Obniżenie VAT, premie za zakup nowych ciężarówek i inne pomoce pomostowe dla potrzebujących firm transportowych
W jaki sposób Niemcy walczą z kryzysem w transporcie? Pakiet pomocowy zostanie uruchomiony na lata 2020 i 2021.
Rząd niemiecki wyasygnuje kwotę w wysokości 120 miliardów euro na pomoc m.in. dla transportowców. Tak w środę wieczorem rząd federalny słowami jej kanclerz Angeli Merkel poinformował opinie publiczną. Program pomocowy ma na celu ponowne ożywienie gospodarki i konsumpcji obywateli oraz uniknięcie poważnej recesji w wyniku pandemii koronawirusa.
Przywódcy CDU, CSU i SPD uzgodnili, że centralnym punktem pakietu stymulacyjnego będzie obniżenie podatku VAT. Stawkę VAT należy obniżyć z 19% do 16%, a dla stawki obniżonej z 7% do 5%. Powinno to przede wszystkim zwiększyć popyt wewnętrzny w Niemczech. Planowana obniżka podatku VAT będzie kosztować państwo około 20 miliardów euro.
Przywódcy koalicji zgodzili się również na dodatkowe miliardy euro na wsparcie branż szczególnie dotkniętych kryzysem. Pomoc ma zapobiec fali bankructw w małych i średnich firmach. Do składania wniosków kwalifikują się firmy, których sprzedaż spadła w kwietniu i maju 2020 r. o co najmniej 60 procent w porównaniu z kwietniem i majem 2019 r. i których sprzedaż spadła o co najmniej 50 procent w miesiącach od czerwca do sierpnia 2020 r. Maksymalnie, firmy te, mogą uzyskać stałe koszty operacyjne do kwoty 150 000 euro zwracane przez trzy miesiące.
Rządy federalny i stanowy już stosują różne środki wsparcia, aby zapobiec upadłości firm i rezygnacji z nich. Tam, gdzie to nie pomaga pomimo wszystkich wysiłków, łatwiejsze jest ponowne uruchomienie po bankructwie. W obszarze bankructw przedsiębiorstw rząd chce wprowadzić proces restrukturyzacji przed niewypłacalnością zgodnie z dokumentem decyzyjnym.
Wielka koalicja zdecydowała się nie na premię za zakup niskoemisyjnych samochodów benzynowych i Diesla. Według "Süddeutsche Zeitung" producenci ciężarówek mogliby skorzystać z premii na zakup silników spalinowych. Jednak rząd federalny nie chce udostępnić własnych środków na ten cel. Chce, aby Komisja Europejska ustanowiła europejski program finansowania odnowy flot ciężkich pojazdów użytkowych. Zgodnie z tym należy przyznać dotację na zmianę ciężarówek na pojazdy o najwyższym standardzie emisji spalin. Firmy mogą spodziewać się 10 000 euro, jeśli wymienią ciężarówki Euro 3 lub 4.
Pakiet stymulacyjny zapewnia również finansowanie technologii wodorowej. Niemcy chcą być pionierem na świecie. Rząd federalny zamierza zatem wkrótce przedstawić dość kontrowersyjną "krajową strategię wodorową". Następnie ogłosić program rozwoju fabryk do produkcji wodoru. Oprócz dotacji dla "przemysłu wodorowego" planowane są podstawy regulacyjne w celu ustanowienia odpowiedniej infrastruktury do tankowania. Zatem, w dziedzinie elektryfikacji transportu, planowane jest również mocne przyspieszenie.