Jak przez sześćdziesiąt lat zmieniało się miejsce pracy kierowców ciężarówek

Mercedes-Benz historia cięzarowe

Rzut oka na kokpity i kierownice poszczególnych typoszeregów daje wyobrażenie o postępie technicznym, jaki przez ostatnie dziesięciolecia dokonał się w miejscu pracy kierowcy zawodowego.

 

Metalowa, malowana deska rozdzielcza, pokaźna, lecz filigranowego kształtu bakelitowa kierownica, urozmaicone wzornictwo przełączników… no i obowiązkowa wówczas popielniczka! Tak oto prezentowały się 60 lat temu pierwsze kokpity ciężarowych Mercedesów. Produkowane od roku 1958 aż do lat 90-tych, do dziś cieszą się sławą wytrzymałych i solidnych pojazdów.

Na zdjęciu u góry po lewej: kokpit samochodu Mercedes-Benz 1924 z roku 1972. Stąd kierowca nadzorował pracę niezniszczalnego silnika OM 355, zwanego "afrykańskim", umieszczonego pod krótką maską pojazdu.
Obok widzimy kierownicę i deskę rozdzielczą pojazdu z kabiną nad silnikiem, należącego do tzw. Klasy Lekkiej (niem. Leichte Klasse, LK) - przykład dbałości o walory funkcjonalne i wygodę obsługi. Jest to poprzednik Atego, produkowany w latach 1984-1998. Zdjęcie pokazuje miejsce pracy kierowcy w ciągniku siodłowym Mercedes-Benz 1317, rok produkcji 1989. Mamy tu charakterystyczną dla lat 80-tych brązową kolorystykę, oszczędną liczbę przełączników oraz zgrupowanie lampek funkcyjnych i kontrolek przy górnym brzegu kokpitu.

Główna modernizacja nastąpiła w drugiej generacji Actrosa Mercedes-Benz, który był produkowany w latach 2003-2008. Kierownica mieściła poduszkę powietrzną kierowcy, a ergonomia jego miejsca pracy została przeniesiona na zupełnie nowy poziom. Fotele, kierownica, przełączniki - wiele elementów było już konfigurowalnych indywidualnie. Deska rozdzielcza prawie otacza kierowcę, więc niezliczone elementy sterujące były zawsze w zasięgu ręki. Nawet koncepcja wyświetlacza przeszła długą drogę, wraz z dodaniem pierwszego cyfrowego wyświetlacza centralnego pokazującego takie rzeczy, jak wybrany bieg i wyświetlacze działających systemów wspomagających.

Niemal pełna cyfryzacja miejsca pracy kierowcy nastąpiła w roku 2018, gdy zaprezentowano już piątą generację Actrosa Mercedes-Benz, wyposażoną w Kokpit Multimedialny – światową nowość w samochodach ciężarowych. Tradycyjną tablicę wskaźników zastąpiono tu dwoma ekranami o wysokiej rozdzielczości. Wyświetlacz główny może być indywidualnie konfigurowany przez kierowcę i dokumentuje – z wykorzystaniem poglądowej grafiki – m. in. pracę systemów Active Drive Assist czy Predictive Powertrain Control. Wyświetlacz pomocniczy z ekranem dotykowym obsługuje się podobnie jak smartfona. Dodatkowym udogodnieniem są przyciski bezpośredniego dostępu. Kierownica wielofunkcyjna przekształciła się w centralę sterowniczą. Częścią unowocześnionego interfejsu człowiek-maszyna w nowym Actrosie są także dwa pionowe wyświetlacze systemu MirrorCam, umieszczone na słupkach A. Owe cyfrowe lusterka wsteczne pokazują nie tylko drogę za pojazdem, lecz także ułatwiają wyprzedzanie, a dzięki funkcji podążania obrazu i zmiennym formatom szerokokątnym zwiększają bezpieczeństwo na zakrętach i podczas manewrowania. Kokpit Multimedialny zapewnia również komunikację ze światem zewnętrznym – kierowca ma do dyspozycji aplikacje, które usprawniają realizację zleceń przewozowych. Jednocześnie samochód za pośrednictwem Truck Data Center połączony jest na stałe z chmurą, co stanowi podstawę rozwiązań w zakresie łączności sieciowej, takich jak Fleetboard i Mercedes-Benz Uptime.

Przeczytaj też:
Nowości 2021 w pojazdach Mercedes-Benz Trucks

Systemy, które będą dostępne w nowych Mercedesach Actrosach od czerwca 2021 roku to: Active Sideguard Assist ze zautomatyzowaną funkcją hamowania oraz Active Drive Assist 2 ze zautomatyzowaną funkcją awaryjnego zatrzymania pojazdu.

 

Mercedes-Benz Actros F dostępny już od 2021 roku

Od stycznia 2021 roku Mercedes-Benz Trucks wprowadza na rynek Actrosa F – model zaprojektowany pod kątem najwyższej funkcjonalności, który będzie dostępny w 24 krajach Unii Europejskiej i wybranych krajach spoza Unii.

 

Mercedes-Benz eActros LongHaul - długodystansowy elektryk już w niedalekiej przyszłości

Daimler Trucks zaprezentował po raz pierwszy pojazd dalekobieżny z napędem wyłącznie akumulatorowym.

 

Rewolucja w kabinie ciężarówki. Dziesięć ważnych pytań do Mercedes-Benz Trucks

W roku 2018 Mercedes-Benz Trucks zaprezentował w nowym Actrosie stanowisko pracy z kompleksową łącznością sieciową, wyposażone w obsługiwany intuicyjnie Kokpit Multimedialny z kolorowymi wyświetlaczami.

 

Milion kilometrów na liczniku Mercedesa Actrosa

Mercedes-Benz Actros 1844 z rocznika 2012 bezawaryjnie przejechał w firmie Agromex już ponad milion kilometrów.

 

Mercedes-Benz dostarczył sto nowych Actrosów przez internet

Sto nowych Mercedesów Actrosów zostało sprzedanych przez Mercedes-Benz Trucks, firmie transportowej Contatto, przewoźnikowi specjalizującemu się w transporcie ładunków chemicznych i paliw. Ciekawostką jest, że negocjacje handlowe odbywały się całkowicie za pomocą wirtualnych narzędzi.

 

Mercedes Actros w barwach Tony M Rees

Tony M Rees to brytyjski przewoźnik, który potrafi zaskoczyć desing swoich ciężarówek.

Poznajemy aktywny tempomat PCC

Zużycie paliwa przez ciężkie samochody stale się zmniejsza. Na przykład Nowy Actros na drogach szybkiego ruchu i autostradach zużywa nawet o trzy procent paliwa mniej, niż jego poprzednik. W ruchu podmiejskim obniżenie zużycia paliwa sięga nawet pięciu procent.

 

25 lat temu ruszyła seryjna produkcja systemu kontroli stabilności jazdy ESP

Za tym niepozornym skrótem kryje się rewolucyjna technika: system ESP® (Electronic Stability Program) wspomaga kierowców w sytuacjach drogowych krytycznych pod względem dynamiki.

 

Wyszukiwarka

Informacje

Zapisz się do newslettera

Raz w tygodniu otrzymasz od nas przegląd wydarzeń z branży TSL