Daimler Trucks

Daimler planuje zwiększyć produkcję ciężarówek do normalnego poziomu. Eksperci są sceptyczni

Członek zarządu Martin Daum widzi pierwsze oznaki szybkiego ożywienia na rynku. Jednak niektórzy eksperci nie są tak pewni siebie jak ich szef.

 

- Jesteśmy przekonani, że możemy zwiększyć produkcję w maju, a może w czerwcu lub lipcu wrócimy już do normalnego poziomu - powiedział Martin Daum.

Przez pięć tygodni fabryki ciężarówek były zamknięte, sprzedaż samochodów użytkowych drastycznie spadła. 20 kwietnia pojawiły się pierwsze informacje o wznowieniach produkcji, na razie w ograniczonym zakresie.

- Naszym celem jest zwiększenie obłożenia na produkcji do 50 procent w maju, a nawet 70 procent w niektórych obszarach. Byłem zaskoczony, gdy zobaczyłem numery pierwszych, po przerwie, zamówień na samochody - mówi Daum.

Sprzedaż Daimlera spadła o jedną piątą w pierwszym kwartale br. Ale obecnie symptomy pobudzenia rynku są lepsze niż oczekiwano. Największe ożywienie Daimler odnotowuje jednak poza Europą, w Stanach Zjednoczonych.

- Ciężarówki podlegają zużyciu i przewoźnicy myszą odnawiać flotę - stwierdza Daum. Jego zdaniem gospodarka nie może funkcjonować bez transportu, niezależnie od tego czy jest kryzys czy go nie ma.

Jednak niektórzy eksperci są mniej pewni, niż szef Daimlera. Na przykład firma konsultingowa Oliver Wyman spodziewa się spadku sprzedaży w Europie o prawie jedną trzecią w bieżącym roku.

W najgorszym przypadku dostawy mogą nawet spaść o połowę, wyjaśniają eksperci branżowi. Przy spadku frachtów przewoźnicy wstrzymują zamówienia na nowe ciężarówki. Istniejąca flota zostanie odnowiona dopiero w późniejszym czasie.
Są kraje takie jak Włochy i sektory takie jak turystyka, w których biznes całkowicie utknął w martwym punkcie. Segment autokarów jest całkowicie martwy. Żaden producent, w chwili obecnej, nie podejmie się ryzyka produkcji samochodów na stok.

Cykliczne pogorszenie koniunktury w branży ciężarówek rozpoczęło się w połowie 2019 r. W zasadzie wszyscy się tego spodziewali. Plany produkcyjne na 2020 rok zostały zredukowane. Pandemia nieco zaostrzyła teraz sytuację. - Widzieliśmy załamane w łańcuchach dostaw i mamy klientów, którzy nie prowadzą działalności pojazdów, ponieważ są zależni od innych firm - mówi Martin Daum.

Jak dotąd nie doszło do trwałego przerwania łańcuchów dostaw. Firmy są dość stabilne, co Daum przypisuje również dotacjom rządowym. Niemcy i wiele innych krajów udzieliły swoim firmom szerokich pożyczek, aby utrzymać płynność przedsiębiorstw.

Daimler Trucks, jesienią 2019 r., wprowadził pakiet wydajności "Stream 2". W słabnącym europejskim biznesie Daum chce obniżyć koszty o ponad pół miliarda euro w ciągu najbliższych kilku lat. W tym zadaniu pomóc ma mu Karin Rådström, która niedawno odeszła ze Scanii i przyjęła stanowisko członka Zarządu w Daimler Trucks. Aby obniżyć koszty, Daimler coraz bardziej opiera się na partnerstwie. Na przykład wspólne, z Volvo Trucks, opracowanie i produkcja ogniw paliwowych do samochodów elektrycznych.

Przeczytaj też:
Solidaris odbiera pierwsze elektryczne Volvo FM Volvo Trucks Polska dostarczyło pierwsze dwa elektryczne ciągniki siodłowe Volvo FM do firmy –Solidaris Sp. z o.o.
Nowy, mocniejszy silnik do Volvo FH16 również na biopaliwa Volvo Trucks wprowadza nowy silnik dedykowany do kultowego modelu Volvo FH16.
Volvo FH Aero - bardziej opływowy i dłuższy Niezależnie od tego, który układ napędowy wybiorą klienci – elektryczny, gazowy czy wysokoprężny – wszystkie warianty nowego FH Aero będą charakteryzowały się niższym zużyciem energii, większym zasięgiem oraz najwyższym poziomem bezpieczeństwa i wrażeń z jazdy.
Pierwsze elektryczne Volvo FH dla polskiego przewoźnika Podczas VI edycji Targów Rozwiązań Transportowych 4Poland odbyło się uroczyste przekazanie elektrycznej ciężarówki.
Volvo FM Electric we flocie DHL w Polsce W dniu 16 marca w podpoznańskich Żernikach firma Volvo Trucks Polska przekazała DHL Supply Chain symboliczne klucze do 5 pojazdów Volvo FM Electric.
Nowy rok w branży pojazdów użytkowych W całej grupie nowych samochodów ciężarowych pow. 3,5 t w styczniu 2023 r. zarejestrowano 2486 szt. To rezultat o 233 szt. wyższy niż w tym samym miesiącu przed rokiem (+10,3% r/r) i jednocześnie najwyższy wynik dla analogicznego miesiąca w całej historii notowań.
Ciężarówki i autobusy - jak minął rok W roku bieżącym rynek samochodów ciężarowych jest niestabilny. Mimo iż dotychczas radził sobie nieco lepiej z zakłóceniami dostaw półprzewodników niż inne kategorie pojazdów, to po wybuchu wojny za wschodnią granicą sytuacja została skomplikowana dodatkowo brakami komponentów z Ukrainy.
Samochody ciężarowe na finiszu 2022 roku Powoli zbliżamy się do końca roku i będzie można ostatecznie podsumować kolejny niełatwy, dla producentów samochodów ciężarowych, rok. Zanim to jednak nastąpi analizujemy przedostatni miesiąc 2022 roku.
Ciężarowe w górę W październiku 2022r. zarejestrowano 3742 nowe pojazdy użytkowe pow. 3,5 t, tj. więcej niż przed rokiem (+24,8%) i więcej o 12,4% niż we wrześniu br. jest to niewątpliwie bardzo optymistyczna wiadomość.