Duże zmiany w rejestracjach nowych samochodów ciężarowych
W maju 2020 r. zarejestrowano 1048 pojazdów użytkowych pow. 3,5 t, to mniej o 70% niż rok wcześniej. Niższe wyniki od tych w maju br. zanotowano w 2010 r.( 808 szt.) i w 2009 roku (605 szt.).
We wszystkich segmentach samochodów ciężarowych odnotowano wysokie spadki. Liczba rejestracji nowych samochodów ciężarowych zmniejszyła się o 70,2% r/r, za sprawą przede wszystkim ciągników siodłowych (-75,6%), które są powiązane z rynkiem przyczep i naczep. Podwozia ciężarowe przyhamowały o 58,3%, a rejestracje samochodów specjalnych obniżyły się o 25%. Liczba nowych autobusów pow. 3,5 t spadła o 71,3% w porównaniu do maja 2019 r. a ich wydania wyniosły 97 szt. Dostawy wszystkich ciężarówek do odbiorców objęły 951 szt. Od początku roku przybyło 7142 nowe pojazdy użytkowe o DMC pow. 3,5 t i jest to mniej o 51,1% niż w tym samym czasie ub.r.
W grupie używanych ciężarówek o DMC pow. 3,5 t sprowadzanych do Polski z zagranicy, również obserwujemy gwałtowne spadki. W maju 2020 r. przybyło 1673 szt. Jest to wynik znacznie niższy niż w ub.r. (-40,8%; -1153 szt. i wyższy niż w kwietniu br. +59,9% (+628 szt.).
Nowe ciągniki siodłowe
W grupie ciągników samochodowych w maju 2020 r. sprzedaż wyglądała następująco:
1. DAF Trucks - 189 szt. (-65% r/r i +25% m/m),
2. Scania z liczbą 114 szt. (-80% r/r i +65% m/m),
3. MAN Truck & Bus - 100 szt. (-74% r/r i +69% m/m),
4. Volvo Trucks - 69 szt. (-84% r/r: +19% m/m),
5. Mercedes-Benz Trucks - 41 szt. (-86% r/r; -44% m/m).
Nowe podwozia ciężarowe
Rejestracje wszystkich podwozi samochodów ciężarowych i specjalnych (kompletnych lub skompletowanych), wyniosły w maju br. 381 szt. wobec 863 rok wcześniej. Ranking firm wyglądał następująco:
1. Mercedes-Benz Trucks - 101 szt (-20% r/r),
2. MAN Truck & Bus - 81 szt.(-57% r/r) ,
3. IVECO - 63 szt. (-64% r/r) ,
4. DAF Trucks - 36 szt.(-49% r/r) ,
5. Volvo Trucks - 34 szt.(-62% r/r) ,
6. Scania - 28 szt. (-81% r/r.).
Od początku 2020 roku, w ogólnym rankingu marek zarejestrowano 6589 samochodów ciężarowych pow. 3,5 t. Spadek wyniósł 51,1%. W całej grupie znalazło się 4511 ciągników siodłowych a ich liczebność zmniejszyła się porównaniu do analogicznego okresu w 2019 r. o 5847 szt. (-56,4%). Wśród nich na czele jest DAF z liczbą 1257 rejestracje (-52%) a za nim Volvo (860; -49%). Dalej Scania (793; -70%), i MAN (676; -57%). Pierwszą piątkę zamknął Mercedes-Benz (495 ; -64%).
W tym samym czasie przybyło 2078 kompletnych lub skompletowanych podwozi (-33%; -1039 szt.). Wśród nich przoduje MAN (416) tuż za nim, na drugiej pozycji jest Mercedes-Benz (413), który wyprzedza markę IVECO (385) i DAF-a (253) oraz Scanię(245).