MAN TGX nowej generacji spala w teście mniej paliwa - przeczytaj dlaczego?

Nowy MAN TGX test

Aż o 8,2 procent oszczędności może wygenerować nowy MAN TGX. Potwierdziła to trasa w południowych Niemczech.

 

Po przejechaniu łącznie 684 kilometrów wszystko było jasne: nowy pojazd MAN TGX 18.470, z silnikiem Euro 6d, pokonując dwukrotnie liczącą 342 kilometrów trasę testową, która obejmowała autostrady i drogi krajowe, zużył średnio o 8,2% mniej paliwa niż pojazd porównawczy MAN TGX 18.460 poprzedniej wersji z silnikiem Euro 6c.

W celu zapewnienia możliwość obiektywnego porównania potencjału obu pojazdów, po przejechaniu pierwszego odcinka trasy zamieniono naczepę i kierowców. Profil normalnej autostrady odpowiadał w 90% europejskim trasom dalekobieżnym. Stwierdzone w ramach testu TÜV konkretne zużycie paliwa potwierdza zatem przewidywany przez MAN potencjał oszczędności nowej generacji.

- Niskie całkowite koszty eksploatacji decydują o sukcesie naszych klientów. Nowa generacja pojazdów MAN była konsekwentnie projektowana pod kątem zapewnienia najwyższej efektywności i ekonomicznej eksploatacji - i cel ten został osiągnięty! Jesteśmy bardzo zadowoleni, że test przeprowadzony przez niezależną jednostkę badawczą potwierdził nasze przewidywania. W tym miejscu pragnę serdecznie podziękować całemu zespołowi za ten wspaniały wynik! - komentuje dr Frederik Zohm, członek zarządu odpowiedzialny za prace projektowo-badawcze w firmie MAN Truck & Bus.

Układ napędowy nowego MAN TGX wyposażony jest w nową przekładnię główną

Podstawę dalszej poprawy efektywności w odniesieniu do poprzedniej wersji stanowią liczne nowe rozwiązania techniczne i udoskonalone koncepcje wykorzystane w ciężarówkach nowej generacji MAN. W układzie napędowym należy wymienić silnik nowej generacji Euro 6D o szczególnie oszczędnym zużyciu paliwa oraz nową hipoidalną przekładnię główną o wyjątkowo długim przełożeniu 2,31. W połączeniu ze skrzynią biegów MAN TipMatic stanowi ona, zwłaszcza w przypadku przewozów dalekobieżnych, w których istotną rolę odgrywa zużycie paliwa, idealne uzupełnienie silnika D26 Euro 6d charakteryzującego się pojedynczą turbosprężarką, zmniejszonym poziomem recyrkulacji spalin i zwiększoną sprawnością termodynamiczną, zapewniającą jeszcze większą efektywność nawet przy wyższych obrotach, tworząc razem układ napędowy optymalny pod względem zużycia paliwa.

Nowy tempomat MAN EfficientCruise

Dzięki optymalnej konfiguracji układu napędowego można też w pełni wykorzystać potencjał opartego na GPS tempomatu MAN EfficientCruise, który w ciężarówkach nowej generacji MAN oferuje jeszcze więcej funkcji. Wśród nich należy wymienić funkcję "dynamiczne żeglowanie", która podczas jazdy po płaskim terenie zapewnia optymalne pod względem zużycia paliwa obciążenie silnika, dzięki stałemu naprzemiennemu przyspieszaniu i rolowaniu. MAN zoptymalizował także układ ACC regulujący odstęp od poprzedzającego pojazdu, w celu maksymalnego wykorzystania etapów jazdy na biegu neutralnym. Dlatego, na przykład, przed wzniesieniami system utrzymuje większą odległość od poprzedzającego pojazdu, aby później podczas jazdy w dół pojazd bez przeszkód mógł się toczyć. Nowy tempomat MAN EfficientCruise w większym niż dotychczas stopniu uwzględnia także infrastrukturę drogową na trasie, na przykład ronda i obowiązujące ograniczenia prędkości, dzięki czemu odpowiednio wcześnie redukuje moc, zwiększając w ten sposób efektywność jazdy.

Aerodynamika – nowa stylizacja poprawiająca efektywność jazdy

Oprócz układu napędowego i tempomatu MAN EfficientCruise, ważną rolę przy zmniejszaniu zużycia paliwa w ciężarówkach MAN nowej generacji odgrywa aerodynamika. Zwężenie obudowy lusterek zewnętrznych ogranicza powierzchnię czołową pojazdu, a elementy opływowe na masce usprawniają przepływ powietrza do chłodnicy i komory silnika. Poprowadzenie elementów opływowych aż za drzwi uspokaja boczny strumień powietrza, przyczyniając się równocześnie do zmniejszenia skali zabrudzenia tych miejsc. Tak zwana kurtyna powietrzna w narożnikach zderzaków optymalizuje opływ i przepływ powietrza w strefie wejścia do kabiny. Nowy spoiler na dachu i boczne klapy stanowią idealne zakończenie kanału przepływu powietrza od ciągnika do naczepy.

MAN DigitalServices wsparciem dla kierowcy i przewoźnika

Pełne wykorzystanie, potwierdzonej przez TÜV możliwości obniżenia w praktyce zużycia paliwa przez ciężarówki nowej generacji MAN nawet o 8,2%, wymaga od kierowcy znajomości funkcjonowania i umiejętności stosowania innowacyjnych technologii. W tym zakresie MAN oferuje przydatne w praktyce usługi cyfrowe. Każdy pojazd wyposażony jest seryjnie w system MAN Essentials, który udostępnia istotne informacje o pojeździe i umożliwia podstawową ocenę parametrów jazdy. Na tej podstawie oferowany opcjonalnie system MAN Perform przeprowadza wiarygodną analizę efektywności jazdy, która z kolei stanowi podstawę zdalnego indywidualnego treningu kierowcy MAN Connected CoDriver, dostępnego bezpośrednio na stanowisku pracy. Dzięki temu potencjał oszczędności pojazdów MAN nowej generacji jest szybko i sprawnie w pełni wykorzystywany przez kierowcę i przedsiębiorcę transportowego.

 

Przeczytaj też:
Ciężarówki Renault Trucks w obiegu zamkniętym - nowy projekt producenta samochodów

Renault Trucks przyspiesza przejście na gospodarkę o obiegu zamkniętym w celu recyklingu i ponownego użycia części do samochodów ciężarowych.

 

Poznajemy aktywny tempomat PCC

Zużycie paliwa przez ciężkie samochody stale się zmniejsza. Na przykład Nowy Actros na drogach szybkiego ruchu i autostradach zużywa nawet o trzy procent paliwa mniej, niż jego poprzednik. W ruchu podmiejskim obniżenie zużycia paliwa sięga nawet pięciu procent.

 

MAN TGX nowej generacji - czego nie zobaczycie na zewnątrz Asystent skrętu: Continental oferuje również zestawy modernizacyjne dla starszych ciężarówek

Continental wprowadza na rynek system wspomagania skrętu, który można szybko i łatwo zainstalować w pojazdach użytkowych, nie tylko najnowszej generacji.

 

25 lat temu ruszyła seryjna produkcja systemu kontroli stabilności jazdy ESP

Za tym niepozornym skrótem kryje się rewolucyjna technika: system ESP® (Electronic Stability Program) wspomaga kierowców w sytuacjach drogowych krytycznych pod względem dynamiki.

 

Opublikowano TOP-5 najczęściej kupowanych ciężarówek zagranicznych marek w Rosji

W ubiegłym miesiącu w Federacji Rosyjskiej sprzedano ponad 1400 pojazdów ciężarowych, czyli o 40% mniej niż w tym samym czasie w 2019 roku.

 

Jak czytamy informacje o oponach? Tymczasem nadchodzi nowy wzór etykiety UE

Przepisami o etykietowaniu są objęte opony do samochodów osobowych, aut dostawczych i ciężarowych (w tym opony do naczep czy przyczep), wyprodukowanych po 1 lipca 2012 roku.

 

Po której stronie położysz głowę na leżance w kabinie swojej ciężarówki?

Czy spanie po prawej lub lewej stronie ma jakieś znaczenie dla kierowcy ciężarówki?

 

Dwucyfrowe spadki rejestracji nowych ciężarówek w Europie

Europa pogrążona w kryzysie. Każdy kraj UE odnotowuje znaczne spadki rejestracji nowych samochodów.

 

Wyszukiwarka

Informacje

Zapisz się do newslettera

Raz w tygodniu otrzymasz od nas przegląd wydarzeń z branży TSL