4trucks.pl

Zagrożone małe firmy transportowe i podwykonawcy

Narastają sygnały, że kryzys koronawirusa pochłonie ofiary wśród wielu dostawców usług transportowych. Wynika to z najnowszego cotygodniowego raportu Federalnego Urzędu Transportu Towarowego (BAG) za okres od 18 do 20 maja.

 

Eksperci BAG piszą, że w niektórych przypadkach odnotowano niewielką poprawę w zakresie zamówień w drogowym transporcie towarowym, ale wolumeny poszczególnych zamówień często pozostawały poniżej poziomu przed wybuchem kryzysu koronawirusa. Przykłady obejmują sektor produkcyjny i wciąż słaby popyt na eksport i import. Konsekwencja jest to, że wiele firm transportu drogowego nadal ocenia swoją obecną sytuację jako złą.

Ogólnie rzecz biorąc, perspektywy są również postrzegane raczej sceptycznie. Na przykład wiele ankietowanych firm transportowych nie spodziewa się, że ich sytuacja biznesowa ulegnie znacznej poprawie w nadchodzących miesiącach. Głównie dlatego, że w największych niemieckich branżach można spodziewać się długoterminowych konsekwencji kryzysu. Co przekłada się oczywiście na transport.

Konkurencja wśród firm transportowych

Z uwagi na niski popyt istnieje znaczna presja konkurencyjna na rynku transportu drogowego towarów. Niektórzy respondenci zakładają, że presja konkurencyjna będzie się nasilać. Bardzo niebezpieczny dla Zachodu jest rynek wschodnich przewoźników. Oni tez muszą płacić leasingi i ponosić inne stałe koszty funkcjonowania. Dla utrzymania płynności przedsiębiorstw transportowych ceny frachtów mogą zacząć spadać. Z drugiej strony "Pakiet Mobilności" może znacznie ograniczyć konkurencję.

Obecnie polskie firmy transportowe są zdecydowanie najważniejszymi, po niemieckich, dostawcami na niemieckim rynku transportowym z udziałem 16,4% w opłatach za przejazd (dane za pierwszy kwartał 2020 r.). Trzecie miejsce zajmuje Republika Czeska (3, 4 procent). W przypadku utraty płynności u dwóch najważniejszych dostawców usług transportowych na rynku mogą wystąpić poważne wąskie gardła w zakresie przewozów, gdy tylko wolumeny transportu z lat 2018-2019 zostaną ponownie osiągnięte.

 

Przeczytaj też:
Konfiskata aut pijanym kierowcom - najczęściej zadawane pytania W dniu 14 marca 2024 r. wchodzą w życie przepisy pozwalające na konfiskatę samochodów pijanym kierowcom. Co prawda nie ma jeszcze do nich przepisów wykonawczych, lecz jest to tylko kwestia najbliższych tygodni.
Wynagrodzenia dla kierowców muszą wzrosnąć w 2024 roku Zmiany w wynagrodzeniach kierowców zawodowych w 2024 – o tym warto wiedzieć.
Skuteczne zmniejszenie kary nałożonej przez Border Force W lutym ubiegłego roku, zostały wprowadzone zmiany w przepisach w zakresie przeciwdziałania wjazdowi nielegalnych imigrantów na teren Wielkiej Brytanii. Kary są znacznie bardziej dotkliwe, a przewoźnicy są częściej na nie narażeni.
Nowe przepisy dotyczące pojazdów nienormatywnych W dniu 17 lutego 2024r. wchodzą w życie nowe przepisy w sprawie pilotowania pojazdów nienormatywnych.
Zmiana naliczania opłat drogowych w Czechach Opłata za przejazd w Czechach dla pojazdów powyżej 3,5 t zostanie powiększona o składnik opłaty za wytwarzanie emisji CO2.
Zmiany przepisów w Wielkiej Brytanii. Kto musi posiadać certyfikaty? Wielka Brytania wprowadza nowe przepisy - przy imporcie niektórych produktów będzie obowiązek przedstawienia odpowiednich certyfikatów.
eToll - zmiana opłat za samochody ciężarowe na 2024 rok Zmiana wysokości stawek opłaty elektronicznej od 1 stycznia 2024 r.
Czy optymalizacja opłat drogowych jest mitem, czy faktem? Opłaty drogowe stopniowo stają się coraz bardziej znaczącym składnikiem kosztowym w transporcie towarowym.
Kilkukrotny wzrost kar za przewóz nielegalnych imigrantów Maksymalna kara dla firmy transportowej wynosi obecnie 20 tys. funtów za każdą przewiezioną niezgodnie z prawem osobę.