alkohol kierowca

Ile pączków z alkoholem trzeba zjeść by stracić prawo jazdy?

Czy słodka przekąska z alkoholem może doprowadzić do tego, że zostaniemy zatrzymani za jazdę pod wpływem alkoholu? AlcoSense Laboratories obliczyło, ile prawdy ma w sobie mit związany ze słodka przekąską z advocatem.

 

Słodycze z nadzieniem zawierającym alkohol to potencjalny problem podczas kontroli drogowej. Takie opinie można bez trudu znaleźć w sieci. W praktyce trzeba by się specjalnie postarać, aby doprowadzić do takiej sytuacji.

Niech za przykład posłuży popularny w Polsce batonik z advocatem. Jego waga wynosi 45 g i jak informuje producent, zawiera nieco ponad 2% alkoholu. Z tego powodu na etykiecie przeczytamy, że jest przeznaczony dla dorosłych. Stosując formułę Widmarka (wzór na szacunkowe obliczenie zawartości alkoholu we krwi), można policzyć ile takich przekąsek potrzeba, aby przekroczyć dopuszczalną normę zawartości alkoholu w organizmie kierowcy.

W Polsce jest to 0,2 promila, co oznacza, że przeciętna kobieta o masie ciała 65 kg musiałaby zjeść na pusty żołądek 8 batoników. Statystyczny mężczyzna ważący 85 kg potrzebowałby natomiast 13 sztuk (w sumie 585 g), by mieć kłopoty podczas policyjnej kontroli trzeźwości.

Oznacza to, że czarny scenariusz z utratą prawa jazdy jest mało realny. Trudno sobie wyobrazić kierowcę kompulsywnie pochłaniającego kilkanaście batoników na czczo, jeden po drugim.

Fałszywy wynik badania trzeźwości

Przy braku ostrożności można niepotrzebnie stracić czas podczas kontroli drogowej. Wystarczy do tego nawet kęs batonika z alkoholem, który zafałszuje wyniki pomiaru.

Śladowa ilość alkoholu z nadzienia zalega w ustach, więc zbyt wcześnie przeprowadzone badanie alkomatem może wykazać, że zostało przekroczone nawet 0,5 promila - co w Polsce jest przestępstwem.

- Gdyby doszło do takiej niezbyt komfortowej sytuacji, powinniśmy poprosić o ponowne przeprowadzenie badania. Mamy do tego pełne prawo. Należy zachować spokój, wyjaśnić sytuację policjantom i odczekać przynajmniej kwadrans przed kolejnym dmuchnięciem w ustnik alkomatu. Alkohol, który zafałszował wynik pierwszego pomiaru do tego czasu się ulotni i bez problemu udowodnimy, że jesteśmy trzeźwi - radzi Hunter Abbott, ekspert bezpieczeństwa ruchu drogowego z firmy AlcoSense Laboratories.

Zatem jeść, czy nie jeść?

Przy racjonalnym spożyciu upicie się batonikiem lub cukierkami z alkoholowym nadzieniem jest bardzo mało prawdopodobne. Stąd przy odpowiedzialnym podejściu do sprawy raczej nie grozi nieprzyjemna niespodzianka podczas kontroli trzeźwości. Przed jedzeniem zawsze warto sprawdzić etykietę produktu, gdzie obecność alkoholu jako składnika powinna być wyszczególniona przez producenta. Jeśli nie mamy pewności, co jemy za kierownicą, warto zastosować uniwersalną zasadę ograniczonego zaufania i poczekać z przekąską, aż dotrzemy do celu podróży

Przeczytaj też:
Konfiskata aut pijanym kierowcom - najczęściej zadawane pytania W dniu 14 marca 2024 r. wchodzą w życie przepisy pozwalające na konfiskatę samochodów pijanym kierowcom. Co prawda nie ma jeszcze do nich przepisów wykonawczych, lecz jest to tylko kwestia najbliższych tygodni.
Wymiana tachografów niezbędna przy międzynarodowych przewozach drogowych GITD przypomina, że do końca roku 2024 pojazdy wykorzystywane w międzynarodowych przewozach drogowych muszą zostać wyposażone w inteligentne tachografy drugiej wersji (tzw. retrofit).
Surowa kara za jazdę ciężarówką z zawieszoną działalnością W dniu 01 lutego 2024 r. inspektorzy z WITD w Gdańsku zatrzymali do rutynowej kontroli zestaw ciężarowy.
Ponad tysiąc kilometrów ciężarówką w jedną dobę 1300 km przejechał kierowca ciężarówki w jedną dobę, bez uprawnień, bez karty w tachografie.
Kilkanaście tysięcy złotych kary za tachograf W dniu 22 grudnia pilscy inspektorzy zatrzymali do kontroli zestaw pojazdów niemieckiego przewoźnika.
Kierowca ciężarówki zatrzymany za transport narkotyków Policjanci CBŚP przejęli 120 kg marihuany ukrytej w 246 litrowych beczkach przewożonych przez ciężarówkę.
Potrójna obsada w ciężarówce Kierowcy ciężarówki poruszali się w czasie zakazu i stracili prawo jazdy na 3 miesiące.
Paliwo ponad normę Zespół pojazdów był wyposażony w trzy stałe zbiorniki paliwa.
Kontrole w transporcie kontenerów Zespół kontrolny z WITD w Gdańsku w dniu 01 czerwca 2023r. w godzinach popołudniowych prowadził działania kontrolne na trasie S7, gdzie inspektorzy wzięli pod lupę kierowców ciężarówek z ładunkami w kontenerach.