TATRA PHOENIX

TATRA Trucks obchodzi 170 urodziny

Chociaż w przeszłości kilkakrotnie TATRA zmieniała nazwę firmy i status prawny oraz właścicieli, ciągłość produkcji pojazdów i samochodów, a także lokalizacja fabryki pozostają niezmienione.

 

W 2017 r. Minęło 120 lat od wyprodukowania jej pierwszego samochodu osobowego z silnikiem spalinowym, rok później obchodziło 120 lat od powstania pierwszej ciężarówki z zakładu Kopřivnice. W ubiegłym roku obchodzono 100 lat marki TATRA, , a rok 2020 to już 170 rok istnienia firmy.

Zakład w Kopřivnice jest jednym z najstarszych producentów pojazdów z ciągłą historią na świecie, a także jednym z najstarszych producentów samochodów ciężarowych i samochodów z silnikami spalinowymi w historii. W czerwcu 1850 r. Ignác Šustala rozpoczął działalność gospodarczą w Kopřivnicach, najpierw zajął się produkcją wagonów i rydwanów, później dodano produkcję wagonów kolejowych.

W 1897 roku firma stworzyła pierwszy samochód osobowy o nazwie Präsident, a rok później z bram fabryki Kopřivnice wyjechała pierwsza ciężarówka. W 1904 r. właściciele przenieśli siedzibę administracyjną producenta Kopřivnice do Wiednia i wprowadzono nazwę Nesselsdorfer Automobile, wywodzącą się od niemieckiej nazwy Kopřivnice. Od 1911 r. W samochodach zaczęto stosować logo NW, a później orła dwugłowego z napisem Nesselsdorfer.

Koniec I wojny światowej stał się kluczowym dla historii firmy i marki TATRA. Zgodnie z ustawą o tak zwanej nostryfikacji nowej Republiki Czechosłowackiej siedziba administracyjna spółki została przeniesiona z powrotem do Kopřivnicy. Zaczęto używać czeskiej nazwy Kopřivnická vozovka zamiast niemieckiej. Ponadto od 1919 roku samochody produkowane w Kopřivnicy nosiły markę TATRA, która powstała podczas powojennych testów samochodu typu U w Tatrach Słowackich. Nazwa TATRA pojawiła się w nazwie firmy dopiero w 1927 roku, kiedy zakład Kopřivnice zmienił nazwę na Závody Tatra - spółkę akcyjną zajmującą się budową samochodów i wagonów kolejowych. Znak TATRA został zarejestrowany jako znak towarowy w połowie lat 30. XX wieku.

Jednym z ważnych kamieni milowych w historii TATRY był rok 1923. Hans Ledvinka zaprojektował wówczas unikalny system podwozia ciężarówek znany jako "koncepcja Tatra", który składa się z centralnej rury i wahliwych niezależnie zawieszonych półosi, co jest typowe dla samochodów TATRA do dziś.

Kolejnym spektakularnym sukcesem TATRY w motoryzacji było wprowadzenie na rynek, przed II wojną światową, słynnych samochodów aerodynamicznych. TATRA jako pierwsza na świecie rozpoczęła produkcję seryjną i sprzedaż samochodów osobowych z nadwoziem aerodynamicznym w latach 30. XX wieku, były to modele: T 77, T 87 i T 97. , T 82, T 85 lub T 72. Tworzyły one między innymi kręgosłup taboru samochodowego czechosłowackiej armii.

TATRA kontynuowała produkcję pojazdów do transportu kolejowego, czego przykładem jest unikalny wagon osobowy M 290 Slovenská Strela, który przetrwał do dziś. Zakład poświęcił się również produkcji samolotów i silników lotniczych, czego przykładem jest samolot sportowy z serii T 101/201. Typ T 101 odnotował nawet rekord przebytej odległości, gdy jego załoga poleciała z nim w 1938 r. do Chartumu w Sudanie.

Ciężarówki TATRA są podstawą produkcji

Po drugiej wojnie światowej TATRA stała się głównym producentem ciężkich samochodów ciężarowych do użytku cywilnego i wojskowego w Czechosłowacji. Dostarczyła dziesiątki tysięcy samochodów do krajów na prawie wszystkich kontynentach. Bardzo dobrą reputację miały TATRY w kilkudziesięciu krajach. Były to typy T 111, T 138, T 148, T 813 i T 815. Ponadto kontynuowano produkcję limuzyn o wyjątkowym rozwiązaniu technicznym i oryginalnych nadwoziach. Były to typy T 600 Tatraplan, T 603 lub T 613. TATRA budowała również samochody wyścigowe, które świętowały sukces na wielu torach. Na szczególną uwagę zasługuje typ T 607 Monopost zbudowany zgodnie ze specyfikacją czasu obowiązującą dla samochodów F1 lub T 602 Sport lub T 605. TATRA regularnie uczestniczyła w prestiżowych maratonach długodystansowych, takich jak od lat 80 Rajd Dakar, Silk Way Rally lub Africa Eco Race.

Firma z Kopřivnice wkroczyła w lata 90. i nowe środowisko gospodarcze, w którym produkcja opierała się głównie na znanej linii modeli T 815. Znaki towarowe TATRA, dziś zarejestrowany w ponad stu krajach na całym świecie, stanowi ważną część wartości TATRA TRUCKS. Kolejnym kamieniem milowym jest rok 1998, w którym zakończono produkcję samochodów osobowych. Od tego czasu firma koncentruje się wyłącznie na ciężarówkach i pojazdach specjalnych na rynek cywilny i do celów wojskowych.

W ostatniej dekadzie ubiegłego wieku TATRA zaczęła stopniowo penetrować inne rynki, na których klienci wymagali określonych modyfikacji i wersji pojazdów. TATRA zaczęła instalować silniki i skrzynie biegów obcego pochodzenia w swoich samochodach. Ekspansji na nowe rynki pomogło także rozmieszczenie samochodów TATRA podczas operacji wojskowych Desert Shield i Desert Storm w Iraku na początku lat 90. XX wieku w barwach armii czechosłowackiej i amerykańskiej. W połowie tej dekady doświadczenie z Bliskiego Wschodu znalazło odzwierciedlenie w projekcie T 816 LIWA, dzięki któremu TATRA wygrała pierwszy duży kontrakt poza tradycyjnymi rynkami i na którym po raz pierwszy zastosowała zagraniczne komponenty, takie jak silniki i skrzynie biegów - zgodnie z wymaganiami klienta.

Ważny dla teraźniejszości firmy z Kopřivnice jest rok 2004, kiedy światło dzienne ujrzały dwie zupełnie nowe linie modeli, a mianowicie T 815-7 (FORCE) i T 810 (TACTIC). Konstruując oba typy, projektanci opierali się na wymaganiach dla nowoczesnych pojazdów wojskowych i od kilku lat stopniowo stają się trzonem elementów logistycznych czeskiej armii. Znaleźli jednak również swoje ważne miejsce w sferze cywilnej, zwłaszcza wśród strażaków i ratowników. Kamieniem milowym w funkcjonowaniu fabryki Kopřivnice w ciągu ostatniej dekady było przejęcie przez czeskich właścicieli w 2013 r. Firma została zrestrukturyzowana i ustabilizowana, a także powiązanie z wiodącymi czeskimi grupami holdingowymi CZECHOSLOVAK GROUP i PROMET GROUP. Dzięki temu marka TATRA jest postrzegana przez klientów jako wiarygodny partner biznesowy, a czeska opinia publiczna od dawna uważa ją za część dziedzictwa narodowego. Dowodem na to jest między innymi regularne umieszczanie na pierwszych miejscach w sondażach publicznych "Marka, z której Czesi są najbardziej dumni" oraz "Tradycyjna czeska marka".

Obecnie TATRA TRUCKS produkuje cztery standardowe linie modelowe na trzech platformach podwoziowych i współpracuje ze spółkami Grupy CZECHOSLOVAK budującymi specjalne pojazdy wojskowe. TATRA FORCE jest przeznaczony przede wszystkim dla sił zbrojnych, strażaków i ratowników, ale jest również stosowany w przemyśle wydobywczym i budowlanym. Linia ciężarówek TATRA TACTIC składa się z średnich ciężarówek z ramą drabiniastą ze sztywnymi osiami portalowymi własnego projektu. Służy głównie do celów wojskowych.
Linia ciężarówek TATRA TERRA jest następcą legendarnego modelu T 815. Podstawą jest oryginalne podwozie TATRA wyposażone w zmodernizowaną kabinę i chłodzone powietrzem silniki TATRA i skrzynie biegów TATRA. Pojazdy TERRA są przeznaczone przede wszystkim dla strażaków i budownictwa.
Dla odbiorcy cywilnego ważna jest TATRA PHOENIX. Model PHOENIX jest kluczowym elementem programu produkcji ciężarówek od 2011 roku. Wykorzystuje połączenie podwozia koncepcji TATRA i podzespołów renomowanych światowych producentów - w tym kabiny DAF CF.