Wakacje lepsze niż rok temu - rejestracje ciężarówek poszły w górę

Rejestracje ciężarowe Polska

W lipcu 2020 r. zarejestrowano 1823 pojazdy użytkowe pow. 3,5 t, to o 3,5% więcej niż rok wcześniej.

 

Rejestracje ostatniego miesiąca przerwały tendencję spadkową, która trwała nieprzerwanie od lipca ub.r. spotęgowana dodatkowo w ostatnich miesiącach pandemią COVID-19. Wydania w lipcu przyspieszyły i zwiększyły się w porównaniu z czerwcem o 8,1% (po wzroście w czerwcu do maja aż o 61,0% a w maju do kwietnia o 5,6%). Należy podkreślić, że baza ubiegłorocznych rejestracji do porównania, w lipcu, była wyjątkowo niska nie tylko ze względów sezonowego, wakacyjnego spowolnienia ale głównie z powodu przyspieszonych w ub.r. rejestracji przed połową czerwca przed wprowadzeniem obowiązku stosowania cyfrowych tachografów.

Liczba rejestracji nowych samochodów ciężarowych była niemalże taka sama jak rok wcześniej (+0,5%) za sprawą przede wszystkim wolumenowych ciągników siodłowych (+0,9%). Podwozia ciężarowe przyhamowały o 13,5% a niewiele ważące rejestracje samochodów specjalnych zwiększyły się o 115,7%. Liczba nowych autobusów pow. 3,5 t wzrosła o 50% w porównaniu do lipca 2019 r. a ich wydania wyniosły 159 szt. Dostawy wszystkich ciężarówek do odbiorców objęły 1 664 szt.

Od początku roku przybyło 10 652 nowych pojazdów użytkowych o DMC pow. 3,5 t

W miesiącu lipcu w całej grupie zarejestrowano 2576 samochodów ciężarowych (+16,8% r/r; +23,2% m/m) i 170 autobusów (-12,8% r/r; +27,8% m/m).

Nowe samochody ciężarowe o DMC>3,5 t

W całej grupie nowych samochodów ciężarowych pow. 3,5 t w lipcu 2020 r. zarejestrowano 1664 szt. To rezultat niemalże identyczny jaki osiągnięto w takim samym miesiącu przed rokiem (+0,5% r/r; +8 szt.), a to dzięki lekkiemu wzrostowi w grupie wiodących ciągników samochodowych do poziomu 1 156 szt.( +0,9% r/r). Wśród podwozi rejestracje były niższe niż rok wcześniej o 2 szt. i osiągnęły 508 szt. Złożyły się na nie kompletne (lub skompletowane) podwozia samochodów ciężarowych (398 szt.; -13,5% r/r) i samochodów specjalnych (110 szt.; +115,7%).
W porównaniu z wynikami z poprzedniego miesiąca br. rynek podwozi ciężarowych i specjalnych zwiększył się łącznie o 11,4% m/m (+52 szt.), natomiast ciągników samochodowych umiarkowanie (+5,9% m/m; +64 szt.). Ogólnie w zagregowanej grupie rynek był większy niż miesiąc wcześniej o 7,5% m/m (+116 szt.).

Nowe podwozia ciężarowe

Rejestracje wszystkich podwozi samochodów ciężarowych i specjalnych (kompletnych lub skompletowanych), wyniosły w lipcu br. 508 szt. wobec 510 rok wcześniej. Pierwsze miejsce w ich grupie zajął MAN (126 szt.). Drugi był Mercedes-Benz 114 szt., a trzecie przypadło marce IVECO 92 szt. Dalej Volvo ze znacznie niższym rezultatem 58 szt. a kolejna była Scania 46 szt. i dopiero po niej DAF 36 szt.. Pierwsze cztery marki odnotowały wzrosty w stosunku do roku poprzedniego:, Mercedes-Benz (+34%), Volvo (+16%), MAN (+8%), IVECO (+8%) natomiast Scania (-46%) i DAF (-8%) spadki.

Nowe ciągniki siodłowe

W grupie ciągników siodłowych w lipcu 2020 r. najwięcej zarejestrowała firma DAF Trucks - 268 szt. (-9% r/r i +8% m/m). Na drugim miejscu Volvo Trucks z liczbą 219 szt. (-6% r/r i +16% m/m), a na trzecim Scania (212 szt.; +32% r/r i +8% m/m). Na czwartym, ostatni miesiąc zakończył Mercedes-Benz Trucks (186 szt.; +50% r/r: +37% m/m). Pierwszą piątkę zamknął MAN Truck & Bus (156 szt.; -24% r/r; -36% m/m).

Rejestracje ciężarówek od początku roku

W ogólnym rankingu marek w lipcu 2020 r. w grupie samochodów o DMC powyżej 3,5 t najwięcej pojazdów wydał DAF 304 szt. (-9%) uzyskując 18,3% tej części rynku –mniej o 1,8 pkt. proc. niż przed rokiem. Drugi było Mercedes-Benz 300 szt. (+44%). Jego udział wyniósł 18% i był niemal identyczny niż w ub.r. (+0,4 pkt. proc). Za nim MAN ( 282 szt.; -12%). Uzyskał 17% udziału w rynku. Czwarte Volvo po rejestracji 277 szt. i spadku o 3%. Pierwszą piątkę zamknęła Scania (258 szt.+5%)
Wśród firm rejestrujących na regon (objęły 91,2% podczas gdy przed rokiem 94,3%% rynku), zasadniczą część stanowiły firmy prowadzące leasing czy CFM, na które przypadło 74,9% rynku czyli więcej o 1,3 pkt. proc. niż rok wcześniej (76,2 %).

W ogólnym rankingu marek w grupie samochodów o DMC powyżej 3,5 t od początku 2020 r. uplasowały się:

- DAF Trucks (2118 szt. -46%);
- MAN Truck & Bus (1713 szt. -47%);
- Volvo Trucks (1582 szt. -41%);
- SCANIA (1524 szt. -61%);
- Mercedes-Benz Trucks (1431 szt. -48%).

Ciężarowe używane

W grupie używanych pojazdów użytkowych o DMC pow. 3,5 t sprowadzanych do Polski z zagranicy, po spadkach obserwowanych od początku roku, lipiec przyniósł wyraźne odbicie o +14,4% do 2747 szt. W czerwcu odnotowaliśmy wzrost o 3%. Ostatni wynik jest nie tylko wyższy niż w ub.r. (+14,4%; +344 szt.) ale też wyższy niż w czerwcu br. o 23,5% (+523 szt.).
Od początku 2020 r. sprowadzono 14 837 używanych pojazdów użytkowych (-22,6%; -4335 szt.), w tej liczbie znalazło się 13 694 samochody ciężarowe (-21,5%; -3 761szt.)) i 1143 autobusy (-33,4%; -574 szt.). Wszystkich sprowadzonych używanych pojazdów było o 39% więcej niż zarejestrowano w tym czasie nowych.

Nowe samochody dostawcze o DMC<=3,5 t

W grupie samochodów dostawczych do 3,5 t w Lipcu 2020 r. według analiz PZPM przygotowanych na podstawie wstępnych danych CEP, przybyło 5831 nowo zarejestrowanych pojazdów, z lekkim wzrostem o 1,7% r/r. W porównaniu z rezultatem z czerwca br. rynek samochodów dostawczych był o 13,7% wyższy (+704 szt.).

W lipcu 2020 r. w rankingu samochodów dostawczych na pozycję leadera wróciła marka Renault z wynikiem 827 szt. Druga była marka Fiat z wynikiem 808 szt. (-18,2%) zeszłoroczny leader z niewielką przewagą nad marką Ford (798 szt. +36,6%), która odnotowała najwyższy wzrost w pierwszej piątce. Czwarty był Volkswagen (679szt.; +7,1%). Pierwszą piątkę zamknął Mercedes-Benz (614 szt. +15,6%).

W ogólnym rankingu modeli, w lipcu br. na pierwszym miejscu - Renault Master (653) bez zmiany pozycji w porównaniu do sytuacji sprzed roku. Za nim teraz Fiat Ducato (642). Trzeci – Mercedes-Benz Sprinter (467) i IVECO Daily (432) czwarty – ze wzrostem o jedną pozycję r/r. Pierwszą piątkę zamknęła Dacia Dokker (289), która zyskała czwartą pozycje. Drugą piątkę otworzył Volkswagen Crafter z liczbą 278.

Od początku 2020 roku zarejestrowano 30 453 nowych samochodów dostawcze do 3,5 t, co jest wynikiem niższym niż po lipcu w 2019 roku o -25,3%.

Przeczytaj też:
IVECO S-Way bez lusterek. Kolejny producent testuje MirrorCam

Kto już widział IVECO S-Way bez lusterek bocznych?

 

Continental wprowadza monitoring obciążenia dla całego zestawu pojazdów

Continental opracowała zintegrowany system ważenia do ciągłego określania obciążenia pojazdów użytkowych.

 

Czym jest w ciężarówce magistrala CAN i FMS

Magistrala CAN, czyli Controlled Area Network powstała w latach 80 XX wieku z inicjatywy niemieckiej firmy Bosch.

 

Top 10 najlepszych marek ciężarówek w Rosji

Wielkość rosyjskiego rynku nowych ciężarówek spada mniej niż w krajach zachodnich.

 

Wyremontowany Mercedes-Benz SK 1838

Firma NVC z Oberhausen zajmująca się skupem i sprzedażą historycznych ciężarówek pokazała wyremontowanego Mercedesa SK.

 

KAMAZ wywrotka w nowej odsłonie

Fabryka samochodów KAMAZ zmontowała pierwszą wywrotkę z nowej rodziny K5 - KAMAZ-6595.

 

Rejestracje samochodów ciężarowych w sierpniu

Liczba rejestracji nowych samochodów ciężarowych, w sierpniu br., była minimalnie wyższa niż rok wcześniej za sprawą przede wszystkim ciągników siodłowych.

 

Policjanci szkolą się na nowych MAN TGE

Pod koniec wakacji, na terenie Wydziału Transportu Stołecznej Policji odbyło się szkolenie funkcjonariuszy Wydziału Ruchu Drogowego.

PZU pomoże kierowcom przy zakupie używanego auta

Grupa PZU uruchamia usługę sprawdzenia stanu technicznego samochodu przed zakupem w ramach nowej marki Pomoc Non Stop.

 

Wyszukiwarka

Informacje

Zapisz się do newslettera

Raz w tygodniu otrzymasz od nas przegląd wydarzeń z branży TSL