IVECO LNG CNG

Niemcy jadą na gazie

Zainteresowanie przewoźników ciężarówkami napedzane gazem gwałtownie wzrosło w ciągu ostatnich dwóch miesięcy.

 

Informacja została to potwierdzone przez IVECO. Powodem wzrostu sprzedaży jest to, że pojazdy napędzane LNG lub sprężonym gazem CNG nie będą musiały płacić opłat drogowych w Niemczech do końca 2023 r.

- Od maja mamy znaczny wzrost zamówień. W maju spedytorzy i przewoźnicy zamówili 185 ciężarówek z gazem, prawie tyle samo, co w poprzednich czterech miesiącach. Zamówienia w Niemczech wzrosły w czerwcu do 200 ciężarówek - mówi Manfred Kuchlmayr, dyrektor ds. Komunikacji w IVECO w Niemczech.

Ciężarówki na gaz korzystają obecnie również z dopłat Federalnego Ministerstwa Transportu (BMVI). Od dwóch lat dostępne jest, co roku, 10 milionów euro na zakup pojazdów użytkowych o niskim poziomie zanieczyszczenia spalin. Zainteresowanie dopłatami, wśród przewoźników, jest jednak niewielkie. Na przykład w 2018 r. zatwierdzono 6 mln EUR, ale wypłacono tylko około 4,6 mln EUR. W 2019 r. wielkość wnioskowanego i zatwierdzonego finansowania wyniosła 5,4 mln EUR, wykorzystano jednak tylko około połowy tej kwoty. W 2020 r., z powodu kryzysu koronawirusa, do 10 czerwca przedsiębiorstwa wykorzystały tylko na 332 000 EUR z przyznanych 6,5 mln EUR.

Liczba ciężarówek napędzanych gazem w Niemczech jest obecnie wciąż jeszcze za niska. Od 4 czerwca 2020 r. w Niemczech zarejestrowano prawie 8200 ciężarówek. 4600 jest zwolnionych z opłaty za przejazd. Prawie 1700 ciężarówek jeździ na sprężony gaz ziemny (CNG), a około 1450 ciężarówek na skroplony gaz ziemny (LNG). Reszta używa mieszanych form lub gazu, który jest oznaczony jako NG.

Nie wyjaśniono jeszcze, czy promocja zakupu ciężarówek gazowych w Niemczech będzie kontynuowana. Jak dowiedział się portal DVZ, w obecnej chwili trwają analizy kosztów całkowitych przedsięwzięcia oraz opłacalności użytkowania pojazdów zasilanych gazem ziemnym.

Przeczytaj też:
Pierwsze w Polsce śmieciarki zasilane skroplonym gazem ziemnym LNG Zamówione przez PGK w Śremie trzy pojazdy do zbiórki odpadów, zabudowane na podwoziach IVECOS-WAY, to pierwsze w naszym kraju tego rodzaju pojazdy zasilane LNG. Flota tego wielkopolskiego przedsiębiorstwa komunalnego wzbogaciła się także o imponujący zestaw z ciągnikiem siodłowym IVECO S-WAY, również napędzany ekologicznym LNG.
Rusza produkcja VW Caddy z napędem CNG W zakładzie Volkswagen Poznań ruszyła produkcja kolejnej wersji modelu Caddy 5 - z napędem na gaz ziemny CNG.
Ciężarówki gazowe nie podlegają zakazowi jazdy nocnej Grupa Hegelmann złożyła zamówienie na 150 ciągników siodłowych IVECO S-WAY LNG oraz 10 ciągników siodłowych IVECO S-WAY CNG.
Gaz czy biogaz? Pojazdy na gaz stają się coraz bardziej popularne w całej Europie, ale rynki takie jak Hiszpania, Włochy, Francja, Niemcy oraz Europa Środkowo-Wschodnia wysuwają się na pierwszy plan.
Co w zamian za rosyjski gaz do napędu samochodów ciężarowych CNG LNG? Komisja Europejska ogłasza ograniczenie zależności od rosyjskiego gazu dla transportów ciężarowych.
Co oznacza program H2-ICE Wkrótce może się okazać, że napędy elektryczne nie spełniają oczekiwań branży transportowej i na rynku pojawi się kolejna technologia. Technologia ta nie jest niczym nowym, jednak do tej pory zdecydowanie ustępowała miejsca przekazom medialnym gloryfikującym napędy elektryczne. Obecnie wyraźniej widać wzrost zainteresowania napędem wodorowym, czego dowodem jest choćby niedawna nagroda Truck Innovation Award 2022 dla DAF'a XF Hydrogen.
Amazon zamawia IVECO S-WAY CNG IVECO dostarczyło już pierwsza partię 216 jednostek IVECO S-WAY CNG (na sprężony gaz ziemny), kolejne 848 jednostek zostanie dostarczone w połowie 2022 roku. Oznacza to, że całkowite zamówienie wynosi 1064 ciężarówek.
AGROMEX z nowymi ciągnikami siodłowymi IVECO S-WAY LNG Firma AGROMEX Wojciech i Jacek Fraszka Sp. j. odebrała pierwsze 18 ciągników IVECO S-WAY LNG z 30 sztuk zamówionych na rok 2021. Dołączą one do 20 pojazdów IVECO S-WAY LNG, które pracują już w firmie AGROMEX od 2020 roku.
MAN TGX z homologacją B100 MAN Truck & Bus France i producent biopaliw Saipol połączyli siły w celu przystosowania samochodu ciężarowego na biopaliwo.