Volkswagen T1

Historia pewnego VW Bulli

Dokładnie 70 lat temu z linii produkcyjnej w zakładzie w Wolfsburgu zjechała niebieska furgonetka pierwszej generacji Volkswagena Transportera.

 

Niebieska furgonetka o numerze podwozia 20-1880 została dostarczona do Hildesheim, aby tam być użytkowana przez klienta. Pod koniec okresu użytkowania VW Transporter zniknął z pola widzenia na blisko dwadzieścia lat i dopiero na początku lat 90. ponownie pojawiła się publicznie - już po remoncie. Po całkowitej renowacji pojazd znajduje się teraz w kolekcji Pojazdów Klasycznych Volkswagen, w której znajduje się od 2014 roku.

Volkswagen T1 Typ 2

W dniu 8 marca 1950 r. fabryka Volkswagena rozpoczyna pełną produkcję pierwszej generacji samochodu typ 2, czyli samochodu użytkowego (przypomnijmy, że oznaczenie typ 1 należy do popularnego VW garbusa). VW T1 typ 2 (znany również jako Bulli) szybko staje się ulubieńcem rynku. Podobnie, jak niebieska furgonetka z podwoziem o numerze podwozia 20-1880, która zjechała z linii produkcyjnej właśnie 5 sierpnia 1950 r. Dla nowego właściciela jest to bez wątpienia coś bardzo znaczącego, ponieważ jest to pierwszy Bulli w tej część Dolnej Saksonii. Przez 23 lata jeździła po drogach i uliczkach Hildesheim, później przeszła na (wczesną) emeryturę. Firma sprzedaje pojazd kolekcjonerowi.

Od 1973 do 1992 roku Bulli spędza czas w kolekcjach różnych entuzjastów VW. Ostatni właściciel próbuje sprzedać pojazd, jednak za pierwszym razem bez powodzenia. Z dzisiejszej perspektywy, jest to prawie niewyobrażalne, popyt w tamtych czasach na używany "samochód użytkowy" tego rodzaju nie jest duży. Dopiero po umieszczeniu wielu ogłoszeń trafia się nowy właściciel. Dane Tonny L. dzwoni do sprzedawcy i po dowiedzeniu się przez telefon, że pojazd ma najniższy znany wówczas numer podwozia, kupuje go.

VW Bulli - początek drugiej młodości

W 1992 roku, VW niebieski Bulli w wieku 42 lat ma niespełna 100 000 kilometrów na liczniku. Transporter zostaje przewieziony do Danii. Tonny jest od razu pewien, że będzie trzymał pojazd przez długi czas i nadaje furgonetce imię: Sofie.
Na początku 2000 r. Rozpoczyna kosztowny i czasochłonny program pełnej renowacji, który kończy się wiosną 2003 r., jazdą próbną na słynny zlot VW w Bad Camberg. Tam zdobywa nagrodę "Najpiękniejszego Bulli". Transporter na każdym zlocie wygrywa również kategorię "Najstarszy Bus".

Nadchodzi jednak dzień, kiedy Tonny chce oddać Sofie w dobre ręce. Podczas gdy Tonny jest zalewany ofertami kolekcjonerów, w firmie Volkswagen Samochody Użytkowe w Hanowerze dochodzi do rozmowy, gdzie importer wspomina mimochodem, że w Danii znajduje się Bulli z 1950 roku, który szuka nowego właściciela. Wkrótce dział VWCV Oldtimer kontaktuje się ze sprzedawcą. To najlepsze co może spotkać Sofie, Volkswagen Transporter T1 może stać się ważną częścią kolekcji Volkswagen Samochody Użytkowe. Negocjacje trwają kilka tygodni. Pod koniec 2014 roku Sofie przyjeżdża do Hanoweru, miasta gdzie się urodziła. Ze łzami w oczach Tonny mówi na pożegnanie: - Wiem, że najlepiej będzie się czuła w swoim domu. Miał rację. Od tego czasu Sofie wiele już przeżyła, uszczęśliwiła niezliczonych ludzi i przywróciła wiele wspomnień. Plotka głosi, że na swoje urodziny Sofie otrzyma świeży olej silnikowy i pyszne ciasto. Do następnych 70 lat!

Volkswagen T1 - dane techniczne:

Rok produkcji: 1950
Kolor: Dove Blue L 31
Numer podwozia: 20-1880
Silnik: 4-cylindrowy 4-suwowy silnik typu bokser chłodzony powietrzem, umieszczony z tyłu
Prędkość maksymalna: 80 km / h przy 3300 obr./min
Pojemność silnika: 1131 cm3
Moc: 18 kW / 25 KM przy 3300 obr./min
Masa własna: 990 kg
Ładowność: 760 kg
Wymiary: długość 4100 mm x szerokość 1700 mm x wysokość 1900 mm

Przeczytaj też:
Nowy Volkswagen Crafter - pierwsze informacje Jest produkowany wyłącznie w Polsce, w fabryce Volkswagen Poznań we Wrześni Volkswagen Crafter - to jeden z najnowocześniejszych pojazdów dostawczych w swoim segmencie.
VW Crafter o numerze 500 000 W zakładzie we Wrześni produkowane są modele dwóch marek: Volkswagen Crafter i MAN TGE, w tym również ich wersje elektryczne eCrafter i eTGE.
Volkswagen ID.Buzz z dłuższym rozstawem osi i siedmioma miejscami W fabryce w Hanowerze Volkswagen Samochody Użytkowe przygotował pierwsze zaplecze produkcyjne dla przyszłych wariantów ID. Buzz. Prace modernizacyjne w fabryce przeprowadzono podczas trzytygodniowej przerwy letniej.
Volkswagen Multivan w nowych wersjach lakierów Nowy Volkswagen Multivan - dostępny w czterech wersjach: Multivan, Life, Style i Energetic – może być polakierowany w jednym z szerokiej palety lakierów podstawowych, metalizowanych, czy perłowych.
Volkswagen wstrzyma produkcję samochodów w Polsce Od 10 marca zakłady spółki Volkswagen Poznań w Poznaniu i we Wrześni czasowo wstrzymują produkcję wytwarzanych tam modeli.
Rosja bez Forda, Volkswagena i wielu innych marek Z powodu wojny z Ukrainą w Rosji zawiesił swoją działalność Ford Motor. Zgodnie z oficjalnym oświadczeniem amerykańskiego producenta, decyzja wchodzi natychmiast w życie.
Nowy VW Multivan również w wersji hybryda plug-in Trzy linie wyposażenia, trzy wersje silnikowe - w tym po raz pierwszy hybrydowa.
Andreas Renschler, odchodzi w VW. Jaka będzie jego emerytura? Czołowa postać branży producentów ciężarówek, najpierw w Mercedes-Benz ostatnio w Traton, pożegnał się z koncernem.  
Voolkswagen Power Day, czyli co dalej z elektromobilnoscią Podczas wirtualnego wydarzenia poprzedzającego doroczną konferencję prasową i pod hasłem programowym Power Day producent samochodów Volkswagen ogłosił plany współpracy ze szwedzkim partnerem produkującym akumulatory firmą Northvolt.