Elektryczny autobus MAN 750 HO-M10 E

Pierwszy autobus elektryczny firmy MAN powstał pięćdziesiąt lat temu

Początkiem roku 1970, we współpracy z firmami partnerskimi RWE, Bosch i Varta, koncern MAN zaprezentował przedstawicielom prasy z całych Niemiec autobus elektryczny.

 

Model 750 HO-M10 E został pokazany na nowym torze testowym w zakładzie w Monachium. Autobus miał pozytywnie wpłynąć na przemysł transportowy w walce z zanieczyszczeniem powietrza i hałasem na drogach śródmiejskich.

W styczniu 1971 r., Jedenaście miesięcy po prezentacji i po kompleksowych testach fabrycznych, MAN przekazał prototyp firmie transportowej w Koblencji na roczną serię testów do regularnej eksploatacji. Elektryczny autobus, który obsługiwał trasę nr 7, był w stanie przewieźć 99 pasażerów i miał zasięg 50 kilometrów. Akumulatory były umieszczone w przyczepie i gwarantowały czas jazdy od dwóch do trzech godzin. Kolejna przyczepa jednoosiowa z naładowanymi akumulatorami była gotowa na stacji ładowania, dzięki czemu akumulatory można było szybko wymienić. Do czerwca 1971 r. autobus elektryczny MAN przejechał około 6000 kilometrów bez żadnych poważnych awarii.

Ale nie tylko w Koblencji eksploatowano autobusy MAN z alternatywnymi napędami. W 1972 r. Podczas igrzysk olimpijskich w Monachium zawodnicy wożeni między stadionem, a wioską olimpijską dwoma autobusami elektrycznymi i ośmioma pojazdami zasilanymi gazem ziemnym. Przez 20 godzin każdego dnia pojazdy wykontwały transporty zawodników.

Dwa lata później, 15 października 1974 r., MAN przekazał do miasta Mönchengladbach pierwsze nowe elektryczne autobusy na baterie. Autobusy elektryczne drugiej generacji SL-E były w użyciu do 1979 roku. Nowe funkcje obejmowały jednostki akumulatorowe, które zostały powiększone o 50 procent, oraz miały przerobiony moduł przyczepy. Dzięki temu możliwe było osiągnięcie zasięgu do 80 kilometrów i wymiana akumulatorów całkowicie automatycznie. Dusseldorf i Frankfurt nad Menem wykorzystały również zalety autobusów elektrycznych MAN i z powodzeniem zastosowały je w lokalnym transporcie publicznym. Bezemisyjna i prawie cicha praca autobusów okazała się sukcesem.

50 lat później MAN Truck & Bus wprowadza na rynek najnowocześniejszy, w pełni elektryczny autobus. MAN Lion's City E jest pojazdem seryjnym, a jego akumulatory pozwalają na wykonywanie tras około 100-150 km.

 

Przeczytaj też:
Elektryczny autobus z Sanoka W ramach projektu: "Autobus z tylnym, zewnętrznym, elektrycznym układem napędowym" fabryka wyprodukowała nietypowy autobus o nazwie AUTOELEKTROSAN.
26 autobusów wodorowych NesoBus będzie jeździło w Chełmie Dostawa autobusów ma odbyć się w 3 transzach, a ostatecznie zakończyć się 30 października 2025 roku. To trzecie duże zamówienie NesoBusów po Rybniku i Gdańsku.
XPO Logistics inwestuje w 165 elektrycznych Renault Trucks XPO, jeden z największych europejskich dostawców innowacyjnych i zrównoważonych rozwiązań transportowych i logistycznych, ogłosił bezprecedensowe nowe zamówienie na 165 elektrycznych pojazdów ciężarowych.
Elektryczna śmieciarka dostarczona do Bolesławca Volvo Trucks Polska dostarczyło elektryczną śmieciarkę do Miejskiego Zakładu Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o. w Bolesławcu.
eActros 300 rusza na testy do firmy MEXEM Pierwszym klientem EWT Automotive, który przetestuje eActrosa 300, jest firma MEXEM z Pruszkowa.
Technologia sLH2 - nowy standard tankowania ciekłego wodoru Firmy Daimler Truck i Linde Engineering prezentują sLH2 – opracowaną wspólnie technologię tankowania ciekłego wodoru (subcooled liquid hydrogen).
Jest już nowy Mercedes-Benz eSprinter Dwa rodzaje i dwie długości nadwozia, trzy pojemności akumulatorów i duża ładowność stanowią podstawę dla licznych wariantów nadwozia i sprawiają, że nowy eSprinter może stać się idealnym dużym vanem.
Solidaris odbiera pierwsze elektryczne Volvo FM Volvo Trucks Polska dostarczyło pierwsze dwa elektryczne ciągniki siodłowe Volvo FM do firmy –Solidaris Sp. z o.o.
Współpraca Hyundai i IVECO - powstanie elektryczny lekki samochód dostawczy Hyundai Motor Company i IVECO Group ogłosiły podpisanie umowy na dostawę elektrycznego lekkiego samochodu dostawczego IVECO dla Europy, opartego na platformie Hyundai Global eLCV.