IVECO Stralis NP Żywiec Omega Pilzno

Grupa Żywiec rozpoczyna współpracę z OMEGA Pilzno. Piwo będą wozić ciężarówki LNG

W pierwszym etapie polska firma transportowa będzie dystrybuowała piwo za pomocą czterech IVECO Stralis NP napędzanych skroplonym gazem ziemnym (LNG). Celem wspólnego projektu jest ograniczenie emisji gazów cieplarnianych oraz pyłów w dystrybucji piwa.

 

Transport ma coraz większy udział w emisji gazów cieplarnianych, odpowiadając za 20-25% światowej emisji dwutlenku węgla. Ze względu na swoją zależność od paliw ropopochodnych, ograniczenie emisji w tym sektorze jest dużym wyzwaniem. Grupa Żywiec nawiązała współpracę w zakresie pilotażu ekologicznego transportu z firmą transportową OMEGA Pilzno. W jej ramach od ubiegłego tygodnia cztery napędzane skroplonym gazem ziemnym (LNG) samochody ciężarowe IVECO obsługiwać będą dystrybucję piwa z browarów w Żywcu oraz Leżajsku.

Napęd LNG jest bardziej ekologiczną alternatywą dla innych paliw. Auta nim napędzane przyczyniają się do zmniejszenia emisji dwutlenku węgla (CO2) o około 20-25% oraz spadku emisji tlenków azotu (NOx) do nawet 85%. Takie rozwiązanie nie tylko zwiększy efektywność działań spółki, ale przede wszystkim przyczyni się do poprawy jakości powietrza, ograniczając emisję pyłów.

- Od lat stawiamy na zrównoważony rozwój, a podjęta współpraca z OMEGA Pilzno jest kolejnym krokiem w walce ze zmniejszeniem emisji CO2. Dzięki samochodom ciężarowym IVECO NP nie tylko zredukujemy emisję gazów, ale także przyczynimy się do poprawy jakości powietrza. Ciekły gaz LNG jest znacznie bardziej przyjazny dla środowiska niż tradycyjne paliwo, wciąż jednak największym wzywaniem jest rozwój infrastruktury, który obecnie ogranicza nasze możliwość wykorzystania tej technologii. Jest to początek wspólnej współpracy z firmą OMEGA Pilzno - pierwsze auta będą obsługiwać okolice Leżajska i Żywca - mówi Karolina Tarnawska, dyrektor ds. zakupów w Grupie Żywiec.

Grupa Żywiec jako lider innowacji wybrała pierwsze dostępne na rynku ekologiczne rozwiązanie oparte na 40 tonowych zestawach ciężarowych Omega Pilzno. To unikalne połączenie ciągników siodłowych napędzanych LNG oraz specjalnych naczep o obniżonej masie własnej. Takie pojazdy dodatkowo wyposażone są w opony o zmniejszonych oporach toczenia. Połączenie obecnie dostępnych, ekologicznych technologii daje realny wpływ na obniżenie emisji szkodliwych substancji do atmosfery, co sprawia, że transport staje się o wiele bardziej przyjazny dla środowiska.

Omega Pilzno w swojej flocie ma 50. pojazdów ciężarowych napędzanych skroplonym gazem ziemnym, które pozwalają na znaczne obniżenie emisji szkodliwych substancji do atmosfery w porównaniu do ciężarówek wykorzystujących silniki Diesla.

- Wiemy, że biznes jest gotowy, by wziąć na siebie zadania związane z ochroną środowiska. Dużo mówi się o tym, że małe, codzienne decyzje ludzi wpływają na naturę w ogromnym stopniu. Podobnie jest z dużymi decyzjami firm, choćby w kwestii wyboru niskoemisyjnego sposobu transportu towarów. Dajemy naszym klientom ekologiczną alternatywę, której potrzebują choćby do realizacji swoich celów związanych ze zrównoważonym rozwojem oraz korporacyjną polityką środowiskową - mówi Adam Godawski, Wiceprezes Grupy Omega Pilzno.

Wspólnie z przewoźnikami Grupa Żywiec już od 2014 roku poszerza swoją ekologiczną i niskoemisyjną dystrybucję, zaczynając od wykorzystywania lekkich naczep. Pilotaż nowoczesnych samochodów napędzanych LNG jest kolejnym działaniem realizującym strategię zrównoważonego rozwoju "Warzymy Lepszy Świat", w której firma skupia się na ograniczeniu emisji dwutlenku węgla w produkcji i dystrybucji piwa, ograniczeniu ilości wody wykorzystywanej do produkcji piwa oraz umożliwieniu konsumentom łatwego oddawania butelek zwrotnych bez paragonu w ramach akcji "Daj butelce drugie Ż".

Przeczytaj też:
Pierwsze w Polsce śmieciarki zasilane skroplonym gazem ziemnym LNG Zamówione przez PGK w Śremie trzy pojazdy do zbiórki odpadów, zabudowane na podwoziach IVECOS-WAY, to pierwsze w naszym kraju tego rodzaju pojazdy zasilane LNG. Flota tego wielkopolskiego przedsiębiorstwa komunalnego wzbogaciła się także o imponujący zestaw z ciągnikiem siodłowym IVECO S-WAY, również napędzany ekologicznym LNG.
Rusza produkcja VW Caddy z napędem CNG W zakładzie Volkswagen Poznań ruszyła produkcja kolejnej wersji modelu Caddy 5 - z napędem na gaz ziemny CNG.
Ciężarówki gazowe nie podlegają zakazowi jazdy nocnej Grupa Hegelmann złożyła zamówienie na 150 ciągników siodłowych IVECO S-WAY LNG oraz 10 ciągników siodłowych IVECO S-WAY CNG.
Gaz czy biogaz? Pojazdy na gaz stają się coraz bardziej popularne w całej Europie, ale rynki takie jak Hiszpania, Włochy, Francja, Niemcy oraz Europa Środkowo-Wschodnia wysuwają się na pierwszy plan.
Co w zamian za rosyjski gaz do napędu samochodów ciężarowych CNG LNG? Komisja Europejska ogłasza ograniczenie zależności od rosyjskiego gazu dla transportów ciężarowych.
Co oznacza program H2-ICE Wkrótce może się okazać, że napędy elektryczne nie spełniają oczekiwań branży transportowej i na rynku pojawi się kolejna technologia. Technologia ta nie jest niczym nowym, jednak do tej pory zdecydowanie ustępowała miejsca przekazom medialnym gloryfikującym napędy elektryczne. Obecnie wyraźniej widać wzrost zainteresowania napędem wodorowym, czego dowodem jest choćby niedawna nagroda Truck Innovation Award 2022 dla DAF'a XF Hydrogen.
Amazon zamawia IVECO S-WAY CNG IVECO dostarczyło już pierwsza partię 216 jednostek IVECO S-WAY CNG (na sprężony gaz ziemny), kolejne 848 jednostek zostanie dostarczone w połowie 2022 roku. Oznacza to, że całkowite zamówienie wynosi 1064 ciężarówek.
AGROMEX z nowymi ciągnikami siodłowymi IVECO S-WAY LNG Firma AGROMEX Wojciech i Jacek Fraszka Sp. j. odebrała pierwsze 18 ciągników IVECO S-WAY LNG z 30 sztuk zamówionych na rok 2021. Dołączą one do 20 pojazdów IVECO S-WAY LNG, które pracują już w firmie AGROMEX od 2020 roku.
MAN TGX z homologacją B100 MAN Truck & Bus France i producent biopaliw Saipol połączyli siły w celu przystosowania samochodu ciężarowego na biopaliwo.