Pakiet Mobilności

Pakiet Mobilności ledwo został zatwierdzony a Komisja Europejska już go kwestionuje

Są poważne zastrzeżenia komisarz UE co do ograniczeń kabotażu.

 

Pani Adina Valean, komisarz ds. Transportu, zleciła instytutowi badawczemu Ricardo zbadanie zasady, zgodnie z którą ciężarówki muszą wracać do swoich krajów co osiem tygodni. Bardziej szczegółowo analizowany jest również obowiązek powrotu kierowców ciężarówek(co 3 lub 4 tygodnie).

- Z zadowoleniem przyjmuję głosowanie Parlamentu, ale Komisja żałuje, że nowe przepisy zawierają elementy, które mogą nie być zgodne z ambicjami Europejskiego Zielonego Ładu i celem stworzenia neutralnej klimatycznie UE do 2050 r. Mam zatem na myśli obowiązkowy, co osiem tygodni, powrót ciężarówki do siedziby oraz ograniczenia w transporcie kombinowanym. Środki te nie były częścią wniosków przyjętych przez Komisję w dniu 31 maja 2017 r., a ich wpływ nigdy nie został zbadany. Obowiązek powrotu pojazdu może prowadzić do nieefektywności systemu transportowego i wzrostu niepotrzebnych emisji, zanieczyszczenia CO2 - mówi Adina Valean, komisarz ds. Transportu.

Wnioski z badań będą gotowe przed końcem tego roku. W razie potrzeby Komisja skorzysta ze swojego prawa do przedstawienia ukierunkowanego wniosku legislacyjnego, zanim oba przepisy wejdą w życie.