Pierwszy autobus elektryczny firmy MAN powstał pięćdziesiąt lat temu

Elektryczny autobus MAN 750 HO-M10 E

Początkiem roku 1970, we współpracy z firmami partnerskimi RWE, Bosch i Varta, koncern MAN zaprezentował przedstawicielom prasy z całych Niemiec autobus elektryczny.

 

Model 750 HO-M10 E został pokazany na nowym torze testowym w zakładzie w Monachium. Autobus miał pozytywnie wpłynąć na przemysł transportowy w walce z zanieczyszczeniem powietrza i hałasem na drogach śródmiejskich.

W styczniu 1971 r., Jedenaście miesięcy po prezentacji i po kompleksowych testach fabrycznych, MAN przekazał prototyp firmie transportowej w Koblencji na roczną serię testów do regularnej eksploatacji. Elektryczny autobus, który obsługiwał trasę nr 7, był w stanie przewieźć 99 pasażerów i miał zasięg 50 kilometrów. Akumulatory były umieszczone w przyczepie i gwarantowały czas jazdy od dwóch do trzech godzin. Kolejna przyczepa jednoosiowa z naładowanymi akumulatorami była gotowa na stacji ładowania, dzięki czemu akumulatory można było szybko wymienić. Do czerwca 1971 r. autobus elektryczny MAN przejechał około 6000 kilometrów bez żadnych poważnych awarii.

Ale nie tylko w Koblencji eksploatowano autobusy MAN z alternatywnymi napędami. W 1972 r. Podczas igrzysk olimpijskich w Monachium zawodnicy wożeni między stadionem, a wioską olimpijską dwoma autobusami elektrycznymi i ośmioma pojazdami zasilanymi gazem ziemnym. Przez 20 godzin każdego dnia pojazdy wykontwały transporty zawodników.

Dwa lata później, 15 października 1974 r., MAN przekazał do miasta Mönchengladbach pierwsze nowe elektryczne autobusy na baterie. Autobusy elektryczne drugiej generacji SL-E były w użyciu do 1979 roku. Nowe funkcje obejmowały jednostki akumulatorowe, które zostały powiększone o 50 procent, oraz miały przerobiony moduł przyczepy. Dzięki temu możliwe było osiągnięcie zasięgu do 80 kilometrów i wymiana akumulatorów całkowicie automatycznie. Dusseldorf i Frankfurt nad Menem wykorzystały również zalety autobusów elektrycznych MAN i z powodzeniem zastosowały je w lokalnym transporcie publicznym. Bezemisyjna i prawie cicha praca autobusów okazała się sukcesem.

50 lat później MAN Truck & Bus wprowadza na rynek najnowocześniejszy, w pełni elektryczny autobus. MAN Lion's City E jest pojazdem seryjnym, a jego akumulatory pozwalają na wykonywanie tras około 100-150 km.

 

Przeczytaj też:
Daimler Trucks zaprezentował elektryczną autonomiczną śmieciarkę

Fuso, japońska spółka należąca do Daimler Trucks zajmująca się pojazdami użytkowymi, zaprezentowała Fuso eCanter SensorCollect.

 

Ciężarówki na ogniwa paliwowe najpierw w Szwajcarii

Producent pojazdów silnikowych z Korei Południowej Hyundai Motor Company wprowadził na rynek pierwsze dziesięć ciężkich samochodów ciężarowych z napędami na ogniwa paliwowe.

 

Start-up buduje prototyp 16-tonowego elektrycznego samochodu ciężarowego

Wraz z Volta Trucks kolejny start-up planuje wkrótce uruchomić własną elektryczną ciężarówkę. 16-tonowa ciężarówka zostanie przetestowana w praktycznym teście w DPD w Londynie już w 2021 roku.

 

Kiedy ciężarówka z silnikiem wysokoprężnym staje się hybrydą typu plug-in

Oczekuje się, że w przyszłości nowy typ przyczepy zmieni ciężarówki z silnikiem Diesla w ciężarówki hybrydowe.

 

Quantron wdraża napęd wodorowy w małych ciężarówkach

Napęd wodorowy dostępny będzie dla samochodów dostawczych od 3,49 tony - początkowo dla pojazdów skrzyniowych i izoterm na podwoziu IVECO Daily.

 

Daimler Truck przyspiesza wdrożenie produkcji seryjnej ogniw paliwowych

W ciągu ostatnich dziesięciu lat inżynierowie koncernu Daimler zgromadzili już ogromne know-how w tej dziedzinie oraz opracowali metody i procesy produkcji.

 

Elektryczny Mercedes-Benz Vito i Sprinter już w sprzedaży w Polsce

Od 1 lipca 2020 r. w Polsce rusza sprzedaż eVito i eSprintera - dwóch flagowych modeli pojazdów dostawczych z portfolio Mercedes-Benz Vans w wersji z napędem elektrycznym.

 

Czy Kalifornia wstrząśnie przemysłem nowych samochodów ciężarowych?

Kalifornijskie władze zatwierdziły nowe zasady, które spowodują masowe przejście z konwencjonalnych napędów ciężarówek i furgonów napędzanych gazem i olejem napędowym na samochody zasilane z akumulatorów i wodorowymi ogniwami paliwowymi o zerowej emisji.

 

Baterie stałe i ogniwa paliwowe - kolejny krok w elektrycznych pojazdach Mercedes-Benz

Elektryczny autobus przegubowy eCitaro G rozszerza ofertę rodziny autobusów miejskich Mercedesa.

 

Wyszukiwarka

Informacje

Zapisz się do newslettera

Raz w tygodniu otrzymasz od nas przegląd wydarzeń z branży TSL