Jak przez sześćdziesiąt lat zmieniało się miejsce pracy kierowców ciężarówek
Rzut oka na kokpity i kierownice poszczególnych typoszeregów daje wyobrażenie o postępie technicznym, jaki przez ostatnie dziesięciolecia dokonał się w miejscu pracy kierowcy zawodowego.
- Mercedes-Benz LAK 1624 z 1971 rokuMercedes-Benz LAK 1624 z 1971 roku
- Mercedes-Benz LPK 223 z początku lat 70Mercedes-Benz LPK 223 z początku lat 70
- kokpit samochodu Mercedes-Benz 1924 z roku 1972kokpit samochodu Mercedes-Benz 1924 z roku 1972
- Mercedes-Benz LK 1317, rok produkcji 1989Mercedes-Benz LK 1317, rok produkcji 1989
- Mercedes-Benz L 2624 6x4 z 1969 rokuMercedes-Benz L 2624 6x4 z 1969 roku
- Mercedes-Benz Actros 2003 - 2008Mercedes-Benz Actros 2003 - 2008
- Mercedes-Benz AK 1936 z 1988 rokuMercedes-Benz AK 1936 z 1988 roku
- Mercedes-Benz LPK 813 z 1985 rokuMercedes-Benz LPK 813 z 1985 roku
Metalowa, malowana deska rozdzielcza, pokaźna, lecz filigranowego kształtu bakelitowa kierownica, urozmaicone wzornictwo przełączników… no i obowiązkowa wówczas popielniczka! Tak oto prezentowały się 60 lat temu pierwsze kokpity ciężarowych Mercedesów. Produkowane od roku 1958 aż do lat 90-tych, do dziś cieszą się sławą wytrzymałych i solidnych pojazdów.
Na zdjęciu u góry po lewej: kokpit samochodu Mercedes-Benz 1924 z roku 1972. Stąd kierowca nadzorował pracę niezniszczalnego silnika OM 355, zwanego "afrykańskim", umieszczonego pod krótką maską pojazdu.
Obok widzimy kierownicę i deskę rozdzielczą pojazdu z kabiną nad silnikiem, należącego do tzw. Klasy Lekkiej (niem. Leichte Klasse, LK) - przykład dbałości o walory funkcjonalne i wygodę obsługi. Jest to poprzednik Atego, produkowany w latach 1984-1998. Zdjęcie pokazuje miejsce pracy kierowcy w ciągniku siodłowym Mercedes-Benz 1317, rok produkcji 1989. Mamy tu charakterystyczną dla lat 80-tych brązową kolorystykę, oszczędną liczbę przełączników oraz zgrupowanie lampek funkcyjnych i kontrolek przy górnym brzegu kokpitu.
Główna modernizacja nastąpiła w drugiej generacji Actrosa Mercedes-Benz, który był produkowany w latach 2003-2008. Kierownica mieściła poduszkę powietrzną kierowcy, a ergonomia jego miejsca pracy została przeniesiona na zupełnie nowy poziom. Fotele, kierownica, przełączniki - wiele elementów było już konfigurowalnych indywidualnie. Deska rozdzielcza prawie otacza kierowcę, więc niezliczone elementy sterujące były zawsze w zasięgu ręki. Nawet koncepcja wyświetlacza przeszła długą drogę, wraz z dodaniem pierwszego cyfrowego wyświetlacza centralnego pokazującego takie rzeczy, jak wybrany bieg i wyświetlacze działających systemów wspomagających.
Niemal pełna cyfryzacja miejsca pracy kierowcy nastąpiła w roku 2018, gdy zaprezentowano już piątą generację Actrosa Mercedes-Benz, wyposażoną w Kokpit Multimedialny – światową nowość w samochodach ciężarowych. Tradycyjną tablicę wskaźników zastąpiono tu dwoma ekranami o wysokiej rozdzielczości. Wyświetlacz główny może być indywidualnie konfigurowany przez kierowcę i dokumentuje – z wykorzystaniem poglądowej grafiki – m. in. pracę systemów Active Drive Assist czy Predictive Powertrain Control. Wyświetlacz pomocniczy z ekranem dotykowym obsługuje się podobnie jak smartfona. Dodatkowym udogodnieniem są przyciski bezpośredniego dostępu. Kierownica wielofunkcyjna przekształciła się w centralę sterowniczą. Częścią unowocześnionego interfejsu człowiek-maszyna w nowym Actrosie są także dwa pionowe wyświetlacze systemu MirrorCam, umieszczone na słupkach A. Owe cyfrowe lusterka wsteczne pokazują nie tylko drogę za pojazdem, lecz także ułatwiają wyprzedzanie, a dzięki funkcji podążania obrazu i zmiennym formatom szerokokątnym zwiększają bezpieczeństwo na zakrętach i podczas manewrowania. Kokpit Multimedialny zapewnia również komunikację ze światem zewnętrznym – kierowca ma do dyspozycji aplikacje, które usprawniają realizację zleceń przewozowych. Jednocześnie samochód za pośrednictwem Truck Data Center połączony jest na stałe z chmurą, co stanowi podstawę rozwiązań w zakresie łączności sieciowej, takich jak Fleetboard i Mercedes-Benz Uptime.