Zagrożone małe firmy transportowe i podwykonawcy

Transport dogowy

Narastają sygnały, że kryzys koronawirusa pochłonie ofiary wśród wielu dostawców usług transportowych. Wynika to z najnowszego cotygodniowego raportu Federalnego Urzędu Transportu Towarowego (BAG) za okres od 18 do 20 maja.

 

Eksperci BAG piszą, że w niektórych przypadkach odnotowano niewielką poprawę w zakresie zamówień w drogowym transporcie towarowym, ale wolumeny poszczególnych zamówień często pozostawały poniżej poziomu przed wybuchem kryzysu koronawirusa. Przykłady obejmują sektor produkcyjny i wciąż słaby popyt na eksport i import. Konsekwencja jest to, że wiele firm transportu drogowego nadal ocenia swoją obecną sytuację jako złą.

Ogólnie rzecz biorąc, perspektywy są również postrzegane raczej sceptycznie. Na przykład wiele ankietowanych firm transportowych nie spodziewa się, że ich sytuacja biznesowa ulegnie znacznej poprawie w nadchodzących miesiącach. Głównie dlatego, że w największych niemieckich branżach można spodziewać się długoterminowych konsekwencji kryzysu. Co przekłada się oczywiście na transport.

Konkurencja wśród firm transportowych

Z uwagi na niski popyt istnieje znaczna presja konkurencyjna na rynku transportu drogowego towarów. Niektórzy respondenci zakładają, że presja konkurencyjna będzie się nasilać. Bardzo niebezpieczny dla Zachodu jest rynek wschodnich przewoźników. Oni tez muszą płacić leasingi i ponosić inne stałe koszty funkcjonowania. Dla utrzymania płynności przedsiębiorstw transportowych ceny frachtów mogą zacząć spadać. Z drugiej strony "Pakiet Mobilności" może znacznie ograniczyć konkurencję.

Obecnie polskie firmy transportowe są zdecydowanie najważniejszymi, po niemieckich, dostawcami na niemieckim rynku transportowym z udziałem 16,4% w opłatach za przejazd (dane za pierwszy kwartał 2020 r.). Trzecie miejsce zajmuje Republika Czeska (3, 4 procent). W przypadku utraty płynności u dwóch najważniejszych dostawców usług transportowych na rynku mogą wystąpić poważne wąskie gardła w zakresie przewozów, gdy tylko wolumeny transportu z lat 2018-2019 zostaną ponownie osiągnięte.

 

Przeczytaj też:
Odszkodowanie za utracony zysk nieplanowanym przestojem pojazdu

Odszkodowanie za utracony zysk, czyli kompensacja strat firmy transportowej spowodowanych nieplanowanym przestojem pojazdu.

Niedzielne zakazy dla ciężarówek przywrócone w Niemczech

Na stronie Federalnego Ministerstwa Transportu i Infrastruktury Cyfrowej Niemiec została zamieszczona lista landów, w których przywrócono zakazy jazdy dla ciężarówek.

 

Nowe obciążenia dla przewoźników - kosztowny pomysł nowego zarządcy Myta

Krajowy System Poboru Opłat (KSPO) jest od początku lipca zarządzany przez Krajową Administrację Skarbową (KAS).

 

Ruptela – kolejne ułatwienia dla polskich przewoźników

Ruptela, jeden z liderów rynku telematycznego w Europie, oferujący rozwiązania GPS i szczegółowego monitoringu floty, otwiera swoje biuro w Polsce. Co to oznacza dla polskich klientów?

 

Transport drogowy osiągnął poziom sprzed pandemii

Z najnowszego raportu GBOX wynika, że w ostatnim tygodniu czerwca 2020 roku natężenie ruchu w transporcie krajowym i międzynarodowym osiągnęło taki poziom aktywności polskich przewoźników jak w styczniu br., czyli z czasów sprzed pandemii.

 

Prawie miliard złotych zalegają firmy transportowe swoim kontrahentom

W bazie danych Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej SA widnieje ponad 25 tys. firm przewozowych. 86% z nich to jednoosobowe działalności gospodarcze.

 

Pakiet mobilności przyjęty. Czy wpłynie na wysokość wynagrodzeń kierowców ciężarówek?

Polscy przewoźnicy są zgodni. Największym wyzwaniem dla branży transportowej w ciągu najbliższych dwóch lat jest spowolnienie gospodarcze w Europie.

 

Nowe rozporządzenie UE i jakie dokumenty w transporcie międzynarodowym ulegają przedłużeniu

W obecnej sytuacji (COVID-19) nie wszystkie firmy, działające w branży transportowej, mogą być w stanie dopełnić niezbędnych formalności lub procedur wymaganych przez przewoźników lub kierowców ciężarówek.

 

Obniżenie VAT, premie za zakup nowych ciężarówek i inne pomoce pomostowe dla potrzebujących firm transportowych

W jaki sposób Niemcy walczą z kryzysem w transporcie? Pakiet pomocowy zostanie uruchomiony na lata 2020 i 2021.

 

Wyszukiwarka

Informacje

Zapisz się do newslettera

Raz w tygodniu otrzymasz od nas przegląd wydarzeń z branży TSL