Nowy Kamaz droższy od MAN-a i DAF-a?

Kamaz-54901

Debiut handlowy nowej generacji ciężarówek Kamaz 54901 mamy już za sobą. Mozna więc oficjalnie zacząć się doszukiwać spójności rosyjskiej ciężarówki z niemiecką myślą tecghniczną, którą (w tym przypadku) reprezentuje Mercedes-Benz Actros.

 

Producent nie ukrywa podobieństw. Nawet kabiny obu ciężarówek są prawie identyczne. Są one produkowane w tym samym wspólnym zakładzie zbudowanym we współpracy z Daimlera w Rosji. Ile zatem Actrosa w nowym Kamazie?

Daimler posiada obecnie 15% udziałów w firmie Kamaz. W 2016 r., aby umocnić swoją pozycję na rynku rosyjskim Niemcy zdecydowali się na ściślejsze partnerstwo z Kamazem, w ten sposób powstała fabryka Daimler-Kamaz Rosja.

Kamaz 54901 jest pierwszym dzieckiem owej współpracy nowej gamy modeli K5, zaprezentowanej jako koncepcyjny już w 2017 roku. Jednak dopiero teraz model ten wszedł do seryjnej produkcji. Co zyskał Daimler, wchodząc we współpracę z Kamazem, można się domyślać. Kamaz zaś liczy na eksport swoich ciężarówek za granicę i konkurowanie z markami zachodnimi, a na pewno z modelem Ford X-Max.

Z Mercedesa nowy Kamaz 54901 przejął kabinę, ale wnętrze kabiny jest owocem rosyjskiej myśli technicznej, a raczej rodzimego design. Wnętrze Kamaza jest bardziej skromne niż w modelu niemieckim.
W tym samym zakładzie produkowany jest również jednostka napędowa - silnik wysokoprężny o mocy 450 KM, opracowany we współpracy z firmą Liebherr. Skrzynia biegów - też niemiecka - zautomatyzowany TraXon, produkowany przez ZF.

Kamaz 54901 jest o około 10% bardziej wydajny, niż jego poprzednik seria K4 wywodząca się z Mercedesa Axora. Obniżyło się zużycie paliwa, ale także interwały serwisowe, które wynoszą w K5 120 000 km. Nowy Kamaz będzie w stanie pokonać do 1,2 miliona kilometrów bez naprawy głównej.

Tak doskonały produkt musi więc swoje kosztować. Niemałą cenę uzasadnia wszak znakomity rodowód oraz koszty produkcji, w tym import głównych podzespołów napędowych. W rzeczywistości cena zbliżyła się do cen mało używanych europejskich ciężarówek w Rosji. Na przykład cena MAN-a TGX wynosi około 7,15 miliona rubli rosyjskich. DAF XF105 jest nieco tańszy, jego ceny zaczynają się od 6,8 miliona rubli. Nowy Kamaz będzie miał cenę wywoławczą co najmniej 7,2 miliona rubli. Czy zatem Kamaz-54901 będzie konkurencyjny w tych warunkach? Niech rynek zdecyduje.

Fot. PiataAuto

 

Przeczytaj też:
Rewolucja w kabinie ciężarówki. Dziesięć ważnych pytań do Mercedes-Benz Trucks

W roku 2018 Mercedes-Benz Trucks zaprezentował w nowym Actrosie stanowisko pracy z kompleksową łącznością sieciową, wyposażone w obsługiwany intuicyjnie Kokpit Multimedialny z kolorowymi wyświetlaczami.

 

Jak przez sześćdziesiąt lat zmieniało się miejsce pracy kierowców ciężarówek

Rzut oka na kokpity i kierownice poszczególnych typoszeregów daje wyobrażenie o postępie technicznym, jaki przez ostatnie dziesięciolecia dokonał się w miejscu pracy kierowcy zawodowego.

 

Milion kilometrów na liczniku Mercedesa Actrosa

Mercedes-Benz Actros 1844 z rocznika 2012 bezawaryjnie przejechał w firmie Agromex już ponad milion kilometrów.

 

Mercedes-Benz dostarczył sto nowych Actrosów przez internet

Sto nowych Mercedesów Actrosów zostało sprzedanych przez Mercedes-Benz Trucks, firmie transportowej Contatto, przewoźnikowi specjalizującemu się w transporcie ładunków chemicznych i paliw. Ciekawostką jest, że negocjacje handlowe odbywały się całkowicie za pomocą wirtualnych narzędzi.

 

Mercedes Actros w barwach Tony M Rees

Tony M Rees to brytyjski przewoźnik, który potrafi zaskoczyć desing swoich ciężarówek.

Poznajemy aktywny tempomat PCC

Zużycie paliwa przez ciężkie samochody stale się zmniejsza. Na przykład Nowy Actros na drogach szybkiego ruchu i autostradach zużywa nawet o trzy procent paliwa mniej, niż jego poprzednik. W ruchu podmiejskim obniżenie zużycia paliwa sięga nawet pięciu procent.

 

25 lat temu ruszyła seryjna produkcja systemu kontroli stabilności jazdy ESP

Za tym niepozornym skrótem kryje się rewolucyjna technika: system ESP® (Electronic Stability Program) wspomaga kierowców w sytuacjach drogowych krytycznych pod względem dynamiki.

 

Mercedes-Benz Econic - niskowejściowy pracownik komunalny

Zalety tego samochodu, w miejskiej dżungli, są nie do przecenienia, jednak wysoka cena powoduje, że tylko nielicznych na niego stać.

 

Samochód czy mieszkanie? Mercedes-Benz Actros w nowej roli

W tym roku większość Polaków spędzi wakacje w kraju. Zapewne zapełnią się pensjonaty, ale również kempingi. Kamper na podwoziu Actrosa, czemu nie!

 

Wyszukiwarka

Informacje

Zapisz się do newslettera

Raz w tygodniu otrzymasz od nas przegląd wydarzeń z branży TSL