy, podczas której kierowca może sam zareagować. W tym czasie ciężarówka nadal jedzie. System zadziała z pełną siła dopiero po tym czasie. Jeśli odległość jest zbyt mała, a kierowca samochodu poprzedzającego zahamuje nagle, zbyt mała odległość nie wystarczy na pokonanie siły bezwładności pojazdu.

Kierowcy ciężarówek dostają mandaty - mimo włączenia tempomatu adaptacyjnego

Na drogach, wśród kierowców, występuje jeszcze inne zjawisko. Przykładem niech będzie Mercedes Actros z 2019 roku wyposażony w system ABA5. System pozwala zachować przepisową odległość 50 m od poprzedzającego pojazdu. Jednak są sytuacje, w których może nastąpić zmniejszenie dystansu i pojazd zbliży się na odległość np. 40 m. Według biura prasowego producenta system jest zaprojektowany i certyfikowany tak, aby przestrzegane były prawnie określone odstępy. Faktem jest że system zawsze dostosowuje się do średniej odległości docelowej i jest ustawiony tak, aby było to 50 metrów przy 80 km/h. W praktyce odległość kontrolna może być na krótko inna. Na przykład podczas wyprzedzania, aby nie spowalniać zbyt gwałtownie jadącego z tyłu ruchu, odległość jest kontrolnie resetowana (tak jak zrobiłby to kierowca).

Pięćdziesiąt metrów dystansu

Minimalna odległość 50 m, która obowiązuje ustawowo w Niemczech, obowiązuje gdy pojazdy lub cała kolumna jedzie z mniej więcej taką samą prędkością. Inne kraje czasami określają przedziały czasowe wynoszące dwie lub trzy sekundy dla ciężarówek (Wielka Brytania, Norwegia); 50 metrów w Niemczech odpowiada ponad dwóm sekundom przy 80 km/h i prawie czterem sekundom przy 50 km/h. Ważne, żeby wiedzieć, że 50-metrowa odległość określona dla podróży np. w kolumnach nie wystarcza do zatrzymania się przed stojącą przeszkodą. Kierowca sam musi rozpoznać prędkość poruszającego się przed nim pojazdu i zachować odpowiedni dystans. Całkowicie bezpieczna odległością wydaje się być 90 do 100 metrów.
Jest rzeczą oczywistą, że z jednej strony odległość 50 metrów nie jest wystarczająca w pewnych sytuacjach, ale w dynamicznych sytuacjach drogowych odległość 50 metrów może być niezachowana - na przykład, gdy pojazd z przodu zwalnia. Jeżeli policja przeprowadzi kontrolę odległości w takiej właśnie sytuacji i nałoży grzywnę, kierowca ciężarówki z pewnością ma duże szanse na wybronienie się od mandatu.

 

Przeczytaj też:
Lamborghini taranuje ciężarówkę na A1

Szybka jazda często bywa przyczyną zdarzeń lub wypadków drogowych.

Na pierwszy rzut oka kierowca ciężarówki prawidłowo zabezpieczył ładunek

Jednak po bliższym przyjrzeniu się wszystkim, którzy znajdą się w pobliżu transportu grozi śmiertelne niebezpieczeństwo.

 

Polski kierowca ciężarówki został skazany za 1 milion funtów heroiny ukrytej w dostawie chipsów

Kierowca ciężarówki aresztowany w dokach Harwich z heroiną o wartości 1,25 miliona funtów.

 

Dwóch kierowców ciężarówek zatrzymanych za manipulowanie tachografem za pomocą pilota

Dwóch kierowców ciężarówek, w wieku 37 i 51 lat, zostało aresztowanych w ubiegły poniedziałek, 24 sierpnia, po tym, jak zauważono w ich urządzeniach rejestrujących fałszowanie zapisu.

 

Pechowy kierowca ciężarówki, czy świadome działanie?

W czwartek rano niemieccy policjanci sprawdzili ciężarówkę i odkryli poważne naruszenia.

Naczepa wyczepia się podczas ruszania ze stacji benzynowej

W czwartek wieczorem kierowca polskiej ciężarówki chciał odjechać z terenu stacji benzynowej w kierunku autostrady i zgubił naczepę.

 

Czy dojazd na parking dla ciężarówek to czas pracy?

Niemiecki portal branżowy eurotransport.de zajął się tematem czasu pracy kierowców. Według opinii specjalistów dojazd do ciężarówki oraz powrót do domu lub hotelu powinien być wliczony do czasu pracy kierowcy.

 

Pakiet Mobilności - jak opisać wykresówkę i kto nie musi mieć tachografu?

W dniu 20 sierpnia 2020 roku w życie wchodzą pierwsze regulacje zawarte w Pakiecie Mobilności. Nowe przepisy ukazały się ok. 10 dni wcześniej, niż przewidywała to początkowo KE.

 

Pakiet Mobilności - pierwsze przepisy dla kierowców ciężarówek już od dziś

Od dziś zaczynają obowiązywać kierowców ciężarówek oraz przewoźników niektóre przepisy dotyczące Pakietu Mobilności.

 

Wyszukiwarka

Informacje

Zapisz się do newslettera

Raz w tygodniu otrzymasz od nas przegląd wydarzeń z branży TSL