Rejestracje ciężarowe samochody

Pandemia nie zahamowała zakupów ciężarówek. Spadki są jednak znaczne

Podobnie niższe wyniki kwietniowe zanotowano tylko w 2009 roku (618 szt.) w czasie trwającego wtedy kryzysu. 

 

Prawie we wszystkich segmentach odnotowano wysokie spadki. Liczba rejestracji nowych samochodów ciężarowych zmniejszyła się o 67,2% r/r, za sprawą przede wszystkim wolumenowych ciągników siodłowych (-78,1%), które sygnalizują też sytuację na rynku przyczep i naczep. Podwozia ciężarowe przyhamowały o 36,2% a tylko zawsze niewiele ważące, rejestracje samochodów specjalnych, zwiększyły się o 121,4%. Liczba nowych autobusów pow. 3,5 t spadła o 76,5% w porównaniu do kwietnia 2019 r. a ich wydania wyniosły tylko 64 szt.

Dostawy wszystkich ciężarówek do odbiorców objęły 928 szt., a od początku roku przybyło 6094 nowe pojazdy użytkowe o DMC pow. 3,5t i jest to już mniej o 45% niż w tym samym czasie ub.r. To efekt spadku rejestracji zarówno w grupie samochodów ciężarowych o 45,2%, jak i w grupie autobusów o 43,3%.

Nowe samochody ciężarowe powyżej 3,5 ton

W całej grupie nowych samochodów ciężarowych pow. 3,5 t w kwietniu 2020r. zarejestrowano 928 szt. Wysoki, dwucyfrowy spadek w porównaniu do analogicznego miesiąca sprzed roku (-67,2% r/r; -1898 szt.), był spowodowany przede wszystkim spadkiem w grupie ciągników samochodowych (do rekordowo niskiego poziomu 482 szt.; -78,1% r/r). Wśród podwozi rejestracje były również zdecydowanie niższe niż rok wcześniej i osiągnęły 442 szt. (-29,2%). Złożyły się na nie kompletne (lub skompletowane) podwozia samochodów ciężarowych (384 szt.; -36,2% r/r) i samochodów specjalnych (62 szt.; +121,4%).

Podwozia ciężarowe

Rejestracje wszystkich podwozi samochodów ciężarowych i specjalnych (kompletnych lub skompletowanych), wyniosły w kwietniu br. 446 szt. wobec 630 z roku wcześniejszego. W kwietniu najwięcej podwozi sprzedało IVECO.

- IVECO 101 szt.
- MAN Truck & Bus 75 szt.
- Mercedes-Benz Trucks 68 szt.
- Scania zyskała 59 szt.
- DAF 57 szt.
- Volvo Truck 55 szt.

Marki z pierwszej piątki , z wyjątkiem IVECO (+20%) odnotowały głębokie spadki: MAN (-57%), Scania (-37%).
Mercedes-Benz (-30%) a DAF wydał tyle samo co rok wcześniej.

Nowe ciągniki siodłowe

- DAF Trucks - 151 szt. (-72% r/r i -37% m/m).
- Mercedes-Benz Trucks z liczbą 73 szt. (-73% r/r i -32% m/m).
- Scania (69 szt.; -91% r/r i -63% m/m).
- MAN Truck & Bus (59 szt.; -77% r/r: -55% m/m).
- Volvo Truck (58 szt.; -81% r/r; -78% m/m).

Wśród firm rejestrujących na regon (objęły 90,4% podczas gdy przed rokiem 92,1%% rynku), zasadniczą część stanowiły firmy prowadzące leasing czy CFM, na które przypadło 74,1% rynku czyli dużo mniej niż rok wcześniej (77,9%).

Od początku 2020 r. zarejestrowano 5638 samochodów ciężarowych pow. 3,5 t. Spadek wyniósł 45,2%. W ogólnym rankingu marek w grupie samochodów o DMC powyżej 3,5 t od początku 2020 r. najwięcej pojazdów wydał DAF (1285; -46%). Po nim Volvo (965; -35%) wyprzedzają markę MAN (911; -48%) i Scania (896 szt. -62%) i Mercedes-Benz (766 szt. -48%)
Pierwsze dwie marki DAF i Volvo osiągnęły do tej pory w 2020 r. kolejno 23% i 17% rynku. Trzeci MAN miał podobnie jak Scania po 16% a Mercedes-Benz 14%. Pierwsza piątka skupiła w ub.r. 86% rynku wobec 91% rok wcześniej.

Marki w drugiej piątce są bardzo zróżnicowane Renault Trucks (260), IVECO (171) a dalej Ford Trucks (16) a za nim Kamaz (10).

Ciężarowe używane

W grupie używanych pojazdów użytkowych o DMC pow. 3,5 t sprowadzanych do Polski z zagranicy, również obserwujemy gwałtowne spadki. W kwietniu 2020 r. przybyło 1046 szt. Jest to wynik znacznie niższy niż w ub.r. (- 65,8%; -2011 szt. przed miesiącem spadek r/r wynosił -1498 szt.) i niższy niż w marcu br. -43,9% (-818 szt.). W ostatnim miesiącu w całej grupie wyróżniliśmy 1014 samochodów ciężarowych (-62,8% r/r; -40% m/m) i zaledwie 32 autobusy (-90,4% r/r; -81,7% m/m).

Od początku 2020 r. sprowadzono 8192 używanych pojazdów użytkowych (-30,5%; -3 593 szt.), w tej liczbie znalazły się 7422 samochody ciężarowe (-30,5%) i 770 autobusów (-30,7%). Wszystkich sprowadzonych używanych pojazdów
było 1,3 razy więcej niż zarejestrowano w tym czasie nowych. 

Nowe samochody dostawcze

W grupie samochodów dostawczych do 3,5 t w kwietniu 2020 r. według analiz PZPM przygotowanych na podstawie wstępnych danych CEP, przybyło 2626 nowo zarejestrowanych pojazdów, ze spadkiem o 55,6% r/r. W porównaniu z rezultatem z marca br. rynek samochodów dostawczych był o 39,3% niższy (-1702 szt.).

W kwietniu 2020 r. w rankingu samochodów dostawczych nastąpiła zmiana lidera, był nim Mercedes-Benz (361
szt.; -40,4%) drugi Ford (343 szt. -46%) z niewielką przewagą nad Renault (339 szt. -57,5%). Za nim na czwartej pozycji uplasował się Fiat z wynikiem 283 szt. po spadku o 68,4%. Pierwszą piątkę zamknęło IVECO (268 szt.; - 43,9%) a kolejny był Volkswagen (181 szt. -72,9%).
W ogólnym rankingu modeli, w kwietniu br. na pierwszym miejscu – Mercedes-Benz Sprinter (313), drugi Renault Master (287). Za nim Iveco Daily (267szt.) i Fiat Ducato (216 szt.). Pierwszą piątkę zamknął Ford Transit (186). Drugą piątkę otworzył podobnie jak miesiąc wcześniej Peugeot Boxer 123 szt.