Obniżenie VAT, premie za zakup nowych ciężarówek i inne pomoce pomostowe dla potrzebujących firm transportowych

LKW Transport

W jaki sposób Niemcy walczą z kryzysem w transporcie? Pakiet pomocowy zostanie uruchomiony na lata 2020 i 2021.

 

Rząd niemiecki wyasygnuje kwotę w wysokości 120 miliardów euro na pomoc m.in. dla transportowców. Tak w środę wieczorem rząd federalny słowami jej kanclerz Angeli Merkel poinformował opinie publiczną. Program pomocowy ma na celu ponowne ożywienie gospodarki i konsumpcji obywateli oraz uniknięcie poważnej recesji w wyniku pandemii koronawirusa.

Przywódcy CDU, CSU i SPD uzgodnili, że centralnym punktem pakietu stymulacyjnego będzie obniżenie podatku VAT. Stawkę VAT należy obniżyć z 19% do 16%, a dla stawki obniżonej z 7% do 5%. Powinno to przede wszystkim zwiększyć popyt wewnętrzny w Niemczech. Planowana obniżka podatku VAT będzie kosztować państwo około 20 miliardów euro.

Przywódcy koalicji zgodzili się również na dodatkowe miliardy euro na wsparcie branż szczególnie dotkniętych kryzysem. Pomoc ma zapobiec fali bankructw w małych i średnich firmach. Do składania wniosków kwalifikują się firmy, których sprzedaż spadła w kwietniu i maju 2020 r. o co najmniej 60 procent w porównaniu z kwietniem i majem 2019 r. i których sprzedaż spadła o co najmniej 50 procent w miesiącach od czerwca do sierpnia 2020 r. Maksymalnie, firmy te, mogą uzyskać stałe koszty operacyjne do kwoty 150 000 euro zwracane przez trzy miesiące.

Rządy federalny i stanowy już stosują różne środki wsparcia, aby zapobiec upadłości firm i rezygnacji z nich. Tam, gdzie to nie pomaga pomimo wszystkich wysiłków, łatwiejsze jest ponowne uruchomienie po bankructwie. W obszarze bankructw przedsiębiorstw rząd chce wprowadzić proces restrukturyzacji przed niewypłacalnością zgodnie z dokumentem decyzyjnym.

Wielka koalicja zdecydowała się nie na premię za zakup niskoemisyjnych samochodów benzynowych i Diesla. Według "Süddeutsche Zeitung" producenci ciężarówek mogliby skorzystać z premii na zakup silników spalinowych. Jednak rząd federalny nie chce udostępnić własnych środków na ten cel. Chce, aby Komisja Europejska ustanowiła europejski program finansowania odnowy flot ciężkich pojazdów użytkowych. Zgodnie z tym należy przyznać dotację na zmianę ciężarówek na pojazdy o najwyższym standardzie emisji spalin. Firmy mogą spodziewać się 10 000 euro, jeśli wymienią ciężarówki Euro 3 lub 4.

Pakiet stymulacyjny zapewnia również finansowanie technologii wodorowej. Niemcy chcą być pionierem na świecie. Rząd federalny zamierza zatem wkrótce przedstawić dość kontrowersyjną "krajową strategię wodorową". Następnie ogłosić program rozwoju fabryk do produkcji wodoru. Oprócz dotacji dla "przemysłu wodorowego" planowane są podstawy regulacyjne w celu ustanowienia odpowiedniej infrastruktury do tankowania. Zatem, w dziedzinie elektryfikacji transportu, planowane jest również mocne przyspieszenie.

Przeczytaj też:
Transport drogowy osiągnął poziom sprzed pandemii

Z najnowszego raportu GBOX wynika, że w ostatnim tygodniu czerwca 2020 roku natężenie ruchu w transporcie krajowym i międzynarodowym osiągnęło taki poziom aktywności polskich przewoźników jak w styczniu br., czyli z czasów sprzed pandemii.

 

Prawie miliard złotych zalegają firmy transportowe swoim kontrahentom

W bazie danych Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej SA widnieje ponad 25 tys. firm przewozowych. 86% z nich to jednoosobowe działalności gospodarcze.

 

Pakiet mobilności przyjęty. Czy wpłynie na wysokość wynagrodzeń kierowców ciężarówek?

Polscy przewoźnicy są zgodni. Największym wyzwaniem dla branży transportowej w ciągu najbliższych dwóch lat jest spowolnienie gospodarcze w Europie.

 

Nowe rozporządzenie UE i jakie dokumenty w transporcie międzynarodowym ulegają przedłużeniu

W obecnej sytuacji (COVID-19) nie wszystkie firmy, działające w branży transportowej, mogą być w stanie dopełnić niezbędnych formalności lub procedur wymaganych przez przewoźników lub kierowców ciężarówek.

 

Zagrożone małe firmy transportowe i podwykonawcy

Narastają sygnały, że kryzys koronawirusa pochłonie ofiary wśród wielu dostawców usług transportowych. Wynika to z najnowszego cotygodniowego raportu Federalnego Urzędu Transportu Towarowego (BAG) za okres od 18 do 20 maja.

 

Włochy znoszą ograniczenia dotyczące transportu drogowego

W ubiegły czwartek Ministerstwo Transportu i Infrastruktury we Włoszech ogłosiło, że ograniczenia dla kierowców ciężarówek związane z pandemią COVID-19, w dużej mierze już nie będą obowiązywały.

 

Kartą DKV zapłacisz w ładowarkach do samochodów elektrycznych

Klienci DKV CARD + CHARGE wkrótce będą mogli doładowywać swoje pojazdy elektryczne lub hybrydowe w 2000 punktach ładowania we Włoszech i ponad 6000 w Niemczech, Austrii, Szwajcarii i Luksemburgu.

 

Rusza program FM Open Lab dla młodych przedsiębiorców - logistyków

FM Logistic CE, wiodący operator logistyczny działający w Polsce, Czechach, Słowacji i Węgrzech, uruchamia program dedykowany start-upom. Inicjatywa nosi nazwę FM Open Lab i jest skierowana do przedsiębiorców, którzy chcieliby rozwijać swój produkt lub usługę w rzeczywistych warunkach biznesowych.

 

Wpływy z opłat drogowych za ciężarówki jednoznacznie wskazują na kryzys w transporcie drogowym

Federalny Urząd Transportu Towarowego (BAG) i Federalny Urząd Statystyczny (Destatis) ogłosiły w piątek kolejne niepokojące dane dotyczące transportu drogowego.

 

Wyszukiwarka

Informacje

Zapisz się do newslettera

Raz w tygodniu otrzymasz od nas przegląd wydarzeń z branży TSL