Rosja  nowych ciężarówek

Rosja wyprzedza UE w rejestracji nowych ciężarówek

Rejestracje pojazdów użytkowych w krajach Unii Europejskiej i w Rosji w pierwszym kwartale 2020 r.

 

W pierwszym kwartale 2020 r. rynek pojazdów użytkowych w UE skurczył się o 23,2% do 413 327 sztuk. Bezpośrednią przyczyną dużego spadku była sprzedaż w marcu. Takie rynki, jak: Hiszpania (-31,7%), Francja (-26,9%), Włochy (-26,6%) i Niemcy (-14,4%) poniosły dwucyfrowe straty od początku br.

Nowe samochody dostawcze do 3,5 t

Rejestracje samochodów dostawczych w marcu br. odniosły najsilniejsze uderzenie spośród wszystkich segmentów. Popyt zmniejszył się o połowę (-49,8%) w porównaniu z ub.r. a liczba rejestracji spadła z 165 455 samochodów dostawczych w marcu 2019 do 83 141 sztuk w br. Z wyjątkiem Węgier, które odnotowały bardziej skromny spadek niż miało to miejsce w innych krajach, na wszystkich rynkach UE zanotowano w ostatnim miesiącu dwucyfrowy spadek procentowy. We Włoszech rejestracje spadły o 71,2%, a w Hiszpanii o 67,2%.

Od stycznia do marca br. popyt na nowe samochody dostawcze w Unii Europejskiej skurczył się o 23,1%. Każdy z czterech głównych rynków UE miał gorsze wyniki niż w 2019 r. Hiszpania odnotowała najgłębszy spadek (-33,5%), następnie Włochy (-29,4%), Francja (-27,3%) i Niemcy (-11,8%).

Nowe samochody ciężarowe powyżej 16 t

W trzecim miesiącu 2020 r. popyt na nowe ciężkie samochody ciężarowe w UE był znacznie ograniczony (-38,0%) i oznaczał dziewiąty miesiąc z rzędu spadku. W wyniku pandemii COVID ‐ 19 rejestracje obniżyly się na wszystkich rynkach europejskich, a zwłaszcza we Francji, gdzie popyt na ciężkie ciężarówki zredukował się o ponad połowę (−50,2%).

W pierwszym kwartale roku sprzedaż ciężkich samochodów ciężarowych spadła na wszystkich głównych rynkach UE, wraz z Francją (-27,7%) i Niemcami (-25,9%), gdzie zostały odnotowane najgłębsze spadki. Sprowadziło to całkowitą liczbę rejestracji od początku br. do 54 168 ciężkich ciężarówek, czyli o 26,9% mniej niż przed rokiem.

Nowe samochody ciężarowe powyżej 3,5 t

W marcu br. liczba nowych rejestracji wszystkich samochodów ciężarowych w UE nadal ulegała spowolnieniu. Popyt na ciężarówki zmniejszył się o 35,6%. Wszystkie cztery największe rynki UE odnotowały znaczące spadki w ostatnim miesiącu: Francja (-49,3%), Włochy (-33,5%), Hiszpania (-30,8%) i Niemcy (-27,6%).

W ciągu trzech miesięcy 2020 r. w całej Unii Europejskiej zarejestrowano 66 376 małych, średnich i ciężkich samochodów ciężarowych, co oznacza spadek o 24,8% w porównaniu do pierwszego kwartału 2019 r. Podobnie, jak to miało miejsce w segmencie najcięższych samochodów ciężarowych, najwięsze spadki odnotowały Niemcy (-26,4%) i Francja (-23,1%), a następnie już z nieznacznie mniej ekstremalnymi Hiszpania (-15,1%) i Włochy (-12,3%).

Nowe autobusy i autokary powyżej 3,5 t

W marcu 2020 r. popyt w UE na nowe autobusy i autokary spadł o 37,1% do 1 905 sztuk. Niemcy (+ 11,8%), Austria (+ 12,3%), Estonia (+ 800,0%) i Cypr (+ 33,3%) były jedynymi rynkami regionu, w których miał miejsce wzrost w ostatnim miesiącu. Wszystkie pozostałe kraje UE odnotowały znaczne spadki w marcu, w szczególności Hiszpania (-68,8%).

Od stycznia do marca br. liczba rejestracji autobusów i autokarów skurczyła się o 10,3%, przy liczbie 7637 nowych pojazdów w całej Unii Europejskiej. Pomimo marcowego spadku w br. ogólny popyt pozostał dodatni na trzech z czterech głównych rynków UE: w Niemczech (+ 12,4%), we Włoszech (+ 9,5%) i Francja (+ 6,8%). Dla porównania, liczba rejestracji w Hiszpanii spadła o 37,2% w pierwszym kwartale.

Marcowe rejestracje nowych ciężarówek w Rosji

Sprzedaż samochodów ciężarowych zagranicznych marek na rosyjskim rynku samochodowym spadła w marcu 2020 r. O 16,7% w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku podała Avtostat Info.

W sumie w ciągu ostatniego miesiąca w Rosji sprzedano 2254 ciężarówki zagranicznych marek.

Pierwsze miejsce w rankingu najpopularniejszych ciężarówek na rosyjskim rynku samochodowym w marcu zajął Mercedes-Benz Actros, którego sprzedaż spadła o 22,5%, do 238 sztuk. Następne w rankingu jest Volvo FH, którego sprzedaż w marcu była o 14,5% mniejsza. W Federacji Rosyjskiej sprzedano ich w sumie 194 egzemplarze. Pierwszą zamyka trójkę DAF XF z wynikiem 150 sprzedanych ciężarówek (-13,3%). Czwarte i piąte miejsca zajęły odpowiednio MAN TGX (105 szt.; - 51%) i Isuzu NQR (85 szt.; - 18%).

W marcu 2020 r., w Rosji, sprzedano ogółem 5295 nowych samochodów ciężarowych - o 19% mniej niż w marcu ub. roku. Dla porównania, w tym samym miesiącu, w krajach UE, popyt na nowe pojazdy użytkowe spadł o 47,3%. We Włoszech (-66,1%), Hiszpanii (-64,4%), Francji (-63,1%).