KAS przejmie od GITD pobór opłaty drogowej za pojazdy ciężarowe. Duże zmiany w 2021 roku

Pobór opłat za przejazd KAS

Z dniem 1 lipca 2020 r. Szef Krajowej Administracji Skarbowej przejmuje, od Głównego Inspektora Transportu Drogowego, pobór opłaty elektronicznej za przejazd ciężarówkami po płatnych drogach krajowych oraz pobór opłaty za autostrady na wyznaczonych odcinkach A2 i A4.

 

Dotychczasowy system poboru opłat zostanie wygaszony do końca lipca 2021 r. Zastąpi go nowy, oparty na geolokalizacji.
Będzie on wygodny dla kierowców oraz przewoźników i nie będzie generował po ich stronie niepotrzebnych obowiązków i kosztów.

- Głównym celem zmiany jest zagwarantowanie nowoczesnego i efektywnego sposobu poboru opłat od przewoźników drogowych. Nowe przepisy umożliwiają płynne przejście z obecnego systemu do bardziej nowoczesnego rozwiązania. Wdrożony zostanie nowy system, oparty na geolokalizacji, którą już wykorzystujemy w monitorowaniu SENT. Ułatwi to pobór opłat i ograniczy koszty ponoszone przez użytkowników dróg oraz przez administrację - wyjaśnia szefowa Krajowej Administracji Skarbowej Magdalena Rzeczkowska.

W 2020 r. opłaty za samochody ciężarowe bez zmian

Zmiana ustawy nie wpłynie na sytuację kierowców korzystających z dróg płatnych. Krajowy System Poboru Opłat wraz z urządzeniami pokładowymi OBU dedykowanymi do tego celu będzie funkcjonował na dotychczasowych zasadach. Zmianie nie ulegnie również sposób wnoszenia opłaty za przejazd autostradą.

Nowy system poboru opłat za ciężarówki w 2021 r.

Nowelizacja ustawy przewiduje powstanie nowego systemu informatycznego opartego na technologii pozycjonowania satelitarnego, która zastąpi obecnie stosowaną technologię DSRC. Pozwoli to na wykorzystywanie do poboru opłaty elektronicznej telefonów komórkowych, nawigacji satelitarnych, czy systemów/urządzeń fabrycznie montowanych w pojazdach. To zamiast zakupu kosztownych dedykowanych urządzeń pokładowych służących wyłącznie do poboru tej opłaty.

W sytuacji, gdy korzystający z dróg publicznych nie będzie posiadał takich systemów czy urządzeń służących do pozycjonowania satelitarnego, do uiszczenia opłaty elektronicznej będzie można wykorzystać telefon komórkowy (smartfon) z zainstalowaną bezpłatną aplikacją mobilną, dostarczoną przez KAS.

Podobne zastosowanie aplikacji mobilnej instalowanej na telefon komórkowy, jak również systemów wykorzystujących technologie pozycjonowania satelitarnego służących do zarządzania flotami pojazdów przez profesjonalnych przewoźników (zewnętrzne systemy lokalizacyjne tzw. ZSL), ma miejsce w systemie monitorowania przewozu i obrotu SENT, gdzie użytkownikom zagwarantowano możliwość wyboru urządzeń służących do przekazywania danych geolokalizacyjnych.

Proces obsługi nowych rozwiązań będzie w pełni elektroniczny, a obowiązki rejestracyjne korzystających z dróg publicznych zostaną ograniczone, również dzięki wykorzystaniu danych będących w posiadaniu administracji (w Centralnej Ewidencji Pojazdów).

 

Fot. GITD

Przeczytaj też:
System automatycznego rejestrowania naruszeń na Ukrainie już działa. Wnioski są ciekawe

Zaledwie dwa dni temu, na Ukrainie, został uruchomiony system automatycznego rejestrowania naruszeń.

 

Inspekcja Transportu Drogowego a Policja - kto i za co może nas ukarać

W tym roku może nas na przykład spotkać mandat za… nieprzestrzeganie obowiązku utrzymania środka transportu we właściwym stanie sanitarnym.

 

Tragiczny wypadek - kierowca ciężarówki na cudzej karcie kierowcy

Wypadek okazał się tragiczny w skutkach. Zginął kierowca samochodu osobowego.

 

ITD ostrzega przed oszustami, którzy deklarują pomoc w uniknięciu kontroli w przedsiębiorstwach transportowych

W zamian oszuści żądają wpłaty kilku tysięcy złotych na wskazany rachunek bankowy w określonym terminie.

 

MAN TGE w służbie Inspekcji Transportu Drogowego - video Sześćdziesiąt cztery nowe samochody MAN TGE w służbie Inspekcji Transportu Drogowego

W dniu dzisiejszym, w siedzibie firmy AMZ Kutno miało miejsce uroczyste przekazanie pierwszej partii zamówionych przez Główny Inspektorat Transportu Drogowego samochodów dostawczych MAN TGE.

 

Kierować ciężarówką nauczył go ojciec. Jeździł dwanaście lat bez uprawnień

Na jednej z dróg powiatu legnickiego oznakowany patrol ITD zatrzymał ciągnik siodłowy z naczepą. 40-tonowy zestaw wjechał na drogę, na której obowiązuje ograniczenie rzeczywistej masy pojazdu do 10 ton.

 

Nielegalnie zatrudnieni obcokrajowcy i płacenie pod stołem kierowcom ciężarówek skończyło się gigantycznymi karami

Firma transportowa z Amersfoort i jej szef zostali ukarani grzywną w wysokości 378 000 euro. Ponadto skonfiskowano ciężarówki firmy, jako depozyt do zabezpieczeń ewentualnych roszczeń.

 

Kilka rzeczy, na które najczęściej zwracają uwagę kontrolujący ciężarówek

Co znajduje się na celowniku służb podczas kontroli w Polsce oraz krajach Unii Europejskiej?

 

Wyszukiwarka

Informacje

Zapisz się do newslettera

Raz w tygodniu otrzymasz od nas przegląd wydarzeń z branży TSL