Jak czytamy informacje o oponach? Tymczasem nadchodzi nowy wzór etykiety UE

Etykieta opony

Przepisami o etykietowaniu są objęte opony do samochodów osobowych, aut dostawczych i ciężarowych (w tym opony do naczep czy przyczep), wyprodukowanych po 1 lipca 2012 roku.

 

Od 1 maja 2021 roku ma obowiązywać nowy wzór etykiety UE dla opon samochodowych. Nazywany etykietą UE 2.0, będzie zawierał także informacje dotyczące przyczepności opony w zimowych warunkach: na ośnieżonej (symbol 3PMSF) oraz na oblodzonej nawierzchni (nowy symbol oblodzonego szczytu górskiego, nazywany "nordyckim" – ice grip). Takie oznakowanie dotyczyć będzie tylko opon, które na ośnieżonej i oblodzonej nawierzchni zachowują się w sposób dostosowany do warunków zimowych, a zatem tylko opon do jazdy zimą lub opon całorocznych.

Zewnętrzny hałas toczenia będzie definiowany w trójstopniowej skali A,B,C - zamiast czarnych fal dźwiękowych. Natomiast parametry oporu toczenia i hamowania na mokrym ograniczono do 5 klas, od A do D. Na nowej etykiecie znajdzie się także kod QR prowadzący do internetowej bazy danych z parametrami danej opony. Co ciekawe, importerzy i sprzedawcy nowych aut będą musieli za pomocą nowej etykiety UE 2.0 oznaczać ogumienie zamontowane w samochodzie. Dodatkowo, w przyszłości na nowym wzorze etykiety mogą się znaleźć też inne informacje, np. o maksymalnym przebiegu.

Większość Polaków nie wie, że nie wie, co znajduje się na etykietach opon

Z badania przeprowadzonego przez InsightOut Lab na zlecenie Continental Opony Polska wynika, że różnica pomiędzy deklaracją a faktyczną wiedzą Polaków o oponach jest spora. 78 proc. polskich kierowców przyznaje, że nie słyszało o europejskim standardzie etykiet informacyjnych opon (dalej zwane ESEI), i tylko 31 proc. respondentów zadeklarowało, że osobiście nie zetknęło się z ESEI.

Jednocześnie tylko 6 proc. Polaków przyznaje się, że nie wie, jakie informacje znajdują się na etykiecie. Czy ci, którzy nie przyznali się do niewiedzy, faktycznie mają świadomość tego, jakie informacje znajdują się na etykietach? Niestety nie.
O tym, że na etykiecie UE można znaleźć informację na temat wpływu opony na poziom zużycia paliwa, wie 42 proc. Polaków, a o parametrze wskazującym na długość drogi hamowania na mokrej nawierzchni - tylko 37 proc. respondentów. Trochę lepiej Polacy orientują się, że etykieta zawiera dane dotyczące poziomu hałasu generowanego przez oponę w czasie jazdy - na obecność tego parametru na etykiecie UE wskazało 57 proc. ankietowanych. Co ciekawe, aż ponad połowa Polaków (55 proc.) twierdzi, że na etykiecie także znajduje się rozmiar opony - co, niestety, nie jest prawdą.
Warto podkreślić, że największy odsetek prawidłowych odpowiedzi dotyczących etykiet opon jest wśród grupy Polaków, dla których pewność prowadzenia w trakcie dynamicznej i szybkiej jazdy jest najważniejszym czynnikiem przy wyborze opon. Parametr "poziom hałasu" wskazało 77 proc. respondentów z tej grupy, "zużycie paliwa" - 66 proc., a długość drogi hamowania na mokrej nawierzchni - 49 proc.

Etykiety na oponach - jak je czytać?

Etykieta UE ma pomóc konsumentom w porównaniu wyników standardowych testów opon i wyborze odpowiedniego ogumienia. Informacje zawarte na etykiecie wskazują na jakość opon, przekładającą się na bezpieczeństwo jazdy w warunkach, w których prawdopodobnie ogumienie będzie używane. Na etykiecie znajdują się następujące parametry opon:
- oszczędność paliwowa i opory toczenia opony;
- przyczepność opony na mokrej nawierzchni;
- poziom hałasu toczenia emitowany przez oponę na zewnątrz (mierzony w decybelach).

Opory toczenia opony, a oszczędność paliwa

Podczas jazdy po drodze koła samochodu obracają się i kontakt opon z nawierzchnią powoduje straty energii, ilość której zależy od oporów toczenia opony. Im niższy jest poziom oporów toczenia, tym mniej energii jest potrzebne, aby pojazd mógł się poruszać. Ponieważ na opony przypada od 20 do 30 proc. zużycia paliwa przez auto, wybór ogumienia charakteryzującego się niskimi oporami toczenia bezpośrednio przełoży się na spadek kosztów paliwa.
Skala oszczędności paliwowej na etykiecie UE ma 7 stopni (od litery "A" do litery "G"). Kategoria "A" (zaznaczona zielonym kolorem) wskazuje na najbardziej ekologiczne i ekonomiczne opony o niskich oporach toczenia, a kategoria „G” (zaznaczona czerwonym kolorem) świadczy o tym, że opona nie jest energooszczędna i ma najgorsze osiągi. Pomiędzy klasami zużycie paliwa wzrasta średnio o 0,1 litra na każde przejechane 100 kilometrów.
Według badania InsightOut Lab przeprowadzonego na zlecenie Continental Opony Polska, tylko 42 proc. Polaków wie, że na etykiecie UE można znaleźć informację o wpływie opony na poziom zużycia paliwa. Znajomość tego najważniejszego pod względem ekologii parametru opon jest swojego rodzaju papierkiem lakmusowym dla konsumentów deklarujących, że dla nich główną rolę przy wyborze ogumienia odgrywa redukcja emisji dwutlenku węgla do atmosfery. Wśród tej grupy badanych, tylko 25 proc. respondentów wie, że etykieta UE zawiera informacje, na podstawie których można ocenić wpływ opon na emisję CO2 przez pojazd. Jak się okazuje, świadomość ekologiczna nie zawsze idzie w parze z wiedzą o oponach.

Droga hamowania na mokrej nawierzchni

Dla bezpiecznej jazdy bardzo ważną rolę odgrywa przyczepność opon na mokrej nawierzchni. Skuteczność opony w tych warunkach można ocenić na podstawie długości drogi hamowania. Podobnie jak w przypadku parametru efektywności paliwowej, skuteczność hamowania opony na etykiecie UE ma 7-stopniową skalę – od klasy "A", do klasy "G" – klasa ta pozostaje pusta.
Parametr długości drogi hamowania na mokrej nawierzchni na etykiecie UE zasadniczo jest wyliczany dla zakładanej prędkości 80 km/h. W testach przy takiej prędkości droga hamowania opony klasy "A" wynosi 28 metrów, a opony klasy "F" - 46,5 metra. Różnica jest zasadnicza - aż ponad 18 metrów. Nietrudno się domyślić, że wybór opony wyższej klasy w danej kategorii jest gwarancją bezpieczeństwa kierowcy i pasażerów.
Według wyników badania InsightOut Lab, tylko 37 proc. Polaków ma świadomość, że na etykiecie UE można znaleźć informację o długości drogi hamowania na mokrej nawierzchni. Co ciekawe, wśród osób, dla których przy wyborze opon najważniejsza jest pewność prowadzenia w trakcie dynamicznej i szybkiej jazdy, o informacji o długości drogi hamowania na etykietach wie prawie połowa respondentów z tej grupy (49 proc.).

Poziom hałasu opony

Poziom zewnętrznego hałasu toczenia opony podczas jazdy jest mierzony w decybelach. W odróżnieniu od dwóch poprzednich parametrów opon, poziom hałasu na etykiecie UE jest oznaczony symbolem głośnika z rozchodzącymi się od niego falami dźwiękowymi oraz liczbą wskazującą decybele. Najcichsze są opony oznaczone jedną czarną falą - wytwarzają one hałas na poziomie co najmniej 3 dB poniżej ustalonego w UE limitu. Opony średniej głośności mają dwie czarne fale na etykiecie - ich poziom głośności mieści się przedziale od -3 dB do poziomu europejskiego limitu (wartości granicznej) lub jest mu równy. Trzy czarne fale oznaczają, że opona generuje ok. czterokrotnie większy hałas niż opony z jedną falą. Takie opony przekraczałyby dopuszczalne normy i z tego powodu nie są już sprzedawane. Warto wyjaśnić, że redukcja głośności o 3 dB oznacza dla słuchającego człowieka zmniejszenie hałasu o niemal połowę.
Badanie InsightOut Lab wskazuje na to, że 57 proc. Polaków wie o tym, że etykieta UE zawiera dane o emisji hałasu zewnętrznego przez oponę. Kategoria emisji hałasu także wskazuje na to, w jakim stopniu opona jest ekologiczna: nie tylko zanieczyszczenie CO2 stanowi zagrożenie dla środowiska, ale także otaczający nas hałas. Według Światowej Organizacji Zdrowia, zanieczyszczenie hałasem jest drugim największym zagrożeniem środowiskowym w Europie. Niestety, z badania wynika, że wśród osób, dla których aspekty ekologiczne opony (redukcja emisji CO2) są najważniejsze przy zakupie ogumienia, tylko 25 proc. wie, że na etykiecie UE jest informacja o emitowanym przez oponę hałasie.
Co ciekawe, wiedza polskich kierowców o etykiecie UE koreluje z czasem ostatniego zakupu opon. Według InsightOut Lab, 73 proc. respondentów, którzy kupili opony niecały rok temu wskazują, że na etykiecie jest informacja o poziomie hałasu. Ci, którzy kupili opony ponad rok do 2 lat temu, wskazują tę odpowiedź w 60 proc., a którzy dokonali zakupu opon ponad 2 do 3 lat temu – tylko w 45 proc. Po trzech latach od zakupu opon wiedza na ich temat zaczyna rosnąć: 71 proc. kierowców, którzy kupili opony ponad 3 do 4 lat temu, wie, że na etykietach jest informacja o poziomie hałasu; wśród tych, którzy wybierali ogumienie od 4 do 5 lat temu odsetek tych odpowiedzi wynosi 78 proc., a ponad 5 lat temu - aż 80 proc. Taka ciekawa korelacja może wynikać z faktu, że kierowcy zaczynają interesować się zakupem nowych opon i przy okazji dowiadują się o etykietach UE.

Wśród Polaków świadomość tego, że poziom hałasu zależy od opon, jest dosyć niska. Wiedza o tym, że etykieta UE zawiera informacje o wytwarzanych przez oponę hałasie, rośnie wraz z oceną poziomu hałasu w miastach - od 1 proc. wśród respondentów oceniających poziom hałasu na 1, do 21 proc. wśród tych, którzy oceniają hałas na 7. Dalej odsetek takich odpowiedzi zaczyna spadać: wśród oceniających hałas na 8 wynosi on 18 proc., przy ocenie poziomu hałasu na 9 – 12 proc., a na 10 - tylko 8 proc. Oznacza to, że odpowiedzi skrajne charakteryzują się mniejszą świadomością obecności informacji o hałasie na etykiecie UE na oponach.

 

 

Przeczytaj też:
Ciężarówki Renault Trucks w obiegu zamkniętym - nowy projekt producenta samochodów

Renault Trucks przyspiesza przejście na gospodarkę o obiegu zamkniętym w celu recyklingu i ponownego użycia części do samochodów ciężarowych.

 

Asystent skrętu: Continental oferuje również zestawy modernizacyjne dla starszych ciężarówek

Continental wprowadza na rynek system wspomagania skrętu, który można szybko i łatwo zainstalować w pojazdach użytkowych, nie tylko najnowszej generacji.

 

25 lat temu ruszyła seryjna produkcja systemu kontroli stabilności jazdy ESP

Za tym niepozornym skrótem kryje się rewolucyjna technika: system ESP® (Electronic Stability Program) wspomaga kierowców w sytuacjach drogowych krytycznych pod względem dynamiki.

 

Opublikowano TOP-5 najczęściej kupowanych ciężarówek zagranicznych marek w Rosji

W ubiegłym miesiącu w Federacji Rosyjskiej sprzedano ponad 1400 pojazdów ciężarowych, czyli o 40% mniej niż w tym samym czasie w 2019 roku.

 

Po której stronie położysz głowę na leżance w kabinie swojej ciężarówki?

Czy spanie po prawej lub lewej stronie ma jakieś znaczenie dla kierowcy ciężarówki?

 

Dwucyfrowe spadki rejestracji nowych ciężarówek w Europie

Europa pogrążona w kryzysie. Każdy kraj UE odnotowuje znaczne spadki rejestracji nowych samochodów.

 

MAN TGX nowej generacji spala w teście mniej paliwa - przeczytaj dlaczego?

Aż o 8,2 procent oszczędności może wygenerować nowy MAN TGX. Potwierdziła to trasa w południowych Niemczech.

 

4000 wojskowych ciężarówek dla Bundeswehry

Firma Rheinmetall otrzymała kolejne duże zamówienie na wojskowe pojazdy do działań logistycznych. Wartość zamówionych samochodów wynosi około 2 mld. euro.

 

Nowoczesne systemy w samochodach. Czyli od Nexii do Actrosa

W 1995 roku z taśm Fabryki Samochodów Ciężarowych Lublinie zjechał bardzo nowoczesny, jak na Polskie realia samochód - był nim Daewoo Nexia.

 

Wyszukiwarka

Informacje

Zapisz się do newslettera

Raz w tygodniu otrzymasz od nas przegląd wydarzeń z branży TSL